Work for women on maternity leave: (re) thinking about professional changes in the context of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2020v41n2p249

Keywords:

Work and maternity, Social and sexual division of labor, Childcare.

Abstract

This article aims to analyze the perceptions of women graduating from maternity leave about work, as well as to understand what changes the experiences inherent to motherhood generate in their ways of being workers in the educational context. Qualitative research with a cross-sectional approach was adopted. Thirteen female civil servants in the education area, linked to the public sector of a municipality in Minas Gerais, participated in the research. As a technique, he used semi-structured interviews, which were analyzed based on the Dejourian theory and on authors who dialogue with it. As a result, it was observed that the participants had a new meaning in the midst of conflicts when they left work. The divisions between domestic and public space, domestic work and wage labor, maternity and work, linked to the set of conflicts and difficulties marked the separation between mother and baby. However, coping with unfavorable conditions, the collective bonds that these situations could provide, as well as the contributions that the experience of the care activity, are understood in a positive way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiano de Jesus Andrade, Universidade Metodista de São Paulo

Doctoral student in the Postgraduate Program in Health Psychology at the Universidade Metodista de São Paulo  (UMESP), São Paulo, São Paulo, Brazil. Psychologist. Professor of the Psychology Graduation Course at Faculdade Pítágoras, Poços de Caldas, Minas Gerais, Brazil.

Luci Praun, Professora visitante da Universidade Federal do ABC.

Post-doctorate by the Instituto de Filosofia e Ciências Humanas at the Universidade Estadual de Campinas (IFCH Unicamp), Campinas, São Paulo, Brazil. Adjunct Professor at the Universidade Federal do Acre (UFAC), Rio Branco, Acre, Brazil.

Hilda Rosa Capelão Avoglia, Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)

PhD from the Institute of Psychology of the Universidade de São Paulo (IPUSP), São Paulo, São Paulo, Brazil. Professor of the Graduate Program in Health Psychology at the Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brazil. Professor of the Professional Master's in Psychology, Development and Public Policy at the Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) (UNISANTOS), Santos, São Paulo, Brazil

References

ANDRADE, C. J.; PRAUN, L. D.; AVOGLIA, H. R. C. Estratégias defensivas utilizadas frente à conciliação maternidade e trabalho: um olhar para as profissionais da educação. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, PR, v. 6, p. 35436-35452, 2020.

ANDRADE, C. J.; PRAUN, L. D.; AVOGLIA, H. R. C. O sentido do trabalho para mulheres após a licença maternidade: um estudo com profissionais de educação. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, PR, v. 39, n. 2, p. 147-158, 2018.

ÁVILA, M. B. O tempo do trabalho doméstico remunerado: entre cidadania e servidão. In: ABREU, A. R. P.; HIRATA, H.; LOMBARDI, M. R. (org.). Gênero e trabalho no Brasil e na França: perspectivas interseccionais. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEAUVOIR, S. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

BENINCASA, M.; ANDRADE, C. J.; SOUZA, F. C. A paternidade participativa na perspectiva de mulheres egressas da licença maternidade: uma reflexão interseccional. In: BENINCASA, M.; ROMAGNOLO, A. N.; HELENO, M. G. V. (org.). Maternidade, parentalidade e conjugalidade: novas perspectivas em psicologia perinatal. Curitiba: CRV, 2020. p. 275-292.

BRASIL. Decreto-Lei n.º 5.452, de 1º de maio de 1943. Aprova a Consolidação das Leis do Trabalho. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, RJ, 9 ago. 1943, Seção 1, p. 11937. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del5452.htm. Acesso em: 19 jun. 2020.

CARNUT, L. Pesquisa social ou pesquisa qualitativa? Uma dis(des)cu(constru)ss(ç)ão em pauta na saúde coletiva. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, RJ, v. 43, p. 170-180, 2019.

DEJOURS, C. Trabalho vivo: trabalho e emancipação. Brasília: Paralelo Quinze, 2012.

FABBRO, M. R. C.; HELOANI, J. R. M. Mulher, maternidade e trabalho acadêmico. Investigación y Educación en Enfermería, Medellín, CO, v. 28, n. 2, p. 176-186, jul. 2010.

GARCIA, C. F.; VIECILI, J. Implicações do retorno ao trabalho após licença-maternidade na rotina e no trabalho da mulher. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, RJ, v. 30, n. 2, p. 271-280, 2018.

HIRATA, H. Gênero, patriarcado, trabalho e classe. Revista Trabalho Necessário, Niterói, RJ, v. 16, n. 29, p. 14-27, 2018.

IBGE. Censo 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 29 jun. 2020.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA - IPEA. Mulheres e trabalho: breve análise do período 2004-2014. Brasília, DF: Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão, 2016.

KRAUSE, L. I. Mulher, trabalho e maternidade: demandas no retorno da licença-maternidade. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Saúde da Mulher, Criança e Adolescente) - Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, RS, 2017. Disponível em: http://tede.ucpel.edu.br:8080/jspui/handle/tede/635. Acesso em: 29 jun. 2020.

LIMA, S. C. C. O trabalho do cuidado: uma análise psicodinâmica. Revista Psicologia Organizações e Trabalho: rPOT, Florianópolis, SC, v. 12, n. 2, p. 203-215, 2012.

ROCHA-COUTINHO, M. L.; COUTINHO, R. R. Mulheres brasileiras em posições de liderança: novas perspectivas para antigos desafios. Economia Global e Gestão, Lisboa, PT, v. 16, n. 1, p. 61-79, 2011.

RODRIGUES, C.; SAPUCAIA, M. Proteção à maternidade: uma reflexão sobre apaziguamento e sedimentação das desigualdades entre homens e mulheres. Revista da ABET, Curitiba, PR, v. 15, n. 1, p. 22-32, jan. /jun. 2016.

TURATO, E. R.; BASTOS, R. A.; VIEIRA, A. S. L.; WEBER, A. As pesquisas qualitativas: desafios de sua cientificidade. In: BICUDO, M. A. V.; COSTA, A. P. (org.). Leituras em pesquisa qualitativa. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. v. 1, p. 135-144.

VANALLI, A. C. G.; BARHAM, E. J. Após a licença-maternidade: a percepção de professoras sobre a divisão das demandas familiares. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, MG, v. 24, n. 1, p. 130-138, jan. /abr. 2012.

Published

2020-08-31

How to Cite

ANDRADE, Cristiano de Jesus; PRAUN, Luci; AVOGLIA, Hilda Rosa Capelão. Work for women on maternity leave: (re) thinking about professional changes in the context of education. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 41, n. 2, p. 249–264, 2020. DOI: 10.5433/1679-0383.2020v41n2p249. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/38301. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre

Most read articles by the same author(s)