The other in instructional texts production of high school
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2017v20n3p11Keywords:
Interlocutor, Written, Instructional text.Abstract
This article focuses on the role of interlocutor / other in written productions of high school students, and its objective is to analyze the manifestations of the interlocutor in instructional texts produced by students from a private high school education in Paraná Northwest. The theoretical anchorage that supports the analyzes and statements are the concepts developed by the Bakhtin Circle and discussions of Brazilian researchers in Applied Linguistics. Data were collected from a writing activity proposed by the Portuguese teacher to 30 students in a multigrade class. Analyses were done in view of four categories of interlocutor's manifestation: i) real interlocutor; ii) virtual interlocutor; iii) internal interlocutor; iv) higher interlocutor. The results of this study indicate that the interlocutor's categories are marked in the texts, showing that interlocutor is a constitution element of written. Another result points to the fact that the higher interlocutor influences differently in the beginners' and experienced students texts in the educational institution where the research was conducted. In the writing of experienced students, its influence is related to the organization of the text, lexical choice etc.
Downloads
References
Parábola, 2003.
BAKHTIN, M./VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem.
11. ed. São Paulo: Hucitec, 1992.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. São
Paulo: Martins Fontes, 2003.
BERNINI, E. A. B.; MENEGASSI, R, J. Interlocução na produção de
cartas pessoais na sala de aula. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina,
n. 16, v. 2, p. 17-38, dez. 2013. Disponível em: <http://bit.ly/2Bb9H9r>.
BRITTO, L. P. L. Em terra de surdos (um estudo sobre as condições de
produção de textos escolares). In: GERALDI, J. W. (Org.) O texto na sala
de aula. São Paulo: Ática, 2006. p. 117- 126.
COSTA, S. R. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
FRANZOI, R. C. Manifestações do interlocutor nas produções textuais: escritas no
ensino fundamental. 2009. Dissertação (Mestrado em Letras) -
Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
MENEGASSI, R. J. O interlocutor nas propostas de produção textual no
livro didático. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n. 50, v. 1,
p. 169-187, jan./jun. 2011.
MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F. A finalidade da escrita no livro didático:
influências da imagem do interlocutor. Acta Scientiarum: Human and Social
Sciences, v. 28, n. 2, p. 155-165, 2006.
SANTOS, L. W.; FABIANI, S. J. S. Gêneros instrucionais nos livros
didáticos: análise e perspectivas. Revista de Letras, v. 1/2, p. 63-71, jan./dez.
2012.
SOBRAL, A. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de
Bakhtin. Campinas: Mercado de Letras, 2009.
TRAVAGLIA, L. C. A superestrutura dos textos injuntivos. In:
SEMINÁRIO DO GRUPO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS DO
ESTADO DE SÃO PAULO, 39., 1992, Jaú. Anais... v. 2. Jaú: Fundação
Educacional Dr. Raul Bauab, 1992. p. 1290-1297.
TRAVAGLIA, L. C. A caracterização de categorias de texto: tipos, gêneros
e espécies. Alfa, São Paulo, v. 51, n. 1, p. 39-79, 2007. Disponível em:
<http://bit.ly/2jxODTW>. Acesso em: 13 ago. 2014.
VOLOSHINOV, V. N./BAKHTIN, M. Discurso na vida e discursa na arte:
(sobre poética sociológica). Tradução Carlos Alberto Faraco e Cristóvão
Tezza. 1976 [1926]. (Circulação restrita).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Signum: Estudos da Linguagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors' style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.










