The supplementary indemnification in the event of termination of the commercial representation contract

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2178-8189.2021v25n2p44

Keywords:

Commercial representation contract, Termination, Legal indemnity, Moral damage

Abstract

The changes imposed by economic globalization have generated social pressure, with legal consequences, in the interpretation of contractual relations, including in more traditional commercial contracts. This article analyzes, in the context of the sales representation contract, the possibility or not of charging supplementary indemnity in the case of termination without cause, considering article 27, j, of Law nº 4.886/65. Based on a deductive approach, this research begins with an analysis of the general characteristics of the sales representation contract in order to, in a second moment, evaluate the situation of contractual termination without just cause and the impact of the lack of prior notice. At the end, it investigates the possibility of supplementary indemnification in the hypothesis of losses and damages that exceed the legal floor. We conclude that, either from a comparative perspective with Spanish and Portuguese legislation, or from the theory of the dialogue of sources, applying the principles of good faith and the social function of contracts, the supplementary indemnity in the commercial representation contract may occur, in an exceptional manner, when the occurrence of extraordinary losses or moral damages to the representative's honor and reputation is verified.

Author Biographies

Marcelo Sampaio Siqueira, Centro Universitário 7 de Setembro - UNI7

PhD in Constitutional Law from the University of Fortaleza (Unifor). Professor of Law at the Centro Universitário 7 de Setembro - UNI7

Álisson José Maia Melo, Centro Universitário 7 de Setembro - UNI7

PhD in Law from the Federal University of Ceará (UFC). Professor of Law at the Centro Universitário 7 de Setembro - UNI7

Victor Felipe Fernandes de Lucena, Centro Universitário Christus - Unichristus

Master of Laws candidate at the Centro Universitário Christus - Unichristus.

References

ALVES, Elton Nunes José. A disciplina jurídica dos contratos de representação comercial autônoma e agência. Revista Brasileira de Direito Empresarial, Salvador, v. 4, n. 1, p. 112-131, jan./jun. 2018. Disponível em: https://www.indexlaw.org/index.php/direitoempresarial/article/view/4210. Acesso em: 24 mar. 2020.

ARAÚJO, Fernando. Teoria econômica do contrato. Lisboa: Almedina, 2007.

AZEVEDO, Álvaro Villaça. Teoria geral dos contratos típicos e atípicos. São Paulo: Atlas, 2002.

BERTOLDI, Marcelo M.; RIBEIRO, Marcia Carla Pereira. Curso avançado de direito comercial. 11. ed. São Paulo: Thomson Reuters Brasil, 2020. E-book. Disponível em: ????. Acesso em: ????

BRASIL. Lei nº 4.886, de 9 de dezembro de 1965. Regula as atividades dos representantes comerciais autônomos. Brasília, DF: Presidência da República, 1965. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4886.htm. Acesso em: 24 mar. 2020.

BRASIL. Superior Tribunal de Justiça (3. Turma). Agravo Regimental no Agravo em Recurso Especial 752917/MS. Agravo Regimental no Agravo em Recurso Especial. Ação de Indenização. Representação Comercial. Rescisão do contrato sem justa causa. Agravo Regimental desprovido. Agravante: Kanaflex S/A Indústria de Plásticos. Agravados: Repita Representação Comercial LTDA e Nilton Miranda Pita. Relator: Min. Marco Aurélio Bellizze. Julgado em: 3 de novembro de 2015. Disponível em: https://www.stj.jus.br/. Acesso em: 24 mar. 2020.

BRASIL. Superior Tribunal de Justiça (3. Turma). Recurso Especial 417.058/MG. Contrato de representação comercial. Rompimento do contrato pelo representante diante da ausência de pagamento de comissões pela representada. Interpretação do art. 34 da Lei nº 4.886/65. Recurso especial não conhecido. Recorrente: Flávio Representações Ltda. Recorrido: Caderbrás Produtos de Papel S/A. Relator: Min. Carlos Alberto Menezes Direito. Julgado em: 6 de dezembro de 2002. Disponível em: https://www.stj.jus.br/. Acesso em: 24 mar. 2020.

BRASIL. Superior Tribunal de Justiça (3. Turma). Recurso Especial 1.678.551/DF. Recurso Especial. Direito Empresarial. Representação comercial. Inaplicabilidade do regime jurídico previsto na Lei 4.886/65 a não inscritos no respectivo conselho regional. Atividade que não exige qualificação técnica específica. A ausência de registro não autoriza a recusa ao pagamento por serviços efetivamente prestados. Relação regida pelo Código Civil. Recorrente: Rádio Eldorado Ltda. Recorrido: New Business Representação Comercial de Meios de Comunicação EIRELI - EPP. Rel. Min. Paulo de Tarso Sanseverino. Julgado em: 6 nov. 2018. Disponível em: https://www.stj.jus.br/. Acesso em: 24 mar. 2020.

BRASIL. Superior Tribunal de Justiça (4. Turma). Recurso Especial 1.341.605/PR. Recurso Especial. Ação de cobrança de comissões e verbas indenizatórias decorrentes de contrato de representação comercial autônoma. Aviso prévio indenizado e indenização de um doze avos. Justa causa da rescisão unilateral (força maior) não configurada. Recorrente: Godoy e Companhia LTDA Comércio e Representações. Recorrido: Kepler Weber Industrial S/A. Relator: Min. Luis Felipe Salomão. Julgado em: 10 de outubro de 2017. Disponível em: https://www.stj. jus.br/. Acesso em: 24 mar. 2020.

CAVALLI, Cassio. Direito comercial: passado, presente e futuro. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

CORDEIRO, Antônio Manuel da Rocha e Menezes. Da boa fé no direito civil. Lisboa: Almedina, 1984.

COSTA, André Brandão Nery. Efeitos legais do conflito tipológico entre o contrato de agência e o de representação comercial autônoma. Revista de Direito Privado, São Paulo, ano 19, n. 96, p. 43-76, dez. 2018.

ESPANHA. Ley 12/1992, de 27 de mayo, sobre Contrato de Agencia. Madrid: Monarquia Real, 1992. Disponível em: https://www.boe.es/eli/es/l/1992/05/27/12/con. Acesso em: 24 mar. 2020.

HAICAL, Gustavo. O contrato de agência: seus elementos tipificadores e efeitos jurídicos. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2012.

JIMÉNEZ MANCHA, Juan Carlos. Indemnizaciones derivadas de la resolución del contrato de agencia: análisis jurisprudencial y crítico. Revista de Derecho Privado, Madrid, año 88, n. 6, p. 787-820, nov./dic. 2004.

LEITÃO, Luís Manuel Teles de Menezes. A indemnização de clientela no contrato de agência. Lisboa: Almedina, 2006.

MARQUES, Cláudia Lima. Superação das antinomias pelo diálogo das fontes: o modelo brasileiro de coexistência entre o Código de Defesa do Consumidor e o Código Civil de 2002. Revista da Esmese, Aracaju, n. 7, Doutrina, p. 15-54, 2004. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/79073279.pdf. Acesso em: 24 mar. 2020.

MARQUES, Cláudia Lima; MIRAGEM, Bruno. O novo direito privado e a proteção dos vulneráveis. São Paulo: RT, 2012.

MARTINS, Fran. Curso de direito comercial: contratos e obrigações comerciais. 19. ed. Atualizada por Gustavo Saad Diniz. Rio de Janeiro: Forense, 2019.

MATIAS, João Luis Nogueira; NOGUEIRA, Mônica de Sá Pinto. Empresa contemporânea e a proteção aos direitos humanos. Revista Jurídica da FA7, Fortaleza, v. 15, n. 1, p. 115-126, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.uni7.edu.br/index.php/revistajuridica/article/view/559. Acesso em: 24 mar. 2020.

MENDONÇA, Vinícius de Carvalho P. O contrato de representação comercial na visão dos tribunais superiores brasileiros. Revista da Faculdade de Direito da UFMG, Belo Horizonte, n. 62, p. 657-701, jan./jun. 2013. Disponível em: https://www.direito.ufmg.br/revista/index.php/revista/article/view/P.0304-2340.2013v62p657. Acesso em: 24 mar. 2020.

NEGRÃO, Ricardo. Curso de direito comercial e de empresa: títulos de crédito e contratos empresariais. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2020.

PORTUGAL. [Constituição (1974)]. VII Revisão Constitucional. Lisboa: Assembleia Constituinte, [2005]. Disponível em: https://www.parlamento.pt/Legislacao/paginas/constituicaorepublicaportuguesa.aspx. Acesso em: 24 mar. 2020.

REICH, Robert. Supercapitalism: the transformation of business, democracy, and everyday life. New York: A. A. Knopf, 2007.

REQUIÃO, Rubens. Do representante comercial. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense, 1993.

SIQUEIRA, Marcelo Sampaio; SIQUEIRA, Natercia Sampaio. A relativização da quitação da verba indenizatória no contrato de agência à luz do direito brasileiro. Revista de Direito Econômico e Socioambiental, Curitiba, v. 9, n. 2, p. 109-139, maio/ago. 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6811007.pdf. Acesso em: 24 mar. 2020.

SOARES, Natália de Moura; SANT’ANNA, Leonardo da Silva. A função social dos contratos empresariais: análise de julgados do TJRJ entre 2014 e 2016. Scientia Iuris, Londrina, v. 23, n. 3, set./dez. 2019. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/iuris/article/view/107. Acesso em: 24 mar. 2020.

Published

2021-07-30

How to Cite

Siqueira, M. S., Melo, Álisson J. M., & Lucena, V. F. F. de. (2021). The supplementary indemnification in the event of termination of the commercial representation contract. Scientia Iuris, 25(2), 44–61. https://doi.org/10.5433/2178-8189.2021v25n2p44

Issue

Section

Artigos