Didactic activities in the laboratory PRONTO3D

a teaching-by-project approach using laser cutting and 3D printing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n3.48592

Keywords:

Design teaching, Prototyping

Abstract

This work aims to share the teaching practices of the Prototyping discipline, with the goal of disseminating strategies that can encourage the application of digital-mediated materialization. To achieve this, two teaching processes per project carried out within the Pronto3D, laboratory, which supports the aforementioned discipline. As a result, the project stages are presented in a systematic manner, utilizing laser cutting for the development of a full-scale bench and a 3D printer for the production of a lamp. Ultimately, it is believed that these proposed activities significantly contribute to the development of technical skills that are inherent in Product Design profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorena Costa Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda do curso de Design de Produto na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atuei como designer de produto em projeto de extensão no laboratório de inovação e tecnologia credenciado internacionalmente pelo MIT (Massachusetts Institute of Technology). Conquistei duas patentes de produto com empresas nacionais no terceiro e quarto semestre de curso. Possuo algumas publicações, cinco certificados de excelência acadêmica e auxiliei alunos como monitora da disciplina de modelagem 3D.

Ivan Medeiros, UFSC _ Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Adjunto do Curso de Design de Produto da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com doutorado em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina, cuja pesquisa abordou os temas de Materialização e Fabricação Digital em parceria com o Laboratório PRONTO 3D. Realizou o mestrado em Engenharia de Produção com ênfase em Ergonomia, estudando o posicionamento das ferramentas ergonômicas na metodologia de projeto de produtos. Também possui especialização em Ergonomia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Graduação em Design, com habilitação em Projeto de Produto pela Univille. Atualmente realiza pesquisas na área de Representação Gráfica Manual e Materialização Digital aplicados ao processo de Design de Produtos.

References

CAMPOS, Luiz Carlos de; SILVA, J. M. Aprendizagem Baseada em projetos: uma nova abordagem para a Educação em Engenharia. Blumenau: Cobenge, 2011.

CELANI, Gabriela et al. Imprimindo ideias: viabilização do uso de impressoras para maquetes arquitetônicas. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON GRAPHICS ENGINEERING FOR ARTS AND DESIGN (GRAPHICA). 2007.

CELANI, Gabriela et al. Técnicas de fabricação digital e prototipagem rápida para a confecção de modelos. In: 8º CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN. 2008.

DORST, K., & CROSS, N. (2001). Creativity in the design process: Co-evolution of problem–solution. Design Studies, 22(5), 425-437. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(01)00009-6 DOI: https://doi.org/10.1016/S0142-694X(01)00009-6

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Ediitora Atlas SA, 2008.

GORNI, A. A. Prototipagem rápida: o que é, quem faz e por que utilizá-la. Revista do Plástico Industrial. São Paulo: Aranda Editora. Ano III, N° 31, março, p. 230-239, 2001.

JACOBS, P. F. Rapid prototyping & manufacturing: fundamentals of stereolithography: Society of Manufacturing Engineers. Dearborn - MI, 1992. 434p.

MARKHAM, T., LARMER, J. RAVITZ, J. Aprendizagem baseada em projetos. Artmed, Editora S/A, Porto Alegre, 2008.

MEDEIROS, I. L. A materialização digital e sua sistematização no processo de desenvolvimento de produtos. Florianópolis: UFSC 2016. 197p. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Design. Universidade Federal de Santa Catarina, 2017. DOI: https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2017.v3.n1.132-133

OXMAN, Rivka. Thinking difference: Theories and models of parametric design thinking. 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.destud.2017.06.001

PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico - 2ª Edição. Editora Feevale, 2013.

PRONTO3D. Disponível em: <https://pronto3d.sites.ufsc.br/>. Acesso em: 06 de julho de 2023.

PUPO, Regiane Trevisan. A inserção da PROTOTIPAGEM E FABRICAÇÃO DIGITAIS no processo de projeto: um novo desafio para o ensino de arquitetura. Campinas, 2009. 237f. Tese (Doutorado em Engenharia Civil) – Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: < http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/>

REHG, J. A.; KRAEBBER, H. W. Computer-integrated manufacturing. New Jersey: Prentice Hall, 2005. 574 p

SASS, L. Materializing design: the implications of rapid prototyping in digital design. Design Studies, 2006. v.27, n.3, p.325-355. DOI: https://doi.org/10.1016/j.destud.2005.11.009

SAURA, C. E. Aplicação da prototipagem rápida na melhoria do processo de desenvolvimento de produtos em pequenas e médias empresas. Campinas, 2003. 105 f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade Estadual de Campinas.

SCHON, D. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

______. Formar Professores como Profissionais Reflexivos. In: Nóvoa, A. (Org.), Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações D. Quixote, 1997.

SIMON, H. A. The Sciences of the artificial. 3.ed. Cambridge: MIT Press, 1996

VISSER, Willemien. The cognitive artifacts of designing. CRC Press, 2006. DOI: https://doi.org/10.1201/9781482269529

Published

2023-12-21

How to Cite

Costa Souza, L., Tavares Porto, L., & Medeiros, I. (2023). Didactic activities in the laboratory PRONTO3D: a teaching-by-project approach using laser cutting and 3D printing. Projetica, 14(3), 28. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n3.48592

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.