Efl speech production: exploring the relationship between working memory capacity and profciency level

Autores

  • Gicele Vergine Vieira Prebianca Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC) - campus Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2013v16n2p215

Palavras-chave:

EFL speech production, working memory capacity, proficiency level.

Resumo

The present study explores the relationship between working memory capacity (WMC) and proficiency level in EFL1 speech production. Forty-one participants performed two WMC tests – the Speaking Span Test in L1 and in L2. The statistical analysis indicated both a variation on WMC scores in L2 as a function of proficiency as well as a difference between WMC scores in L1 and in L2. Findings are explained mainly in respect to the interplay between automatic and controlled processes on memory retrieval and on the development of L2 proficiency.

 

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Biografia do Autor

Gicele Vergine Vieira Prebianca, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC) - campus Blumenau

Mestre e Doutora em Letras Inglês e Literatura Correspondente pela Universidade Federal de Santa Catarina. Coordenadora do grupo de pesquisa Linguagem, Cognição e Tecnologia (http://dgp.cnpq.br/buscaoperacional/detalhegrupo.jsp?grupo=89278011BNW4D7)

Área de interesse: Investigação dos processos de ensino, aquisição/aprendizagem de línguas mediado pelo uso de ferramentas tecnológicas, incluindo línguas estrangeiras (L2) e o Português Brasileiro. É também de interesse da pesquisadora conduzir pesquisas que investiguem os processos cognitivos de aquisição e uso da L2, em especial processos de acesso lexical, com foco nos mecanismos de controle executivo e sistemas de memória.

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Publicado

2013-12-04

Como Citar

PREBIANCA, Gicele Vergine Vieira. Efl speech production: exploring the relationship between working memory capacity and profciency level. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 215–245, 2013. DOI: 10.5433/2237-4876.2013v16n2p215. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/15717. Acesso em: 30 dez. 2024.