Work in graphic designer home office setting: advantages and disadvantages in view of the professional

Authors

  • Viviane Motim Centro Universitário Curitiba - UNICURITIBA
  • Humberto Costa Centro Universitário Curitiba - UNICURITIBA Universidade Federal do Paraná - UFPR Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR https://orcid.org/0000-0003-0329-9004

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n2p127

Keywords:

Home office, Telework, Graphic designer, Design

Abstract

This article analyzed the work of graphic designer home office, investigating, through literature and field research, the advantages and disadvantages perceived by the professional as well as outline some trends. The research followed a qualitative approach and the literature review undertaken a semi-systematic search in database of journals and theses, followed by a questionnaire in the form of survey. The analysis allowed to profile the graphic designer who works in home office and point telecommuting as a trend in this area, as well as identified the reasons why the graphic designer to work at home.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Motim, Centro Universitário Curitiba - UNICURITIBA

Specialization in Communication and Marketing from Centro Universitário Curitiba.

Humberto Costa, Centro Universitário Curitiba - UNICURITIBA Universidade Federal do Paraná - UFPR Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR

Doctoral candidate in Design at the Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor at the Centro Universitário Curitiba - UNICURITIBA. Professor of the Advertising course at the Pontifical Catholic University of Paraná - PUC-PR.

References

ADG DO BRASIL. Design Gráfico. Disponível em:<http://www.adg.org.br/html/ mod_design_grafico.asp>. Acesso em: 12 maio 2014.

BANDEIRA, Marina. Como Elaborar um Questionário. 2003. (Série Planejamento de Pesquisa nas Ciências Sociais, n. 1). Disponível em: http://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/lapsam/Metodo%20de%20pesquisa/Metodos%20de%20pesquisa%202013/Texto_11_Como_elaborar_um_quesitonario.pdf. Acesso em: 12 maio 2014.

BOONEN, Eduardo Magno. As Várias faces do teletrabalho. E & G Economia e Gestão, Belo Horizonte, v. 2/3, n. 4/5, p. 106-127, dez. 2002/jul. 2003.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. 4.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

COSTA, Greicy Mara França Queiroz da. A Influência das Tecnologias da Informação e Comunicação nas Mutações do Trabalho: O Teletrabalho. In: CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO, 24., 2001, Campo Grande/MS. Disponível em: http://www2.intercom.org.br/navegacaoDetalhe.php?option=trabalho&id=41864. Acesso em: 20 abr. 2014.

COSTA, Isabel de Sá Affonso da. Controle em novas formas de trabalho: teletrabalhadores e o discurso do empreendimento de si. Cadernos Ebape, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-395120050001000 09&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 out. 2013.

FREIBERGER, Zélia; MOTIM, Benilde Lenzi. As Configurações do Trabalho do Web Designer no Capitalismo Flexível. Trabalho apresentado no XIII ENCONTRO NACIONAL DA ABET, 13., 2005, Curitiba. Disponível em: http:// www.abet-trabalho.org.br/anais/2013/GT%205% 20Sessao%201.pdf. Acesso em: 22 abr. 2014.

MELO, Álvaro. Teletrabalho (telework). O Trabalho em qualquer lugar e a qualquer hora… São Paulo: Ed. Beca e-work, 1999.

ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO. Escritório no Brasil (OIT). Vantagens do trabalho a distância. Disponível em: https://www.ilo.org/global/docs/WCMS_243988/lang--en/index.htm. Acesso em: 11 fev. 2014.

ROSENFIELD, Cinara L.; ALVES, Daniela Alves de. Autonomia e Trabalho Informacional: O Teletrabalho. Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 54, n. 1, p. 207-233, 2011.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE TELETRABALHO E TELEATIVIDADES. O que é Teletrabalho? 2008. Disponível em: http://www.sobratt.org.br/faq.html#p06. Acessado em: 13 maio 2014.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE TELETRABALHO E TELEATIVIDADES. SOBRATT. Entrevista concedida a Viviane Motim. São Paulo, 7 maio 2014.

SERRA, Paulo. O Teletrabalho - conceito e implicações. 1996. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/jpserra_teletrabalho.pdf. Acesso em: 20 mar. 2014.

TACHIZAWA, Takeshy; MELLO, Alvaro. Estratégias Empresariais e o Teletrabalho: um enfoque na realidade brasileira. Rio de Janeiro. Ed. Pontal, 2003.

VILLAS-BOAS, André. O que [é e o que nunca foi] Design. Rio de Janeiro. Ed. 2 AB. 1999.

Published

2014-12-02

How to Cite

Motim, V., & Costa, H. (2014). Work in graphic designer home office setting: advantages and disadvantages in view of the professional. Projetica, 5(2), 127–148. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n2p127

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.