Didactic activities in the laboratory PRONTO3D

a teaching-by-project approach using laser cutting and 3D printing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n3.48592

Keywords:

Design teaching, Prototyping

Abstract

This work aims to share the teaching practices of the Prototyping discipline, with the goal of disseminating strategies that can encourage the application of digital-mediated materialization. To achieve this, two teaching processes per project carried out within the Pronto3D, laboratory, which supports the aforementioned discipline. As a result, the project stages are presented in a systematic manner, utilizing laser cutting for the development of a full-scale bench and a 3D printer for the production of a lamp. Ultimately, it is believed that these proposed activities significantly contribute to the development of technical skills that are inherent in Product Design profession.

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Author Biographies

Lorena Costa Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda do curso de Design de Produto na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atuei como designer de produto em projeto de extensão no laboratório de inovação e tecnologia credenciado internacionalmente pelo MIT (Massachusetts Institute of Technology). Conquistei duas patentes de produto com empresas nacionais no terceiro e quarto semestre de curso. Possuo algumas publicações, cinco certificados de excelência acadêmica e auxiliei alunos como monitora da disciplina de modelagem 3D.

Ivan Medeiros, UFSC _ Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Adjunto do Curso de Design de Produto da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com doutorado em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina, cuja pesquisa abordou os temas de Materialização e Fabricação Digital em parceria com o Laboratório PRONTO 3D. Realizou o mestrado em Engenharia de Produção com ênfase em Ergonomia, estudando o posicionamento das ferramentas ergonômicas na metodologia de projeto de produtos. Também possui especialização em Ergonomia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Graduação em Design, com habilitação em Projeto de Produto pela Univille. Atualmente realiza pesquisas na área de Representação Gráfica Manual e Materialização Digital aplicados ao processo de Design de Produtos.

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Published

2023-12-21

How to Cite

Costa Souza, L., Tavares Porto, L., & Medeiros, I. (2023). Didactic activities in the laboratory PRONTO3D: a teaching-by-project approach using laser cutting and 3D printing. Projetica, 14(3), 28. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n3.48592

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

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