Pronominal placement according to Educational Sociolinguistics: the proclitic case in textual genres of the everyday sphere
DOI:
https://doi.org/10.5433/1679-0383.2022v43n1p85Keywords:
Educational Sociolinguistics, Teaching, Standard Variant of Brazilian Portuguese, Pronominal placementAbstract
Adaptation to enclitic cases in Brazilian Portuguese, hereinafter referred to as BP, has been shown to assume a proclitic change even in contexts that require the use of the pronoun in enclitic form. This fact is demonstrated by studies such as those by Mattos e Silva (2004) and Vieira (2013), that focus on the aforementioned ‘linguistic change’. The case of pronominal placement goes through the regiment of canonical regulations, imposed by sixteenth-century grammar, which culminates in teaching units far from the students’ linguistic reality (BORTONI-RICARDO, 2005; FARACO, 2008). The article is based on the theoretical-methodological assumptions of Educational Sociolinguistics and the Pedagogy of Linguistic Variation (FARACO, 2008; VIEIRA, 2019). That said, this scientific text, motivated by the aforementioned problem, aims, in a general perspective, to analyze whether there is vitality to the proclisis, mesoclisis and enclisis in texts of standard BP in different textual genres. Therefore, the specific objectives consist of: (i) verifying the pronominal placement in texts according to the genres Article of Opinion, Charge, Interview, News, Propaganda and Comics; (ii) investigate whether there is a high productivity of pronominal placement in the context of proclisis; (iii) display the results obtained in graphs; (iv) present a proposal for a didactic unit having the placement and pronominal change of BP as a guiding axis. To achieve the stated objectives, the methodology of the article consists of qualitative and quantitative descriptive research, which considers the position of unstressed clitic pronouns in 60 texts, distributed according to six textual genres. The results indicated a predilection for the use of proclisis in the genres: Interview, Opinion Article and Comics. Furthermore, we verified that the occurrence of mesoclisis is null in the textual genres with the following typologies: informative, opinionated, and interpretive
Downloads
References
BECHARA. E. Moderna gramática da língua portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
BIAZOLLI, C. C. A colocação pronominal à luz das relações entre a variação e mudança linguísticas e gêneros textuais. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIN, 6., 2009, João Pessoa. Anais […]. João Pessoa: ABRALIN, 2009. V. 1, p. 651-660.
BORTONI-RICARDO, S. M. Existe uma única forma de falar “certo”? 20 maio 2020. Disponível em: https://bit.ly/3X2zneH. Acesso em: 2 jun. 2020.
BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemos na escola, e agora? sociolingüística & educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
CASTILHO, A. T. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v13i1p7-16
COSTA, A. J. Os mais antigos documentos escritos em português: revisão de um problema histórico-linguístico. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3Qfg0x1. Acesso em: 21 abr. 2020.
CYRANKA, L. Sociolinguística aplicada à educação. In: MOLLICA, M. C.; FERRAREZI JUNIOR, C. (org.). Sociolinguística, sociolinguísticas: uma introdução. São Paulo: Editora Contexto, 2016. p.167-176.
FARACO, C. A. Minicurso Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábora Editorial, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3CodWgh. Acesso em: 12 maio 2020.
FARACO, C. A. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
FURTOSO, V. A. B. Desempenho oral em português para falantes de outras línguas: da avaliação à aprendizagem de línguas estrangeiras em contexto online. 2011. Tese (Doutorado Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2011.
MARQUES, T. M.; BARONAS, J. A. Pedagogia da Variação Linguística: por uma abordagem heterogênea da língua a fim de minimizar o preconceito linguístico. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v.18, n 1, jun. de 2015. p.283-308. Doi: http://dx.doi.org/10.5433/2237-4876.2015v18n1p283 DOI: https://doi.org/10.5433/2237-4876.2015v18n1p283
MATTOS E SILVA, R. V. O português são dois: variação, mudança, norma e a questão do ensino de português no Brasil. São Paulo: Parábola, 2004.
RAMOS, P. É possível ensinar oralidade usando histórias em quadrinhos? Revista Intercâmbio. São Paulo, v. 15, p. 1-11, 2006.
VIEIRA, E. S. Se inicia oração com pronome clítico? atitudes linguísticas, na escola, em relação aos padrões brasileiros de colocação pronominal. 2013. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.
VIEIRA, E. S.; FREIRE, G. C. Variação morfossintática e ensino de português. In: MARTINS, M. A.; VIEIRA, S. R.; TAVARES, M. A. Ensino de português e Sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014. p. 81-114
VIEIRA, S. R. Colocação pronominal nas variedades européia, brasileira e moçambicana: para a definição da natureza do clítico em português. 2002. 441 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.
VIEIRA, S. R. Para uma norma padrão flexível no contexto escolar: contribuição dos estudos sociolinguísticos. In: VIEIRA, M. S. M.; WIEDEMER, M. L. (org.). Dimensões e experiência em Sociolinguísticas. São Paulo: Blucher. 2019. Cap. 12, p. 243-264. DOI: https://doi.org/10.5151/9788521218746-13
ZILLES, A. M. S.; FARACO, C. A. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Semina: Ciências Sociais e Humanas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Semina: Ciências Sociais e Humanas adopts the CC-BY-NC license for its publications, the copyright being held by the author, in cases of republication we recommend that authors indicate first publication in this journal.
This license allows you to copy and redistribute the material in any medium or format, remix, transform and develop the material, as long as it is not for commercial purposes. And due credit must be given to the creator.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
The magazine reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes to the originals in order to maintain the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. However, it will respect the writing style of the authors. Changes, corrections or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary.