The knowledge production in University, on Pedagogy course: a study of its understanding by teachers and students and the correspondent pratical actions

Authors

  • Cláudia Chueire de Oliveira Universidade Estadual de Londrina - UEL

Keywords:

Knowledge production, Teachers educations, Pedagogy student identity, Pedagogy course

Abstract

The study aimed at showing through the Methodology of Problematization, the understanding the teachers and students from the referred course from UEL have about the production of the knowledge and the respective relation, to the teachers education. It obtained results after the analysis of the questionnaires in the light of the institutional documents, literature about the subject and other pertinent references poionts to the necesity of remeasurement of the conceptions and investigated practices. The proposed hypothetical solutions in the study indicates the necessity of looking for the identity of the beginning from his role in the production of the knowledge, showing the initiatives and alternatives of this production in permanent evaluation of the course of the pedagogical project. Some ways to apply the study to reality are also indicated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Chueire de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Specialist in Higher Education Methodology from the Universidade Estadual de Londrina. Professor at the Department of Education at the Universidade Estadual de Londrina.

References

A PEDAGOGIA em discussão. In: FORUM DAS LICENCIATURAS DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA, 2, 1995, Londrina. Relatório... Londrina: UEL, 1995. p.1-23.

BECKER, F. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 1993.

BERBEL, N.A.N. Aspectos metodológicos do ensino como produção do conhecimento. Santa Maria, 1995, p.1-13 (Palestra proferida no 2º. Simpósio Brasileiro sobre O Ensino de Solos. Promovido por Sociedade Brasileira de Ciências do Solo e Universidade Federal de Santa Maria).

BERBEL, N.A.N. Metodologia da Problematização: uma alternativa metodológica apropriada para o ensino superior. Semina: Ci. Soc./Hum. Londrina. v. 16, n.2. Ed. Especial.

BERBEL, N.A.N. Metodologia do ensino superior: realidade e significado. Campinas: Papirus. 1994.

BICUDO, M.A.V. e outros. Pensando a pós-graduação em educação. Piracicaba: Unimep, 1993.

BRZEZINSKI, I. Tendências na formação do professor. Londrina: UEL. 1995, p.1-12. Palestra proferida na Universidade Estadual de Londrina em 22.05.95.

BUENO, Fa.S. Minidicionário da língua portuguesa. São Paulo. Lisa, 1991.

DIAS-DA-SILVA, M.H.G.F. Sabedoria docente: repensando a prática pedagógica. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 89, p.39-47, maio 1994.

FALCÃO FILHO, J. L. As licenciaturas e o curso de Pedagogia: caminhos e descaminhos. Cad. Educ., Belo Horizonte, v.1. n.1, p.7-14. maio 1994.

GALLO, S. Educação anarquista: um paradigma para hoje. Piracicaba: Unimep.1995.

GATTI, B.A. A identidade do pedagogo. Educ. & Comp., Teresina. v.5, n.1/2, jan./dez. 1993.

GUIMARÃES, S.E.R.; FERREIRA, E.E.B. Integração entre as disciplinas pedagógicas nos cursos de licenciatura da Universidade Estadual de Londrina. Semina: Ci. Soc./Hum., Londrina. v.16, n.2. p.49-57. out. 1995. Edição Especial.

HESSEN, J. Teoria do conhecimento. Coimbra : Armênio Amado. 1987.

LOIOLA, F.A. Articulação pesquisa e ensino em sala de aula. Um desafio para o saber e a prática docente universitária. In: REUNIÃO ANUAL ANPEd, 16, 1993, Caxambu. Anais ... Caxambu: ANPEd, 1993. p.1-10.

LOUREIRO, M.C.S. Formação do professor e qualidade do ensino. Interação, Goiânia, v.16, n.1/2, p.1-15, jan./dez. 1992.

MEDIOCRIDADE: o pacto continua ... Boletim da Pedagogia. Faculdade de Educação, Unicamp. Campinas, n.4, p.1-3, set. 1992. Editorial.

OGIBA, S.M.M. O campo discursivo da docência. Dispositivos disciplinares. In. REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 18,1995, Caxambú. Anais... Caxambú: ANPEd, 1995. p.1-4.

OLIVEIRA. C.C. Problema e delineamento metodológico para pesquisa. Londrina, 1995. Trabalho apresentado à disciplina de Métodos de Pesquisa Qualitativa, do curso de Mestrado em Educação da Universidade Estadual de Londrina.

PAOLI, N.J. Elementos para uma proposta de padrão de trabalho em nível de graduação: ensino com pesquisa. Campinas, [s.n., 19--], mimeografado.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Construindo a escola cidadã. Curitiba: a Secretaria, 1992b.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Departamento do Ensino de 2º. grau. Proposta curricular do curso de Magistério. Curitiba: a Secretaria. 1992a (Série Cadernos do Ensino de 2º. grau, n.3).

PAVlANI, J. Problemas de Filosofia da Educação. Petrópolis: Vazes, 1988.

PENA, M.D.J. Formação de professores em serviço a partir de um novo enfoque de avaliação de aprendizagem. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd. 18. 1995, Caxambú. Anais ... Caxambú. ANPEd, 1995. p.1-4.

PINO, A. Ensinar-aprender em situação escolar: perspectiva socio-histórica. Campinas: UNICAMP, [19--], mimeografado.

PINTO, N.,B.; RIVAS, N.P.P. Uma nova didática para repensar a prática docente: projeto de formação continuada para o professor de ensino básico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 18. 1995, Caxambú. Anais ... Caxambú. ANPEd, 1995. p.1-4.

SAAD, AAC.; NEVES, I.D.; FONSECA, M.T.L: et aI. A didática e a prática de ensino no curso de pedagogia da faculdade de Educação da UFG Inter-ação, Goiânia, v.16, n.ll2, p.17-33, jan./dez. 1992.

SANTOS FILHO, J.C. Articulação entre os domínios da formação inicial do professor de 1º. E 2º. graus. Didática , São Paulo, 24: 69-78, 1988.

SILVA, R.C. Educação: a outra qualidade. Piracicaba: Unimep, 1995.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Currículo do Curso de Pedagogia da UEL Londrina: UEL, 1991 , p.1-17.

VEIGA, I.P.A.; CARVALHO, M.H.S.O. A formação de profissionais da educação. Cadernos Educação Básica, Brasília, v.3, p.43-53, 1994,. (Série Institucional).

Published

2021-11-12

How to Cite

OLIVEIRA, Cláudia Chueire de. The knowledge production in University, on Pedagogy course: a study of its understanding by teachers and students and the correspondent pratical actions. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 17, n. 1esp, p. 63–74, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/44952. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre