Presentation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n2p7-13

Keywords:

Presentation

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Carmelino, Federal University of São Paulo

PhD in Linguistics from the São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho”. Associate Professor IV at the Federal University of São Paulo (Unifesp) - a.carmelino@unifesp.br

Lolyane Cristina Guerreiro de Oliveira, Londrina State University

PhD in Language Studies from the State University of Londrina. Adjunct Professor C at the State University of Londrina (UEL) - lolyane@uel.br

Maria Isabel Borges, Londrina State University

PhD in Linguistics from the Federal University of Santa Catarina. Associate Professor A at the State University of Londrina (UEL) – mariaborges@uel.br

Paulo Eduardo Ramos, Federal University of São Paulo

PhD in Philology and Portuguese Language from the University of São Paulo. Associate Professor IV at the Federal University of São Paulo (Unifesp) - paulo.ramos@unifesp.br

References

ALVES-COSTA, Lucas Piter. Quadrinhos: autorialidade, práticas institucionais e interdiscurso. Catu, BA: Bordô-Grená, 2021. Disponível em: https://www.editorabordogrena.com/_files/ugd/d0c995_ed2c5da9d0034fa8af4aecd746cd5eb7.pdf. Acesso em: 22 jun. 2024.

BRASIL. Banco de Teses e Dissertações da Capes. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/. Acesso em: 22 jun. 2024.

BAKHTIN, Mikail. Teoria do romance II: As formas do tempo e do cronotopo. Tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2018.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio, notas de Paulo Bezerra; notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BORGES, Maria Isabel. Armandinho e o ano de 2020: COVID-19 e outros temas. Macabéa - Revista Eletrônica do Netlli, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 88-105, 2022. DOI: 10.47295/mren.v11i1.172. Disponível em: http://revistas.urca.br/index.php/MacREN/article/view/172. Acesso em: 9 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.47295/mren.v11i1.172

CAGNIN, Antonio Luiz. Os quadrinhos: um estudo abrangente da arte sequencial, linguagem e semiótica. São Paulo: Criativo, 2014.

CAGNIN, Antonio Luiz. Os quadrinhos. São Paulo: Ática, 1975.

CARMELINO, Ana Cristina; POSSENTI, Sírio. Charge, memória e polêmica: o caso Bolsonaro. Diálogos Pertinentes – Revista Científica de Letras e Linguística, Franca, v. 15, n. 2, jul./dez, 2019. DOI: https://doi.org/10.26843/dp.v15i2.3612. Disponível em: https://publicacoes.unifran.br/index.php/dialogospertinentes/article/view/3612. Acesso em: 10 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.26843/dp.v15i2.3612

CARVALHO, Beatriz Sequeira de. O processo de legitimação cultural das histórias em quadrinhos. 176 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo: 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-31102017-123128/publico/BEATRIZSEQUEIRADECARVALHOVC.pdf.

EISNER, Will. Narrativas gráficas: princípios e práticas da lenda dos quadrinhos. 3. ed. rev. e ampl. Escrito e ilustrado pelo autor. Tradução de Leandro Luigi Del Manto. São Paulo: Devir, 2013.

FOLMAN, Ari; POLONSKY, David. O diário de Anne Frank. Tradução de Raquel Zampil. Rio de Janeiro/São Paulo: Record, 2017.

POSSENTI, Sírio. Humor, língua e discurso. São Paulo: Contexto, 2013.

RAMOS, Paulo. Tiras e ensino. São Paulo: Parábola, 2017.

RAMOS, Paulo. Faces do humor: uma aproximação entre piadas e tiras. Campinas, SP: Zarabatana Books, 2011.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2010.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009. p. 9-42.

Published

2024-08-30

How to Cite

CARMELINO, Ana Cristina; CRISTINA GUERREIRO DE OLIVEIRA, Lolyane; BORGES, Maria Isabel; EDUARDO RAMOS, Paulo. Presentation. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 7–13, 2024. DOI: 10.5433/2237-4876.2024v27n2p7-13. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/51706. Acesso em: 21 nov. 2024.