Paradigmatic and Syntagmatic Analysis in Qualitative Research with Data of Human Language

Authors

  • Simone Reis Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2018v21n2p147

Keywords:

Paradigmatic and Syntagmatic Analysis (PSA). Qualitative research. Human language.

Abstract

This article presents the Paradigmatic and Syntagmatic Analysis (PSA), a scientific approach/method for qualitative analysis of human language data. Created in Applied Linguistics, this inductive-deductive product fills gaps in well-known approaches and methods called Ethnography and Grounded theory. It enables one to answer research questions and generate data-driven theory, considering the data totality and their specificities, with analytical synthesis and without reproduction, mirroring and paraphrasing of data. It consists of two main phases, in the first - the paradigmatic one -, by vertically examining the data and creating classifications, which, in the end, are arranged harmonically in hypernyms and their hyponyms under a given dimension. In the second phase - the syntagmatic one - the researcher makes the assertions (answers to the research questions), using the classifications elaborated in the first phase and taking into account the epistemological and ontological power that the language exerts. As an approach/method, this scientific path is based on dialogical intersubjectivation and emancipatory ethical principles.

Author Biography

Simone Reis, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Ciências Sociais (2005) pela Radboud Universiteit Nijmegen, Holanda (título revalidado pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem, da Unicamp). Mestre em Linguística Aplicada junto à Unicamp (1998). Atualmente é Professora Adjunta no Departamento de Letras Estrangeiras Modernas da Universidade Estadual de Londrina

References

CANN, R. Sense relations. In: MAIENBORN, C.; HEUSINGER, K.; PORTNER, P. (Ed.). Semantics: an international handbook of natural language meaning. v. 1. Handbook of Linguistics and Communication Science, Mouton de Gruyter, 2011. p. 456-478.

CHIMENTÃO, L. K. Triangulação por instrumentos humanos de categorias iniciais de pesquisa doutoral. Grupo de Pesquisa Linguagem e Poder. Universidade Estadual de Londrina, 2014.

CHIMENTÃO, L. K. Entre quatro binários: um estudo sobre desenvolvimento profissional docente. 2016. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

CHRISTIANS, C. G. A ética e a política na pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. L.; LINCOLN, Y. S. (Org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teoria e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006 [1994]. p. 141-162.

CORADIM, J. N. Leitura Crítica e Letramento Crítico: idealizações, desejos ou (im)possibilidades. 2008. Dissertação (Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

CORADIM, J. N. Triangulação por instrumentos humanos de categorias e dimensões analíticas de pesquisa doutoral. Grupo de Pesquisa Linguagem e Poder. Universidade Estadual de Londrina, 2014.

CORADIM, J. N. Ciclos reflexivos alternativos. 2015. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

CRYSTAL, D. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge; New York; Melbourne: Cambridge University Press, 1995.

D’ALMAS, J. Leitura crítica: um estudo da aprendizagem do aluno-professor no contexto de educação inicial. 2011. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

D’ALMAS, J. Triangulação por instrumentos humanos de categorias iniciais de pesquisa doutoral. Grupo de Pesquisa Linguagem e Poder. Universidade Estadual de Londrina, 2014.

EGIDO, A. A. Students’ assumptions, prejudice, and discrimination in an English language class. Curitiba: Appris, 2018.

ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. (Ed.). Handbook of research on teaching. 3. ed. New York: Macmillan, 2004 [1986]. p. 119-161.

GLASER, B.; STRAUSS, A. Discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitative research. Mill Valley, CA: Sociology Press, 1967.

LOPES, L. M. Leituras de professores de inglês em formação por meio de atividade embasada no letramento crítico. 2013. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

LYONS, J. Semântica I. Tradução de Wanda Ramos. Lisboa: Presença, 1977.

MANSOURI, A. N. H. Semantic field theory and the teaching of English vocabulary, with special reference to Iraqi Secondary Schools. 1985. Doctoral thesis (Linguistics) – University of Sheffield. Disponível em: https://bit.ly/2pRwRu7. Acesso em: 15 jul. 2017.

REIS, S. Triangulação em pesquisa qualitativa: Consistência, divergência, alternatividade e causas. In: DURÃO, A. B. A. B; ANDRADE, O. G.; REIS, S. (Org.). Reflexões sobre o ensino das línguas estrangeiras. Londrina: Moriá, 2008. p. 87-105.

REIS, S. Sentidos de letramentos em identidades de alunos professores de inglês: um estudo cognitivo discursivo. In: REIS, S.; CAMPOS, A. G.; SILVA, J. O. (Org.). Construções discursivas de identidades educacionais. Londrina: EDUEL, 2014. p. 129-154.

REIS, S.; EGIDO, A. A. Ontologia, epistemologia e ética como determinantes metodológicos em estudos da linguagem. In: REIS, S. (Org.). História, políticas e ética na área profissional da linguagem. Londrina: EDUEL, 2017. p. 227-250. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 21, n. 2, p. 147-171, ago. 2018

REIS, S.; EGIDO, A. A.; FRANCESCON, P. K. Laboratorio de linguas: para quê e para quem? Revista de Estudos de Cultura, v. 7, p. 109-119, 2017.

RIEMER, N. Introducing Semantics. New York: Cambridge University Press, 2010. SCHWANDT, T. Three epistemological stances for qualitative inquiry: interpretitivism, hermeneutics and social constructivism. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. (Ed.). Handbook of qualitative research. 2. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003. p. 189-213.

SECCATO, M. G. Incidentes críticos educacionais: vozes de professores em formação sob lentes da linguística aplicada crítica. Projeto de Pesquisa Doutoral em Estudos da Linguagem. Plataforma Brasil. CAAE 64113417.0.0000.5231. Data de submissão: 13 fev. 2017. Aprovado em: 20 fev. 2017.

SENEFONTE, F. H. R. Gírias em aulas de inglês? Percepções de professores do Ensino Médio. 2014. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

SENEFONTE, F. H. R. Inglês informal: ensino e formação de professores. Projeto de Pesquisa Doutoral em Estudos da Linguagem. Plataforma Brasil. CAAE: 57569916.0.0000.5231. Data de submissão: 01 ago. 2016. Aprovado em: 08 ago. 2016.

STRAUSS, A. L.; CORBIN, J. Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park: Sage Publications, 1990.

SUZUMURA, D. Análise de atividades para leitura crítica em inglês. 2011. Monografia (Especialização em Língua Inglesa) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Published

2018-11-13

How to Cite

REIS, Simone. Paradigmatic and Syntagmatic Analysis in Qualitative Research with Data of Human Language. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 147–171, 2018. DOI: 10.5433/2237-4876.2018v21n2p147. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/32897. Acesso em: 7 jul. 2024.