Slow experimental processes:

encouraging reflective practice in contemporary design graphic education

Authors

  • Ana Alencar Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Barbara Necyk Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-7352-9170

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p201

Keywords:

Design education;, Capitalist society;, Slow experimental processes

Abstract

This article proposes an analysis and reflection on the value of pedagogical approaches in the field of design that prioritize slow experimental processes, respecting the time necessary for the maturation of a reflective practice built on the dialogue between hand and head. Having as object of study the results obtained in a collage exercise with emphasis on hybrid processes, in which a complementarity between analog and digital technologies is observed, this work articulates relationships between questions raised by this experience and theoretical references that problematize the accelerated rhythm of our capitalist society and endorse the relevance of a teaching model based on learning through doing and thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Alencar, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda; Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Barbara Necyk, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora; Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

References

BONSIEPE, G. Design como prática de projeto. São Paulo: Blucher, 2012.

BOMFIM, G. A. Fundamentos de uma Teoria Transdisciplinar do Design: morfologia dos objetos de uso e sistemas de comunicação. Estudos em Design, vol. 5, n.º 2, p. 27-41, dez 1997.

FREIRE, P; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

GUATTARI, F; ROLNIK, S. Micropolíticas: Cartografias do Desejo. Petrópolis: Vozes, 2005.

HAN, B-C. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2019.

LUPTON, E.; PHILLIPS, J. C. Novos fundamentos do Design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

LAUDON, Kenneth C.; LAUDON, Jane P. Management information systems: new approaches to organization & technology. 5th ed. New Jersey: Prentice Hall, 1998.

SANTAELLA, L.; NÖTH, W. Introdução à semiótica: passo a passo para compreender os signos e a significação. São Paulo: Paulus, 2017.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SENNETT, R. O Artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009.

Published

2022-12-23

How to Cite

Alencar, A., & Necyk, B. (2022). Slow experimental processes:: encouraging reflective practice in contemporary design graphic education. Projetica, 13(3), 201–219. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p201

Issue

Section

Edição especial P&D 2022

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.