The Lyrical Modern: Dialogues are Permanence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2012v23p5

Keywords:

Modernity, Drummond, Tradition

Abstract

My concern in this paper is to contribute for the perception that the modern lyrical modern poetry establishes a tense dialogue with tradition based upon Baudelaire’s (1999) concept of the “mnemonic art”, dialectic aspects from Hegel (1986) as well as considerations about the lyric modern poetry by Hugo Friedrich (1991) and Berman (1987). I try to investigate metalanguage as a face of the modern lyric poetry upon Octavio Paz’s (1994) classifying it as a critical principle and as a mark of the modernity through the analysis of the poem “Mãos dadas” by Carlos Drummond de Andrade.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Danglei de Castro Pereira, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

PhD in Letters from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Adjunct Professor at the Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

References

ADORNO, T. W. Notas de Literatura I. São Paulo: Duas Cidade, 2003.

ANDRADE, C. D. de. “Mãos dadas.” Antologia poética. 46 ed. Rio de Janeiro: Record, 2000. 118.

BAUDELAIRE, C. Sobre a modernidade: o pintor da vida moderna. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

BENJAMIN, W. O conceito de crítica de arte no Romantismo alemão. 2.ed. São Paulo: Iluminuras, 2000.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. 4 ed. São Paulo: Brasiliense, 2000.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

BOLLNOW, O. F. A essência das disposições. Frankfurt, 1941.

FRIEDRICH, H. Estrutura da lírica moderna (da metade do século XIX a meados do século XX ). 2.ed. São Paulo: Duas Cidades, 1991.

HEGEL. G. F. Liberdade subjetiva e Estado na Filosofia política. Cesar Augusto Ramos, org. Curitiba: Editora da UFPR, 1986.

HUGO, V. Prefácio à Cromwell. Cromwell. São Paulo: Vozes, 1998.

LUKÁCS, G. Teoria do romance. São Paulo Pespectiva, 1991.

NOVALIS, Friedrich von Hardenberg. Pólen: fragmentos, diálogos, monólogo. São Paulo: Iluminuras, 1988.

PAZ, O. Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1994.

STAIGER, E. Conceitos fundamentais de poética. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1975.

TAVARES, H. Teoria literária. Belo Horizonte: Itatiaia, 2002.

Published

2012-09-30

How to Cite

Pereira, Danglei de Castro. “The Lyrical Modern: Dialogues Are Permanence”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 23, Sept. 2012, pp. 5-16, doi:10.5433/1678-2054.2012v23p5.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.