The teaching of Portuguese in the Lusophonic culture: theoretical and methodological reflections

Authors

  • Neusa Maria Oliveira Barbosa Bastos Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Regina Helena Pires de Brito Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2008v11n1p43

Keywords:

Teaching/Learning, Portuguese Language, Teacher Education

Abstract

As part of an extensive research about the connection involving Language, Culture and Society in the preparation of Portuguese Language teachers developed at IP-PUC/SP, this article reflects on some proposals with the aim of updating questions related to theory and methodology on learning/teaching issues. In general, applications in progress have been concerned neither with a student centered methodology which points to the learner as the main subject of his/her learning, nor with the teacher as a tutor (helper). Currently, the compromised interaction between educator and learner has not been implemented; to a certain extent there has been a theoretical methodological inadequacy of applying profitable actions for the Portuguese language teaching-learning process.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Neusa Maria Oliveira Barbosa Bastos, Universidade Presbiteriana Mackenzie

É pós-doutor pela Universidade do Porto/Portugal. Concluiu o doutorado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontificia Universidade Católica de São Paulo em 1987. Atualmente, é professor titular da Pontificia Universidade Católica de São Paulo e da Universidade Presbiteriana Mackenzie, consultor "ad hoc" da CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e da FAPESP - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo, membro de diretoria do Sindicato dos Professores, membro do GT de Linguística Brasileira da ANPOLL - Associação Nacional de Pós-Graduação em Letras e Linguística.

 

Regina Helena Pires de Brito, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Pós-Doutora pela Universidade do Minho (Braga-Portugal), Doutora e Mestre em Lingüística pela FFLCH-USP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie e Pesquisadora Associada do Centro de Estudos Portugueses da USP. É membro do Conselho Diretivo do Instituto Nacional de Lingüística de Timor-Leste e do Grupo de Historiografia Lingüística do IP-PUC-SP. Ao lado de Benjamin Abdala Junior, coordena o projeto Universidades em Timor-Leste, que visa à sensibilização para a comunicação em língua portuguesa e que se encontra em fase de adaptação para o contexto moçambicano. É pesquisadora do projeto Lusocom: estudo das políticas de comunicação e discursos no espaço lusófono, junto ao CECS do Instituto de Ciências Sociais da Universidade do Minho (Portugal).

Published

2008-07-15

How to Cite

BASTOS, N. M. O. B.; BRITO, R. H. P. de. The teaching of Portuguese in the Lusophonic culture: theoretical and methodological reflections. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 43–53, 2008. DOI: 10.5433/2237-4876.2008v11n1p43. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3079. Acesso em: 21 may. 2024.