Active methodology in Sociology teaching: board RPG "Journey of the Forest Guardians - Playing with the Familiar and the Strange"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2024v45n2p207

Keywords:

Pedagogical, Teaching sociology, Federal Law 11,645/08

Abstract

This work describes the development of the educational RPG board game "Journey of the Forest Guardians - Playing with the Familiar and the Strange", conceived as an integral part of the Professional Master's Program in Sociology. The game, based on indigenous tales by Munduruku (2004), aims to teach sociology in a playful and participatory way, using RPG as an active methodology. It seeks to engage students in an interactive and immersive manner, challenging traditional learning paradigms and emphasizing the appreciation of alterity. By exploring some aspects of indigenous worldviews, the game encourages students to understand the world through a different cultural lens, expanding their comprehension and sensitivity to diverse cultural realities. Concurrently, it fosters reflection on their own identities and values, stimulating meaningful discussions about perceptions and prejudices. The goal is to promote respect and appreciation for ethnic and cultural differences, arousing educators' interest in using the game as an enriching tool in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yannka Penha Moreira, Federal University of Ceará

Professional Master's Degree in Sociology from the Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brazil. Specialization in Training in Applied Human and Social Sciences from the Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina, Piauí, Brazil. Specialization in Educommunication and Technology from the Centro Universitário Internacional (Uninter), Fortaleza.

References

ALVES, L. R. G.; MINHO, M. R. S.; DINIZ, M. V. C. Gamificação: diálogos com a educação. In: FADEL, L. M.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C.; VANZIN, T. (org.). Gamificação na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 74-97.

ANDRADE, J. A.; SILVA, T. A. A. (org.). O ensino da temática indígena: subsídios didáticos para o estudo das sociodiversidades indígenas. Recife: Edições Rascunhos, 2016.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988, Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 14 fev. 2023.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena". Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 14 fev. 2023.

CREATIVE COMMONS. Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. [S.l].: Creative Commons, [2024]. Disponível em: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/?ref=chooser-v1. Acesso em: 29 mar. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

GOFFMAN, E. Estigma: Notas sobre a Manipulação da Identidade Deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar, 1963.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2010.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 2000.

MARTINS, P. L. O. Didática teórica/didática prática: para além do confronto. 8. ed. São Paulo: Loyola, 2006.

MATTA, R. O ofício de etnólogo, ou como ter anthropological blues. Boletim do Museu Nacional: Antropologia, Rio de Janeiro, n. 27, p. 1-12, maio 1978.

MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. São Paulo: Editora 34, 1999.

MUNDURUKU, D. Contos indígenas brasileiros. São Paulo: Global Editora, 2004.

QUEIROZ, S. C. V.; RAVACHE, R. L. Jogos lúdicos com história e arte: transformando vidas. In: ALMEIDA, M, T. P. (org.). Jogos analógicos, digitais e híbridos: experiências e reflexões. Fortaleza: Instituto Nexos, 2021. Cap. 16, p. 207-231.

SILVA, M. V. O jogo de papéis (RPG) como tecnologia educacional e o processo de aprendizagem no ensino médio. 2009. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Tuiti do Paraná, Curitiba, 2009.

SOUSA, R. de. Educação intercultural no Brasil: reflexões a partir de uma experiência com os povos indígenas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, p. 31-44, 2013.

TAVARES, C. Z. Formação em avaliação: a formação de docentes no enfrentamento de um processo de avaliação a serviço da aprendizagem. 2008. 250 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

VEIGA, I. P. A. Dimensões do processo didático na ação docente. In: ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L. O.; JUNQUEIRA, S. R. A. (org.). Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004. v. 1, p. 13-30.

Published

2024-12-31

How to Cite

MOREIRA, Yannka Penha. Active methodology in Sociology teaching: board RPG "Journey of the Forest Guardians - Playing with the Familiar and the Strange". Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 45, n. 2, p. 207–218, 2024. DOI: 10.5433/1679-0383.2024v45n2p207. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/50552. Acesso em: 21 dec. 2025.