Companies social and solidarity duties in a consumeristic society

Authors

  • Mariana Ribeiro Santiago Universidade de Marília - Unimar
  • Livia Gaigher Bósio Campello Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

DOI:

https://doi.org/10.5433/2178-8189.2016v20n1p119

Keywords:

Companies, Social duty, Consumeristic society

Abstract

This paper analyses the evolution of commerce based on Brazilian law and its foundation has been built on the modern State´s transformations, and thus, had a direct impact on its social duty. From modern society´s pathological consumerism, which has many social implications, to the growing concept of companies, which has passed through many legal constraints, and was known for being an instrument of economic liberalism and individualism. This paper will also show that the roles, which companies play in our consumeristic society, ought to be expanded in the fight against consumerism and social alienation.

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Author Biographies

Mariana Ribeiro Santiago, Universidade de Marília - Unimar

Doutora e Mestre em Direito Civil Comparado pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora do Programa de Mestrado e Graduação em Direito da Universidade de Marília (UNIMAR).

Livia Gaigher Bósio Campello, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Pós-Doutoranda na Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo (USP). Doutora em Direito das Relações Econômicas e Internacionais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Políticas Públicas e Processo pela Faculdade de Direito de Campos (FDC). Professora Adjunta I do Programa de Mestrado em Direito e Graduação da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS).

Published

2016-04-28

How to Cite

Santiago, M. R., & Campello, L. G. B. (2016). Companies social and solidarity duties in a consumeristic society. Scientia Iuris, 20(1), 119–143. https://doi.org/10.5433/2178-8189.2016v20n1p119

Issue

Section

Artigos