An Essay with Paulo Freire about his Praxis on Processes of Reading-writing the Palavramundo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n2p9

Keywords:

Paulo Freire, Reading-writing, Praxis

Abstract

This text essays a conversation with Paulo Freire about his writing processes indivisible of the reading processes, which are referenced by him as an essencial part of his work as an educator. Hence, based on his work – Pedagogia do oprimido (Pedagogy of the Oppressed) (Freire, 2005a), Pedagogia da esperança (Pedagogy of Hope) (Freire, 2011a), Cartas a Cristina (Letters to Cristina) (Freire, 2019), among others –, we intend to understand and reflect upon his reading processes, and about the beauty of his language, as the continuation of his praxis in devenir. Whilst ranging excerpts of his less academic texts, we also aimed at understanding the reading-writing processes as developmental practices, because we understand the unfinished condition of every human being, with particular emphasis on educators. Of generous and democratic language, we find that Paulo Freire, in an engaged mode of writing, in a mode of writing that is committed to the other and the world, who has never separated work from life, palavramundo (wordworld), has written all of his work certain that his existence was an unmeasurable contribution to understanding the importance of professors and researchers of today and tomorrow in the intelectual production processes as a political task.

Author Biography

Jéssica do Nascimento Rodrigues, Universidade Federal Fluminense

Licenciada em Letras (Português/Inglês) pela UEMG (2000), Especialista em Educação pela UFLA (2002) e em Revisão de Texto pela FGF (2012), Mestre em Educação pela UFRRJ (2010) e Doutora em Educação pela UFF (2014), onde também realizou Estágio Pós-doutoral (2017). Na UFF, campus Gragoatá, é professora adjunta da Faculdade de Educação, responsável pela disciplina Língua Portuguesa - Conteúdo e Método, e do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem do Instituto de Letras. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Leitura e Escrita Acadêmica (GEPLEA/UFF) e coordenadora do programa de ensino e extensão Laboratório de Letramentos Acadêmicos (LabLA). Letramento acadêmico e docente, formação de professores e educação linguística são alguns de seus temas de interesse.

References

BAKHTIN, Mikhail M. Para uma filosofia do ato responsável. 3. ed. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.

DOWBOR, Ladislau. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012. p. 15-23.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. Notas de Vicente Chel. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011b.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Notas de Ana Maria Araújo Freire. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, São Paulo, SP, v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200013

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. Organização e notas de Ana Maria Araújo Freire. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005b.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Notas de Ana Maria Araújo Freire. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 41. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005a.

GERALDI, João Wanderley. A linguagem em Paulo Freire. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, Portugal, n. 23, p. 7-20, 2005.

GERALDI, João Wanderley. Paulo Freire e Mikhail Bakhtin: o encontro que não houve. In: CORTESÃO, Luiza; ROMÃO, José Eustáquio; NUNES, Rosa. Diálogos através de Paulo Freire. Porto: Instituto Paulo Freire, 2004. p. 37-52.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Apresentação de Paulo Freire. Tradução de Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001

MILLS, Wright C. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

MORAES, Ana Cristina de; CASTRO, Francisco Mirtiel Frankson Moura. Por uma estetização da escrita acadêmica: poemas, cartas e diários envoltos em intenções pedagógicas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 23, p. 1-15, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230091

PONZIO, Augusto. A concepção bakhtiniana do ato como dar um passo. In: BAKHTIN, Mikhail M. Para uma filosofia do ato responsável. 3. ed. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017. p. 9-38.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007. DOI: https://doi.org/10.36311/2007.978-85-249-1311-2

SLAUGHTER, Sheila; RHOADES, Gary. Academic capitalism and the new economy: market, State and Higher Education. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press, 2004. DOI: https://doi.org/10.56021/9780801879494

Published

2023-08-30

How to Cite

RODRIGUES, Jéssica do Nascimento. An Essay with Paulo Freire about his Praxis on Processes of Reading-writing the Palavramundo. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 9–19, 2023. DOI: 10.5433/2237-4876.2023v26n2p9. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/44954. Acesso em: 2 jul. 2024.