Freire's critical pedagogy as a pedagogical strategy in extensionist actions in design

Authors

  • André da Silva Coutinho Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Barbara Necyk Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-7352-9170

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p135

Keywords:

Extension, Pedagogical strategy, Critical pedagogy

Abstract

This article deals with findings from the master's research "The circle of culture as a pedagogical strategy on extensionist actions in design" in its initial phase, which focuses on the use of pedagogical strategies based on Paulo Freire's critical pedagogy and its potential in the field of design, especially in extension actions. The proposal of this investigation is born from the initiative of establishing points of contact between the pedagogical approach of critical education in Freire and extension actions carried out by the Pé na Rua project: design, culture and society, Escola Superior de Desenho Industrial (ESDI), UERJ.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André da Silva Coutinho, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestrando; Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Barbara Necyk, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora; Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

References

AGAMBEN, Giorgio. Tradução: NIlcéia Valdati. O que é um dispositivo? Santa Catarina: Travessia, 2005.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é método Paulo Freire. São Paulo: Ed Brasiliense, 2017 (1ª edição e-book).

DEPEXT. Apresentação. Disponível em: <https://www.depext.uerj.br/apresentacao/>. Acesso abr 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 1987.

__________. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Ed. Paz e Terra, 1996.

__________. Tradução Rosiska. Darcy de Oliveira. Extensão ou comunicação?. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 2013.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3 o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso 20 fev. 2022.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. in: MARCELLO, Fabiana de Amorim. O conceito de dispositivo em Foucault: mídia e produção agonística de sujeitos-maternos. Rio Grande do Sul: Educação e Realidade, 2004.

GOMEZ, Margarita Victoria; FRANCO, Marília (orgs). Círculo de cultura Paulo Freire: arte, mídia e educação. São Paulo: Fundação Memorial da América Latina, 2015.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Maringá: Psicologia em Estudo, 2001 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722001000100003

KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo; ESCÓSSIA, Liliana da (orgs). Pistas do método da cartografia. Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2020.

MAZAROTTO, Marco; SERPA, Bibiana Oliveira. Cartas (anti) dialógicas: politizando a práxis do Design através da pedagogia crítica de Paulo Freire. Arcos Design, Rio de Janeiro: PPESDI / UERJ. v. 15, n. 1, Março 2022. pp. 171-194. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/arcosdesign/article/view/64305/41585 DOI: https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2022.64305

NECYK, Barbara; COUTINHO, André da Silva. A reapropriação da subjetividade e a pedagogia da autonomia em ações extensionistas no campo do design. Arcos Design, Rio de Janeiro: PPESDI / UERJ. v. 15, n. 1, Março 2022. pp. 195-218. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/arcosdesign/article/view/65066/41590> DOI: https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2022.65066

SILBA, Victor. A Extensão Universitária na ESDI/UERJ: a crise como ponto de partida. Rio de Janeiro: SPGD, 2019

SILBA, Victor; MEDEIROS, Ligia. Correlações entre extensão universitária e os trabalhos pro bono desenvolvidos na. ESDI/UERJ. Rio de Janeiro: SPGD, 2018

SZANIECKI, Barbara; ANASTASSAKIS, Zoy. Conversation dispositifs: towards a transdiciplinary Design Antropological Approach. In SMITH, VANGKILDE, KJAERSGAARD, HALSE, BINDER, Design antropological futures: exploring emergence, intervention end formation, Londres; Nova York, Boomsbury Publish; 2016. 288 p.

VITÓRIA, Maria. O que é um zine e por que você deve ficar de olho nele?. Aestranhamente, 2020. Disponível em: <https://aestranhamente.com/o-que-e-um-zine-e-porque-voce-deve-ficar-de-olho/>. Acesso em abr 2022

WOLFF, Janet. Tradução Waltensir Dutra. A produção social da arte. Rio de Janeiro: Ed Zahar, 1982.

Published

2022-12-23

How to Cite

Coutinho, A. da S., & Necyk, B. (2022). Freire’s critical pedagogy as a pedagogical strategy in extensionist actions in design. Projetica, 13(3), 135–152. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p135

Issue

Section

Edição especial P&D 2022

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.