Group technology in the mental health of university students: pandemic context and repercussions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2023v44n1p87

Keywords:

Mental health, COVID-19, Groups, Emergencies, Emotional support

Abstract

The COVID-19 pandemic has impacted society’s political, economic, health and cultural pillars, requiring strategies to adapt to the disease, including care for the psychological consequences that emerge in this scenario. This study consisted of a qualitative interventional research, focusing on university students, which analyzed the implementation and results of a group intervention, and the effects of the pandemic on mental health. Twenty university students and three mediators linked to the Psychology course participated and seven weekly meetings of one hour and thirty minutes each were held. The data sources consisted of a sociodemographic questionnaire, an initial and a final mental health assessment questionnaire, and a group process assessment protocol. Thematic analysis of the data was carried out, revealing important impacts on mental health, in aspects such as sleep, anxiety and routine, as well as the potential of the group to embrace psychic suffering. Several strategies enhanced listening in an online context, as well as strengthening the group bond and the support networks of the participants. It is concluded that there is a need to improve group care strategies for urgent and emergency and for online contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marciana Gonçalves Farinha, Universidade Federal de Uberlândia - UFG

Post-doctorate from the Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiás, Brazil. Professor at the Institute of Psychology at the Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Minas Gerais

Rafaella Andrade Vivenzio, Universidade de São Paulo - USP

Master's student in Psychology at the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, Brazil. Scholarship from the São Paulo State Research Support Foundation (FAPESP), São Paulo.

Tatiana Benevides Magalhães Braga, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Post-doctorate from the Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), São Paulo, Brazil. Professor at the Institute of Psychology at the Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Minas Gerais.

References

ALBUQUERQUE, Flávia Michelle P.; SCHONS, Jocelene Francine; SANTOS, Paula Roberta da Silva. Grupos terapêuticos com profissionais da saúde durante a pandemia da covid-19: relato de experiência. Archives of Health, São José dos Pinhais, v. 2, n. 3, p. 377-386, 2021. DOI: https://doi.org/10.46919/archv2n3-015

AQUINO, Estela M. L. et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 2423-2446, 2020.

BARDIN, Laurence. Analise de Conteúdo. São Paulo: Ed. Revista e Ampliada, 2011.

BRASIL. Portaria nº 356, de 11 de março de 2020. Dispõe sobre a regulamentação e operacionalização do disposto na Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020, que estabelece as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus (covid-19). Brasília, DF: Presidência da República, 2020. Disponível em: http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/Portaria/PRT/Portaria%20 n%C2%BA%20356-20-MS.htm. Acesso em: 3 abr. 2023.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, Washington, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

BROOKS, Samantha K.; WEBSTER, Rebecca K.; SMITH, Louise E.; WOODLAND, Lisa; WESSELY, Simon; GREENBERG, Neil; RUBIN, Gideon James. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, London, v. 395, n. 10227, p. 912-920, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8

BRUST, Renata Elisa Feitosa; BRAGA, Tatiana Benevides Magalhães; FARINHA, Marciana Gonçalves. Everyday problems, population perceptions and medicalization. Research, Society and Development, São Paulo, v. 11, n. 6, p. 1-16, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i6.28869. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i6.28869

CASANOVA, Marco. Pontes sobre o nada: narrativas do sofrimento e transformação existencial. Revista Natureza Humana, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 130-149, 2019. DOI: https://doi.org/10.17648/2175-2834-v21n2-391

COELHO, Akeni Lobo; MORAIS, Indyara de Araujo; ROSA, Weverton Vieira da Silva. A utilização de tecnologias da informação em saúde para o enfrentamento da pandemia do Covid-19 no Brasil. Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário, Brasília, DF, v. 9, n. 3, p. 183-199, 2020. DOI: https://doi.org/10.17566/ciads.v9i3.709

COSTA, Simone Teles da Silva; SANTOS, Gleiber Couto. Interações interpessoais empatia e aceitação: uma revisão de literatura sobre contexto organizacional. Empathetic interpersonal interactions and acceptance: a review of literature in an organizational context. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 7, n. 7, p. 73176- 73197, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n7-476

CUNHA, Carlos Eduardo Ximenes; MOREIRA, Marina Maria Gonzaga; CASTRO, Laís Rytholz; OLIVEIRA, Letícia Brandão Barbosa; CARVALHO, Aline dos Santos; SOUZA, Allan Maia Andrade; RIBEIRO, Marina Viegas Moura Rezende. Isolamento social e ansiedade durante a pandemia da covid-19: uma análise psicossocial. Brazilian Journal of Health Review, São José dos Pinhais, v. 4, n. 2, p. 9022-9032, 2021. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n2-409

DONIDA, Giovana Cristina Chirinéia; PAVONI, Rafaella Ferrari; SANGALETTE, Beatriz Sobrinho; TABAQUIM, Maria de Lourdes Merighi; TOLEDO, Gustavo Lopes. Impacto do distanciamento social na saúde mental em tempos de pandemia da COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, São José dos Pinhais, v. 4, n. 2, p. 9201-9218, 2021. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n2-422

ESTRELA, Fernanda Matheus; SILVA, Andrey Ferreira; OLIVEIRA, Ana Carla Barbosa; MAGALHÃES, Júlia Renata Fernandes; SOARES, Caroline Fernandes Soares; PEIXOTO, Thais Moreira; OLIVEIRA, Milena Arão da Silva. Enfrentamento do luto por perda familiar pela covid-19: estratégias de curto e longo prazo. Persona y Bioética, Bogotá, v. 25, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.5294/pebi.2021.25.1.3

FARINHA, Marciana Gonçalves; CENTURION, Neftali Beatriz; BRAGA, Tatiana Benevides Magalhães; STEFANINI, Jaqueline Rodrigues. Rodas de conversa com universitários: prevenção e promoção de saúde. Revista do NUFEN, Belém, v. 11, n. 2, p. 19-38, ago. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S2175-25912019000200003&lng=pt &nrm=iso. Acesso em: 13 mar. 2023.

GUIMARÃES, Julietty Pinto Diniz; RODRIGUES, Fabiana Alves; DIAS, Adriana Keila; GUIMARÃES, Ana Paula Martins; COUTO, Giullia Bianca Ferraciolli; PEREIRA, Reobbe Aguiar; MARKUS, Glaucya Wanderley Santos; SANTOS, Juliane Marcelino. Covid-19: impactos ocasionados na saúde mental em estudantes do ensino superior brasileiro. Research, Society and Development, São Paulo, v. 10, n. 9, p. 1-12, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i9.17385

LENT, Roberto. Cem bilhões de neurônios-conceitos fundamentais em neurociência. 2. ed. São Paulo: Editora Atheneu, 2010. LI, Wen; YANG, Yuan; LIU, Zi-Han; ZHAO, YanJie; ZHANG, Qinge; ZHANG, Ling; CHEUNG, Teris; XIANG, Yu-Tao. Progression of mental health services during the covid-19 outbreak in China. International Journal of Biological Sciences, Macau, v. 16, n. 10, p. 1732-1738, 2020. DOI: https://doi.org/10.7150/ijbs.45120

LUI, Lizandro; ALBERT, Carla Estefania; SANTOS, Rodrigo Marques; VIEIRA, Luan da Cruz. Disparidades e heterogeneidades das medidas adotadas pelos municípios brasileiros no enfrentamento à pandemia de COVID-19. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 19, p. 1-13, jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00319

MARCHINI, Daniela Maria Feltrin; CARDOSO, Rogério; OSWALDO, Yeda; PIRES, Sílvio Roberto Ignácio et al. Análise de estresse e qualidade de vida em alunos universitários. Revista de Administração Unimep, Piracicaba, v. 17, n. 3, p. 141-164, 2019.

MOSCOVICI, Fela. Desenvolvimento interpessoal: treinamento em grupo. 23. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.

MUNHOZ, Paula Gulart; BORGES, Gustavo da Rosa; BEURON, Thiago Antônio; PETRY, Jonas Fernando. A influência da ansiedade na compulsão alimentar e na obesidade de universitários. Revista de Gestão em Sistemas de Saúde, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 21-44, 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/rgss.v10i1.14834

QUIROZ, Gregprop J. P. O equilíbrio do temperamento através da música. São Paulo: Editora Cultrix, 1997.

RASERA, Emerson Fernando; JAPUR, Marisa. Grupo como construção social: aproximação entre o construcionismo social e a terapia de grupo. São Paulo: Vetor, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000300005

RIBEIRO, Wanderson Alves; FASSARELLA, Bruna Porath Azevedo; NEVES, Keila do Carmo; CONCEIÇÃO, Lilian Laine; EVANGELISTA, Denilson da Silva; BARROS, Leonardo Michel Corrêa; REZENDE, George de Souza; VIRGENS, Thiago Moreira; CUNHA, Vinícius Santos Braz; ALCOFORADO, Greyce Kelly Souza Motta; TAVARES, Jeane Marques Cunha. Desafios do processo de ensino-aprendizagem no ensino superior em tempos de pandemia da COVID-19: uma revisão de literatura. RECIMA21: Revista Científica Multidisciplinar, Jundiai, v. 2, n. 6, 2021. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v2i6.495

ROSSET, Solange Maria. 123 técnicas de psicoterapia relacional sistêmica. 2013. SOUSA, Galdino Rodrigues; BORGES, Eliane Medeiros; COLPAS, Ricardo Ducatti. Em defesa das tecnologias de informação e comunicação na educação básica: diálogos em tempos de pandemia. Plurais Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 5, n. 1, p. 146-169, 2020. DOI: https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n1.146-169

SOUSA, Ildenir Nascimento; SANTOS, Fernanda Campos; ANTONIETTI, Camila Cristine. Fatores desencadeantes da violência contra a mulher na pandemia covid-19: revisão integrativa. Revista de Divulgação Científica Sena Aires, Valparaíso de Goiás, v. 10, n. 1, p. 51-60, 2021. DOI: https://doi.org/10.36239/revisa.v10.n1.p51a60

TEIXEIRA, Vanina Papini Góes; TAVARES, Luiz Raphael de Melo; BARBOSA, Sheilla Alencar Bezerra Ferraz. O impacto na saúde mental de universitários de Alagoas decorrente da pandemia do COVID-19. Conjecturas, Caxias do Sul, v. 21, n. 3, p. 681-691, 2021. DOI: https://doi.org/10.53660/CONJ-140-230

VIANA, Victor; ARAUJO, Maria; ROCHA, Vânia; PEREIRA; Luís. Impacto e adaptação psicológica ao covid. 19: um estudo qualitativo. Psicologia, Saúde & Doença, Lisboa, v. 22, n. 1, p. 326- 337, 2021. DOI: https://doi.org/10.15309/21psd220201

VIEIRA, Angelim Stéphanie Marques Alves; VALLADARES-TORRES, Ana Cláudia Afonso. O desenho ‘metáfora da chuva’ como instrumento de comunicação terapêutica da problemática drogadição. Revista Científica Arteterapia Cores da Vida, Goiânia v. 26, n. 1, p. 48-57, 2019.

VIVENZIO, Rafaella Andrade; AMORIM, Ana Elisa Reis; SOUSA, Johnatan Martins; FARINHA, Marciana Gonçalves. Grupo terapêutico on-line: dispositivo de cuidado para saúde mental de universitários em tempos de pandemia. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 71-79, jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.36517/10.36517/revpsiufc.13.2.2022.5

WHO - WORLD HEALTH ORGANIZATION. Coronavirus disease (COVID-19) outbreak. Geneva: WHO 2020. Disponível em: https://www.who. int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. Acesso em: 3 abr. 2023.

YALOM, Irvin D.; LESZCZ, Molyn. Psicoterapia de grupo: teoria e prática. 5. ed. Tradução: Ronaldo Cataldo Costa. Burlington: Jones & Bartlett, 2006. YOZO, Ronaldo Yudi K. 100 jogos para grupos: uma abordagem psicodramática para empresas, escolas e clínicas. São Paulo: Editora Ágora, 1996.

Published

2023-12-01

How to Cite

FARINHA, Marciana Gonçalves; VIVENZIO, Rafaella Andrade; BRAGA, Tatiana Benevides Magalhães. Group technology in the mental health of university students: pandemic context and repercussions. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 87–98, 2023. DOI: 10.5433/1679-0383.2023v44n1p87. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/48401. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê