Smart dog leash: research and product design for the pet market

Authors

  • Thales Mendes de Medeiros Universidade Federal de Santa Catarina
  • Daniela Estaregue Alves Instituto Federal de Santa Catarina
  • Marília Gonçalves Matos Universidade Federal de Santa Catarina
  • Cristiano Alves Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n1p92

Keywords:

Pet Market, Smart Leash, Product Design, Design Thinking

Abstract

The pet market is one of the fastest growing in the world - and Brazil represents the third largest world market in this segment. Thus, this article presents the process of creating a smart dog leash developed for the final project in the Design undergraduate degree at the Federal University of Santa Catarina - UFSC. Therefore, in addition to a theoretical study on the topic, the Design Thinking approach was used as a methodology to analyze the pet market, target audience, and the products available on the market to propose a new product.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thales Mendes de Medeiros, Universidade Federal de Santa Catarina

Bachelor's degree in Design earned from the Universidade Federal de Santa Catarina

Daniela Estaregue Alves, Instituto Federal de Santa Catarina

Professor at the Instituto Federal de Santa Catarina

Marília Gonçalves Matos, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor at the Universidade Federal de Santa Catarina

Cristiano Alves, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor at the Universidade Federal de Santa Catarina

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS – ABNT. NBR ISO 13281:2001 ABNT/CB-18: Comissão de Estudo de Métodos de Ensaio para Argamassas para Assentamento e Revestimentos. Rio de Janeiro: ABNT, 2001.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS FABRICANTES DE ALIMENTOS PARA ANIMAIS DE ESTIMAÇÃO. Informações Gerais do Setor Pet. Disponível em: http://abinpet.org.br/infos_gerais/#. Acesso em: 18 jun. 2020.

BROWN, Tim. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.

DELARISSA, Fernando Aparecido. Animais de estimação e objetos transicionais: uma aproximação psicanalítica sobre a interação criança-animal. 2003. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2003. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/97655/delarissa_fa_me_assis.pdf?sequence=1. Acesso em: 27 mar. 2019.

FRY, Richard. For first time in modern era, living with parent’s edges out other living arrangements for 18- to 34-year-olds. Washington, DC: Pew Research Center, 2016.

MARQUES, José Roberto. Saiba o que é mapa de empatia e sua importância para empreendedores. 2018. Disponível em: https://www.ibccoaching.com.br/portal/saiba-o-que-e-mapa-de-empatia-e-sua-importancia-para-empreendedores/. Acesso em: 15 jun. 2018.

MAZUR, Ben. Design thinking: Ignitec - product design, research and technology consultancy - Ignitec, Bristol. 2020. Disponível em: https://www.ignitec.com/insights/author/ben/. Acesso em: 9 ago. 2021.

MERCADO de consumo Pet. Brasília, DF: SPC Brasil/ Confederação Nacional de Dirigentes Lojistas – CNDL, set. 2017. Disponível em: https://www.spcbrasil.org.br/wpimprensa/wp-content/uploads/2017/09/Analise_Mercado_Pet_Setembro_2017.pdf. Acesso em 20 jun. 2020.

PAZMINO, Ana Verônica. Como se cria: 40 métodos para design de produtos. São Paulo: Blucher, 2015.

QUINTAS, Rafael. Entendendo o hype do design thinking. Afinal, o que é? 2018. Disponível em: https://brasil.uxdesign.cc/entendendo-o-hype-do-design-thinking-afinal-o-que-%C3%A9-a58479fd93d6. Acesso em: 20 jun. 2020.

RAZZOUK, Rim; SHUTE, Valerie. What is design thinking and why is it important? Review of Educational Research, Washington, US, v. 82, n. 3, p. 330-348, set. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3102/0034654312457429. Acesso em: 9 ago. 2021.

SEBRAE - Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Relatório de inteligência: dezembro/2018. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/RJ/Anexos/Inovacao.pdf. Acesso em: 19 jun. 2020.

SENNA, Carlos Eduardo; FIALHO, Francisco Antônio Pereira. Personas: a teoria junguiana dos tipos psicológicos e sua utilidade para o design. Projética, Londrina, v. 7, n. 1, p. 37-52, jan. /jun. 2016.

VIANNA, Maurício; VIANNA, Ysmar; ADLER, Isabel K.; LUCENA, Brenda; RUSSO, Beatriz. Design thinking: inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2012. Disponível em: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/455690/Ofertas/Ebooks/Arquivos/Livro_Design_Thinking_-_Inovao_Negcios.pdf. Acesso em: 25 mar. 2019.

Published

2022-06-29

How to Cite

Medeiros, T. M. de, Alves, D. E., Matos, M. G., & Alves, C. (2022). Smart dog leash: research and product design for the pet market. Projetica, 13(1), 92–129. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n1p92

Issue

Section

Design: Conhecimento, Gestão e Tecnologia

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.