"Sociology in Play": learning to learn and cooperating

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2024v45n2p195

Keywords:

Didactic games, Sociology teaching, PIBID

Abstract

Educational games as facilitators of the teaching and learning process have been used in various fields of knowledge, as well as at different levels of education. Discussions about the use of active methodologies, which bring scientific knowledge closer to the experiences lived by students, point to gamification as one of the possible resources to achieve this goal. During the first cycle of the Extension Project "Sociology in Play: developing games in Basic Education", being carried out at Cefet-RJ, some questions guided our theoretical and practical reflections: how to use games as a method of knowledge production with student protagonism? How to minimize the weight of competition and stimulate cooperation in a society where neoliberal rationality prevails, which values individualism and naturalizes competition? In this article, we will present the strategies used and the obstacles faced to achieve our objectives: prioritizing learning to learn and dialogue as fundamental elements of pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Marques Serrano, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Cefet-RJ

PhD in Social Sciences from the Institute of Philosophy and Social Sciences of the Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IFICS-UERJ), Rio de Janeiro, Brazil. Professor of Sociology in Basic Technical and Technological Education at the Celso Suckow da Fonseca Federal Technological Education Center (Cefet-RJ), Rio de Janeiro.

Maria Lúcia Martins Cordeiro, Federal University of Rio de Janeiro

Undergraduate student in Social Sciences at the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Mariana Piran Bom , Federal University of Rio de Janeiro

Undergraduate student in Social Sciences at the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

References

ANTONI, E.; ZALLA, J. O que o jogo ensina: práticas de construção e avaliação de aprendizagens em história. In: GIACOMONI, M. P.; PEREIRA, N. M. (org.). Jogos e ensino de história. Porto Alegre: Evangraf, 2018. p. 148-166.

BUSARELLO, R.; ULBRITCH, V.; FADEL, L. A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. In: FADEL, L. et al. (org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 11-37.

CUNHA, M. B.; OMACHI, N. A.; RITTER, O. M. S.; NASCIMENTO, J. E.; MARQUES, G. Q.; LIMA, F. O. Metodologias ativas: em busca de uma caracterização e definição. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 40, p. e39442, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469839442. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469839442

DARDOT, P.; LAVAL, C. A Nova Razão do Mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DETERDING, S.; DIXON, D.; KHALED, R.; NACKE, L. From game design elements to gamefulness: defining gamification. In: INTERNATIONAL ACADEMIC MINDTREK CONFERENCE: Envisioning Future Media Environments, 15th., 2011, Tampere. Proceedings […]. New York: ACM, 2011. DOI: https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FURIÓ, D.; GONZÁLEZ-GANCEDO, S.; JUAN, M. C.; SEGUÍ, I.; COSTA, M. The effects of the size and weight of a mobile device on an educational game. Journal Computers & Education, Virginia, v. 64, p. 24-41, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.015

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2017.

HOOKS, B. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Tradução de Bhuvi Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.

HUIZINGA, J. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 2014. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315824161

POEMA: A Escola - Paulo Freire. Blog Professora Angela Martin. [S.l.], 29 jan. 2008. Disponível em: https://profgege.blogspot.com/2008/01/poema-escola-paulo-freire.html. Acesso em: 22 fev. 2025.

SALEN, K.; ZIMMERMAN, E. Rules of play: Game design fundamentals. London: The MIT Press, 2004.

ULBRICHT, V. R.; FADEL, L. M. Educação gamificada: valorizando os aspectos sociais. In: FADEL, L. M. et al. (org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

VIDIGAL, V. Game over: a gestão gamificada do trabalho. Revista Movimentação, Dourados, v. 8, n. 14, jan./jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.30612/mvt.v8i14.15018

Published

2024-12-31

How to Cite

MARQUES SERRANO, Marcela; CORDEIRO, Maria Lúcia Martins; PIRAN BOM , Mariana. "Sociology in Play": learning to learn and cooperating. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 45, n. 2, p. 195–206, 2024. DOI: 10.5433/1679-0383.2024v45n2p195. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/50934. Acesso em: 14 dec. 2025.