Educational inequality in the Covid-19 pandemic: a study on remote teaching and school dropout

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2023v44n1p21

Keywords:

Basic education, Covid-19, Educational inequality, School dropout, Brazil

Abstract

Implemented in a hurry and disjointed from public policies that mitigated the worsening of social inequalities, remote teaching became widespread in Brazilian basic education during the Covid-19 pandemic. Orphaned by a national guideline and technical, pedagogical and financial support from the Ministry of Education, the education networks, each in their own time and in their own way, replaced classes on school premises with activities that predominantly used Digital Information and Communication Technologies for almost two years. How was this type of teaching experienced by low-income students in territories marked by high levels of vulnerability? This question guided the present work, which monitored a public school in a small municipality on the north coast of Rio Grande do Sul. Over the course of five months, three classes in the final grades of elementary school were monitored, analyzing student attendance and participation in classes of Portuguese Language. With records of teaching work (consisting of class diaries and spreadsheets) as the main sources, the research diagnosed that school dropout rates reached 21.6%, showing that remote teaching has not become accessible to all students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta dos Reis Neuhold, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS

PhD in Education from the Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, Brazil. Master in Sociology from the University of São Paulo (USP), São Paulo, Brazil. Professor of Social Sciences and Postgraduate Studies in Basic and Professional Education at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Rio Grande do Sul

Jéssica Nascimento Pacheco, Rede Municipal de Ensino de Palmares do Sul

Specialist in Basic and Professional Education from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Rio Grande do Sul, Brazil. Teacher at the Municipal Education Network of Palmares do Sul, Rio Grande do Sul.

References

ABRUCIO, F. et al. Combate à Covid-19 sob o federalismo bolsonarista: um caso de descoordenação intergovernamental. Revista de Administração Pública, 54(4), 2020, p. 663-677. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-761220200354

ANDRADE, R. Troco uma máscara por alimento: fome e pobreza na Covid-19. Especial Covid-19. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2020. https://www.revistahcsm.coc.fiocruz.br/troco-uma-mascara-por-alimento-fome-e-pobreza-na-covid-19/ Acesso em 30 mar. 2023

BARBERIA, L.G; CANTARELLI ,L. G. R.; SCHMALZ, P. H. S. Uma avaliação dos programas de educação pública remota dos estados e capitais brasileiros durante a pandemia do COVID-19. São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, s.d. https://fgvclear.org/site/wp-content/uploads/remote-learning-in-the-covid-19-pandemic-v-1-0-portuguese-diagramado-1.pdf. Acesso em 10 abr. 2023

BRANDÃO, C. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 05, 2020. Brasília, 2020. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=147041-pcp009-20&category_slug=junho-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em 15 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 11, 2020. Brasília, 2020. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391-pcp011-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192 . Acesso em 15 abr. 2023.

BRASIL, Ministério da Educação. Plano Nacional da Educação, 2014. https://pne.mec.gov.br/. Acesso em 20 jan. 2023.

BRASIL. Portaria No 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, 2020. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 30 mar. 2023.

CHADE, J. Novo epicentro, Brasil tem 30% das novas infecções no mundo em 24 horas. Uol, 2021. https://noticias.uol.com.br/colunas/jamil-chade/2021/03/05/novo-epicentro-brasil-tem-30-das-novas-infeccoes-no-mundo-em-24-horas.htm. Acesso em 10 mar. 2023.

ESTADÃO. Brasil teve 10% das mortes oficiais pela doença no mundo. Estadão, 5 maio 2023. https://www.estadao.com.br. Acesso em 10 abr. 2023.

ESTADO DO RIO GRANDE DO SUL. Atos do Governador. DECRETO Nº 55.118, DE 16 DE MARÇO DE 2020. Estabelece medidas complementares de prevenção ao contágio pelo COVID-19 (novo Coronavírus) no âmbito do Estado.https://educacao.rs.gov.br/upload/arquivos/202003/17185909-materia395443.pdf. Acesso em 15 mar. 2023.

GARCIA, A. V.; HILLESHEIM, J. Pobreza e desigualdades educacionais: uma análise com base nos Planos Nacionais de Educação e nos Planos Plurianuais Federais. Educar em Revista, n. 2, p. 131-147, 2017. https://doi.org/10.1590/0104-4060.51386. Acesso em 20 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.51386

GIL, A. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GOES, E., RAMOS, D., FERREIRA, A. Desigualdades raciais em saúde e a pandemia da Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, v. 18, n. 3, 2020. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00278. Acesso em 14 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00278

INFOSANBAS. Palmares do Sul/RS. https://infosanbas.org.br/municipio/palmares-do-sul-rs/. s.d. Acesso em 12 jan. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Portal Cidades, 2010. https://www.ibge.gov.br. Acesso em 10 jan. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Portal Cidades, 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rs/palmares-do-sul/panorama. Acesso em 10 mar. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS. Portal Cidades, 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rs/palmares-do-sul/panorama . Acesso em 10 mar. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS. Taxa de rendimento escolar. Brasília, Ministério da Educação / Inep. Brasília, 2021. https://download.inep.gov.br/educacao_basica/educacenso/situacao_aluno/documentos/2021/taxas_de_rendimento_escolar_final.pdf. Acesso em 15 mar. 2023.

INSTITUTO POLIS. Raça e Covid no Município de São Paulo [Internet]. São Paulo: Instituto Pólis, 2020. https://polis.org.br/estudos/raca-e-covid-no-msp/. Acesso em 15 maio 2023.

JOSSO, M. Experiências de vida e formação.São Paulo: Cortez, 2004.

KODAMA, K.; PIMENTA, T. Condições de vida e vulnerabilidades nas epidemias: do cólera no século 19 à Covid-19. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2020.

LAKATOS, E., MARCONI, E. Fundamentos de metodologia científica.São Paulo: Atlas, 2003.

LEÓN, L. Censo demográfico não será realizado em 2021: corte orçamentário impede a realização do levantamento. Rádio Nacional Brasília, Brasília, 2021.

MATTA et.al. Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas à pandemia. Rio de janeiro: Fiocruz, 2021 DOI: https://doi.org/10.7476/9786557080320

NEUHOLD, R.R. ; POZZER, M. R. O. . A descoordenação intergovernamental durante a pandemia da covid-19 no Brasil: o caso do adiamento do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). AURORA (UNESP. MARÍLIA), v. 14, p. 9-32, 2021. Acesso em 20 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.36311/1982-8004.2021.v14n1.p9-32

NEUHOLD, R. R.; POZZER, M. R. O. Covid-19, cierre de escuelas y enseñanza remota:el tiempo de respuesta de los sistemas de educación brasileños. Íconos, Quito, n. 76, 2023, p. 55-75. https://doi.org/10.17141/iconos.76.2023.5719 . Acesso em 20 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.17141/iconos.76.2023.5719

NOVAES, M. Governo Bolsonaro impõe apagão de dados sobre covid-19 no Brasil em meio à disparada de mortes. El País Brasil, São Paulo, 2020. https://brasil.elpais.com/brasil/2020-06-06/governo-bolsonaro-impoe-apagao-de-dados-sobre-a-covid-19-no-brasil-em-meio-a-disparada-das-mortes.html. Acesso em 10 maio 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Covid-19 tem impacto negatiavo na educação de mais de 70% dos jovens. ONU News, 11 ago. 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Adverse consequences of school closures. Unesco, s.d. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences. Acesso em 10 maio 2023.

ORGANIZATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT. Education at a Glance 2022: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, 2022. https://doi.org/10.1787/3197152b-en. Acesso em 12 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/3197152b-en

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE. Histórico da pandemia de Covid-19. Folha informativa sobre COVID-19. Brasília, 2020. https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19. Acesso em 25 mar. 2023.

OUR WORLD IN DATA. Coronavirus (Covid-19) cases. 2023. https://ourworldindata.org/covid-cases. Acesso em 12 maio 2023.

PACHECO, J. N.; NEUHOLD, R. R. Educação e desigualdades na pandemia da Covid-19: o ensino remoto em uma escola pública do litoral norte do Rio Grande do Sul. In: SOUSA, A. et al. (Orgs). Estudos sobre a educação básicca e profissional: reflexões, práticas e desafios. São Paulo:Pragmata, 2022, p. 71-86.

PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO. Relatório do Desenvolvimento Humano 2019. Além do rendimento, além das médias, além do presente: desigualdade no Desenvolvimento humano do séc. XXI. New York, 2019.

SALDANHA, R. et al. Monitora Covid19: informação e disseminação de indicadores em uma pesquisa multidisciplinar. In: C. M. Freitas, C. Barcellos, & D. Villela (Eds.). Covid-19 no Brasil: cenários epidemiológicos e vigilância em saúde [on-line]. Rio de Janeiro: Observatório Covid-19 Fiocruz; Editora Fiocruz, 2021. DOI: https://doi.org/10.7476/9786557081211.0015

SERVIÇO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS DO RIO GRANDE DO SUL. Perfil das cidades gaúchas. Porto Alegre: Sebrae/RS, 2019.

SILVA, S. A Pandemia de Covid-19 no Brasil : a pobreza e a vulnerabilidade social como determinantes sociais. Confins [En ligne], 52, 2021. https://doi.org/10.4000/confins.40687. Acesso em 12 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.4000/confins.40687

STROHAECKER, T; TOLDO JR, E.E. O litoral norte do Rio Grande do Sul como um pólo de sustentabilidade ambiental do Brasil meridional, 2007. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-24539.htm#:~:text=O%20Litoral%20Norte%20do%20Rio%20Grande%20do%20Sul%20abriga%20ecossistemas,de%20lagoas%20na%20Plan%C3%ADcie%20Costeira. Acesso em 20 maio 2023.

TAVARES, V. (2020). Os dados invisíveis da Covid-19. Rio de Janeiro: EPSJV / Fiocruz. http://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/reportagem/os-dados-invisiveis-da-covid-19. Acesso em 20 mar. 2023.

WINSKILL et.al. Report 22: Equity in response to the COVID-19 pandemic: an assessment of the direct and indirect impacts on disadvantaged and vulnerable populations in low- and lower middle-income countries. Imperial College Covid-19 response team. https://doi.org/10.25561/78965. Acesso em 12 maio 2023.

WORLD BANK GROUP. Políticas educacionais na pandemia da Covid-19: o que o Brasil pode aprender com o resto do mundo? [S.l]: World Bank Group Educational, 2020. https://pubdocs.worldbank.org/en/413781585870205922/pdf/POLITICAS-EDUCACIONAIS-NA-PANDEMIA-DA-COVID-19-O-QUE-O-BRASIL-PODE-APRENDER-COM-O-RESTO-DO-MUNDO.pdf. Acesso em 10 mar. 2023.

Published

2023-12-01

How to Cite

NEUHOLD, Roberta dos Reis; PACHECO, Jéssica Nascimento. Educational inequality in the Covid-19 pandemic: a study on remote teaching and school dropout. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 21–34, 2023. DOI: 10.5433/1679-0383.2023v44n1p21. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/48658. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.