The Design Management as an organizational strategy of a decorative termocolante complement’s company from Londrina - PR

Authors

  • Vanessa Zanardo Buso Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Rosane Fonseca de Freitas Martins Universidade Estadual de Londrina - UEL https://orcid.org/0000-0003-0749-4608

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n1p130

Keywords:

Management Design, strategic, termocolantes

Abstract

This article aims to propose design actions, to the Criative Department of a company at Londrina-PR, from a case study used as research methodology. These actions extend to the other departments, establishing a Management design strategic. Therefore, this work aims to redirect the company’s organizational structure from demonstrate and emphasize the real importance of the strategic link between Management design and the Criative Department to the eventual profitable and organized business

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vanessa Zanardo Buso, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Specialist in Design by the Universidade Estadual de Londrina.

Rosane Fonseca de Freitas Martins, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

References

APL VESTUÁRIO. Plano de desenvolvimento no arranjo produtivo local de vestuário de Cianorte/Maringá – Paraná. Cianorte/Maringá, 2006. Disponível em http://www.mdic.gov.br/arquivos/dwnl_1248271195.pdf. Acesso em: 14 jun 2011.

BARONE, Vanessa. Crise barateia etiqueta e abre novos mercados, 2009. Disponível em: http://www.global21.com.br/informessetoriais/setor.asp?cod=11. Acesso em: 15 jun. 2011.

BEST, Kathryn. Design Management: Managing Design Strategy, Process and Implementation. Switzerland: AVA, 2006.

BROWN, Tim. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas idéias: Elsevier, 2010. Traduzido de Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation. New York: HarperCollins, 2009.

CENTRO PORTUGUÊS DE DESIGN. Manual de gestão do design. Porto, 1997

DEMARCHI, Ana Paula Perfetto; FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas; MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas. Processo de design com abordagem de design thinking. In: MARTINS, Rosane F. F; VAN der LINDEN, Júlio (org). Pelos Caminhos do Design: Metodologia do Projeto. Londrina: Eduel, 2012.

DEMARCHI, Ana Paula Perfetto; FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas; MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas. Design thinking no processo de Gestão de design: um estudo de caso na agricultura familiar. In CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 9., 2010, São Paulo. Anais... São Paulo: AEND-BR; Universidade Anhembi Morumbi, 2010.

EMIDIO, Lucimar de Fátima Bilmaia. A Gestão de design como ferramenta estratégica para MPE’s do vestuário de moda: um estudo de caso na região de Londrina. 128f. Dissertação (Mestrado em Desenho Industrial) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2006.

FIEP. Indústria Têxtil no Paraná. Curitiba, 2008. Disponível em: http://www.fiepr.org.br/fiepr/analise/panorama/t%C3%AAxtil.pdf. Acesso em 25 maio 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HSMMANAGMENT. O pensamento de design de David Kelley. 2009, p. 185

LOCKWOOD, Thomas. Design thinking: Integrating innovation, customer experience, and brand value. New York: Allworth Press, 2006.

MAUBORGNE, Renée; KIM, W. Chan. A estratégia do oceano azul: Como criar novos mercados e tornar a concorrência irrelevante. Elsevier, 2005.

MOZOTA, Brigitte Borja de. Design management. Paris: Éditions d’Organization, 2002.

YIN, Robert. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2012-09-04

How to Cite

Buso, V. Z., & Martins, R. F. de F. (2012). The Design Management as an organizational strategy of a decorative termocolante complement’s company from Londrina - PR. Projetica, 3(1), 130–145. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n1p130

Issue

Section

Design de Moda

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>