Qual a cartilha do professor? Algumas contribuições do paradigma qualitativo e da análise crítica do discurso para a formação continuada
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2010v13n2p275Keywords:
Formação continuada, Paradigmas Qualitativos, Análise Crítica do Discurso.Abstract
A partir dos debates em educação, direcionados para a formação continuada do professor, o presente trabalho conceitua as duas formas de leitura, uma teórica, com o aprimoramento formal do saber docente, e uma prática, que envolve a leitura da própria realidade, para aplicação de seus conhecimentos. Uma abordagem histórico-filosófica da Epistemologia Qualitativa (Alvez-Mazzotti, 1999) e uma aplicação da Análise Crítica do Discurso (Fairclough, 1997, 2003; Thompson, 2009) permeiam o trabalho, cujos achados sugerem que os entrevistados atualizam, pela leitura de suas práticas, seus conhecimentos teóricos, retroalimentando-os.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Silvia Adelia Henrique Guimarães

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors' style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.










