Social representations on newtonian's physics: a study with high school teachers

Authors

  • Roberto Gonçalves Barbosa Universidade Estadual de Londrina
  • Luzia Marta Bellini martafridakahlo@gmail.com
  • Alcina Maria Testa Braz da Silva Universidade Salgado de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2012v33n1p3

Keywords:

Social representation, Teaching of Physics, School knowledge, Scientific knowledge.

Abstract

This paper has the purpose to present the study results of Social Representations on Newtonian´s Physics, which Physics teachers from Maringá and neighboring cities have created. The  interpretation of research data was carried out through Bardin content analysis theory that allowed the studying team to understand the reconstruction and redefinitions that teachers make on    Newtonian´s physics while teaching. As methodology, one questionnaire was applied in two parts. Eight physics teachers from public high schools answered it. It was found that among eight teachers, one represented the Newtonian´s physics using to Newton´s Physics. The other seven teachers used daily elements to redefine Newton´s physics in a process that involved embezzlement, distortion and supplementation of the investigated social object.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Roberto Gonçalves Barbosa, Universidade Estadual de Londrina

Doutorando na Universidade Estadual de Londrina - Programa de Pós graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática e também pela University of Massachusetts/Amherst - EUA. Atualmente professor da Secretaria de Estado da Educação do Paraná.  E-mail:

Luzia Marta Bellini, martafridakahlo@gmail.com

Doutora em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo. É professora associa do Departamento de Fundamentos da Educação da Universidade Estadual de Maringá.

Alcina Maria Testa Braz da Silva, Universidade Salgado de Oliveira

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro/ FE-UFRJ, Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais/FAE-UFMG e atualmente é docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Ensino de Ciências do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Universidade Salgado de Oliveira, Niterói,  Brasil.

Published

2012-12-13

How to Cite

BARBOSA, R. G.; BELLINI, L. M.; SILVA, A. M. T. B. da. Social representations on newtonian’s physics: a study with high school teachers. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 3–16, 2012. DOI: 10.5433/1679-0383.2012v33n1p3. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10809. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre