Active methodology in Sociology teaching: board RPG "Journey of the Forest Guardians - Playing with the Familiar and the Strange"
DOI:
https://doi.org/10.5433/1679-0383.2024v45n2p207Keywords:
Pedagogical, Teaching sociology, Federal Law 11,645/08Abstract
This work describes the development of the educational RPG board game "Journey of the Forest Guardians - Playing with the Familiar and the Strange", conceived as an integral part of the Professional Master's Program in Sociology. The game, based on indigenous tales by Munduruku (2004), aims to teach sociology in a playful and participatory way, using RPG as an active methodology. It seeks to engage students in an interactive and immersive manner, challenging traditional learning paradigms and emphasizing the appreciation of alterity. By exploring some aspects of indigenous worldviews, the game encourages students to understand the world through a different cultural lens, expanding their comprehension and sensitivity to diverse cultural realities. Concurrently, it fosters reflection on their own identities and values, stimulating meaningful discussions about perceptions and prejudices. The goal is to promote respect and appreciation for ethnic and cultural differences, arousing educators' interest in using the game as an enriching tool in the classroom.
Downloads
References
ALVES, L. R. G.; MINHO, M. R. S.; DINIZ, M. V. C. Gamificação: diálogos com a educação. In: FADEL, L. M.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C.; VANZIN, T. (org.). Gamificação na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 74-97.
ANDRADE, J. A.; SILVA, T. A. A. (org.). O ensino da temática indígena: subsídios didáticos para o estudo das sociodiversidades indígenas. Recife: Edições Rascunhos, 2016.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988, Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 14 fev. 2023.
BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena". Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 14 fev. 2023.
CREATIVE COMMONS. Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. [S.l].: Creative Commons, [2024]. Disponível em: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/?ref=chooser-v1. Acesso em: 29 mar. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
GOFFMAN, E. Estigma: Notas sobre a Manipulação da Identidade Deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar, 1963.
HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2010.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 2000.
MARTINS, P. L. O. Didática teórica/didática prática: para além do confronto. 8. ed. São Paulo: Loyola, 2006.
MATTA, R. O ofício de etnólogo, ou como ter anthropological blues. Boletim do Museu Nacional: Antropologia, Rio de Janeiro, n. 27, p. 1-12, maio 1978.
MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. São Paulo: Editora 34, 1999.
MUNDURUKU, D. Contos indígenas brasileiros. São Paulo: Global Editora, 2004.
QUEIROZ, S. C. V.; RAVACHE, R. L. Jogos lúdicos com história e arte: transformando vidas. In: ALMEIDA, M, T. P. (org.). Jogos analógicos, digitais e híbridos: experiências e reflexões. Fortaleza: Instituto Nexos, 2021. Cap. 16, p. 207-231.
SILVA, M. V. O jogo de papéis (RPG) como tecnologia educacional e o processo de aprendizagem no ensino médio. 2009. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Tuiti do Paraná, Curitiba, 2009.
SOUSA, R. de. Educação intercultural no Brasil: reflexões a partir de uma experiência com os povos indígenas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, p. 31-44, 2013.
TAVARES, C. Z. Formação em avaliação: a formação de docentes no enfrentamento de um processo de avaliação a serviço da aprendizagem. 2008. 250 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
VEIGA, I. P. A. Dimensões do processo didático na ação docente. In: ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L. O.; JUNQUEIRA, S. R. A. (org.). Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004. v. 1, p. 13-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 YANNKA PENHA MOREIRA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Semina: Ciências Sociais e Humanas adopts the CC-BY-NC license for its publications, the copyright being held by the author, in cases of republication we recommend that authors indicate first publication in this journal.
This license allows you to copy and redistribute the material in any medium or format, remix, transform and develop the material, as long as it is not for commercial purposes. And due credit must be given to the creator.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
The magazine reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes to the originals in order to maintain the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. However, it will respect the writing style of the authors. Changes, corrections or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary.
















