As técnicas de Search Engine Optimization (SEO) e suas contribuições com a experiência dos usuários nos mecanismos de busca

Search Engine Optimization (SEO) techniques and their contribution to the user experience on search engines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2023v12n3p21

Keywords:

Search Engine Optimization, Information retrieval, Information representation, Search engines

Abstract

Objective: This paper aims to analyze how new information and communication technologies can intervene in the User Experience, from the perspective of Search Engine Optimization techniques, applied to search engines, under the context of Information Science. Methodology: It has a quanti-qualitative approach, being characterized under the point of view of its objectives as exploratory. The bibliographical survey resulted in 117 documents for analysis, seventeen of which were added to the document corpus, allowing a deeper analysis of the compatibility of the themes of the articles with the study's proposal. Results: User Experience and Search Engine Optimization techniques were related in a framework, employing the facets of User Experience. Conclusions: Through this work, it was ascertained how search engines are advancing according to the User Experience vision, where the innovations related to processes and search were adherent to the needs pointed out by the main theorists of User Experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Camossi, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD student in Information Science at the Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, Brasil.

Cecílo Merlotti Rodas, Universidade Estadual Paulista – UNESP

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor in the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, Brasil.

References

ANKALKOTI, P. Survey on search engine optimization tools & techniques. Imperial Journal of Interdisciplinary Research (IJIR), [S. l.], v. 3, n. 5, p. 40-43, 2017.

BORBA, V. U.; AFFONSO, E. P.; SANT’ANA, R. C. G. Experiência do usuário: um estudo do site WikiCI. Informação & Tecnologia, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 21-34, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/itec/article/view/37582. Acesso em: 20 ago. 2022.

BRANSKI, R. M. Recuperação de informações na Web. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 70-87, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23500. Acesso em: 30 ago. 2022.

CAMOSSI, G.; RODAS, C. M. Search Engine Optimization e as suas contribuições para a ciência da informação. In: COLÓQUIO EM ORGANIZAÇÃO, ACESSO E APROPRIAÇÃO DA INFORMAÇÃO E DO CONHECIMENTO (COAIC), 6., 2022, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2022. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/cinf/index.php/coaic2022/coaic2023/paper/viewFile/737/623. Acesso em: 30 ago. 2022.

CAMOSSI, G.; TEIXEIRA, H. D.; RODAS, C. M.; ALVES, R. C. V. Search engine optimization (SEO) aplicadas em comércio eletrônico. Informação@Profissões, Londrina, v. 24, n. 2, p. 203-189, 2018.

CAMOSSI, G.; TEIXEIRA, H. D.; RODAS, C. M.; ALVES, R. C. V. Técnicas de Search Engine Optimization (SEO) aplicado para o Comércio Eletrônico. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 13, n. 1, p. 282-300, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/187500. Acesso em: 20 ago. 2022.

CARLSON, M. Journalistic epistemology and digital news circulation: Infrastructure, circulation practices, and epistemic contests. New media & society, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 230-246, 2020.

CONEGLIAN, C. S.; FERREIRA, A. M. J. F. C.; MONTEIRO, S. D.; VIDOTTI, S. A. B. G.; SANTAREM SEGUNDO, J. E. A Experiência do Usuário nos mecanismos de busca Knowledge Graph e o Knowledge Vault. Informação@Profissões, Londrina, v. 6, n. 2, p. 35, 2018. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/33103. Acesso em: 20 ago. 2022.

FERREIRA, A. M. J. F. C.; MARTINEZ, S. M. R.; CONEGLIAN, C. S.; VIDOTTI, S. A. B. G.; SANTARÉM SEGUNDO, J. E. Experiência de usuário: uma análise do ambiente wikipédia. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (SECIN), 6., 2016, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2016, p. 325-338. Disponível em: https://www.uel.br/eventos/cinf/index.php/secin2016/secin2016/paper/viewFile/351/172. Acesso em: 20 ago. 2022.

FERRER, A. M. Producción de noticias radiofónicas en el contexto de la convergencia periodística: análisis de Radio Marca y sus sinergias con Marca y marca. com. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 785-795, 2018.

GABRIEL, M.; KISO, R. Marketing na era digital: Conceitos, plataformas e estratégias. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2020.

GHULAM, A.; DEPAR, M. H.; RAHU, S. On-Page Search Engine Optimization (SEO) Techniques Model: A Use Case Scenario of a Business Entity Website. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET), [S. l.], v. 5, n. 6, p. 3076-3083, 2017.

GUPTA, S.; RAKESH, N.; THAKRAL, A.; CHAUDHARY, D. K. Search engine optimization: Success factors. In: FOURTH INTERNATIONAL CONFERENCE ON PARALLEL, DISTRIBUTED AND GRID COMPUTING (PDGC), 2016, Proceedings [...]. [S. l.]: IEEE, 2016.

KHAN, M. N. A.; MAHMOOD, A. A distinctive approach to obtain higher page rank through search engine optimization. Sādhanā, [S. l.], v. 43, n. 3, p. 1-12, 2018.

LEDFORD, J. L. SEO: search engine optimization bible. New Jersey: John Wiley, 2007.

LIMA, L. A. R.; VECHIATO, F. L. Framework para investigação do usuário em projetos de arquitetura da informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 213-239, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102281. Acesso em: 20 ago. 2022.

LOPEZOSA, C.; IGLESIAS-GARCÍA, M.; GONZÁLEZ-DÍAZ, C.; CODINA, L. Experiencia de búsqueda en cibermedios: análisis comparativo de diarios nativos digitales. Revista Española de Documentación Científica, Madrid, v. 43, n. 1, 2020. Disponível em: https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/1060. Acesso em 20 ago. 2022.

LUZ, C. S. O ENTORNO DIGITAL DA BIBLIOTECA ONLINE: relação da interface e da usabilidade. Páginas a&b: arquivos e bibliotecas, Porto, p. 3-11, 2018. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/4563. Acesso em: 20 ago. 2022.

MAIA, M. A. Q.; BARBOSA, R. R.; WILLIAMS, P. Usabilidade e experiência do usuário de sistemas de informação: em busca de limites e relações. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 6, n. 3, p. 34-48, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/8594. Acesso em: 20 ago. 2022.

MORVILLE, P. Projeto de experiência do usuário. Semantic Studios 2004. Disponível em: http://semanticstudios.com/user_experience_design/. Acesso em: 28 ago. 2022.

MORVILLE, P. Ambient findability: What we find changes who we become. Sebastopol: O'Reilly Media, Inc., 2005.

NEVES, B. C.; BARREIRA, M. I. D. J. S. Aproximação conceitual e possibilidades do marketing digital: o bibliotecário estrategista em mídias sociais. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 13, n. 1, p. 214-225, 2018.

NEVES, B. C.; SANTANA, R. D.; GOMES, D. V. A. Marketing Digital na Recuperação da Informação: técnicas de SEO para visibilidade de periódico científico. Páginas a&b: arquivos e bibliotecas, Porto, p. 133-143, 2020. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/8191. Acesso em: 20 ago. 2022.

NEVES, B. C.; SANTANA, R. D.; GOMES, D. V. A.; REIS, M. J. Se estou no Google, logo existo: técnicas de alavancagem e visibilidade de um periódico científico em motores de busca por meio de técnicas de SEO. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 2, p. 430-402, 2018. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/39512/pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

OLIVEIRA, H. P. C. de. Arquitetura da informação pervasiva: contribuições conceituais. 2013. 202 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2013. Disponível em:<https://repositorio.unesp.br/handle/11449/110387>. Acesso em: 16 nov 2022.

OLIVEIRA, A. M.; FERREIRA, H. T.; CASIMIRO, V. A.; SANTOS, C. A. C. M. Perspectivas em Gestão & Conhecimento. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, p. 137-159, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/10792. Acesso em: 20 ago. 2022.

PEREIRA, F. A.; KRZYZANOWSKI, R. F.; IMPERATRIZ, I. M. M. Técnicas de Search Engine Optimization (SEO) aplicadas no site da Biblioteca Virtual da FAPESP. Cadernos BAD (Portugal), [S. l.], v. 24, n. 2, p. 265-251, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Fabiana-Pereira/publication/331595215_Tecnicas_de_Search_Engine_Optimization_SEO_aplicadas_no_site_da_Biblioteca_Virtual_da_FAPESP/links/5c829b2492851c695063e2dd/Tecnicas-de-Search-Engine-Optimization-SEO-aplicadas-no-site-da-Biblioteca-Virtual-da-FAPESP.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

PICALHO, A. C. BIBLIOTECÁRIOS COMO ESPECIALISTAS EM SEO: reflexões a partir do Google = LIBRARIANS AS SEO EXPERTS: reflections from Google. Revista Bibliomar, São Luís, v. 20, n. 2, p. 49-62, jul./dez. 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/17615/9991. Acesso em: 20 ago. 2022.

PICCOLO, D. M.; PEREIRA, C. M.; KATAHIRA, I.; VIDOTTI, S. A. B. G.; RODAS, C. M. User experience no contexto da inteligência artificial: uma revisão sistemática da literatura. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 2, p. 326-302, 2018. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/43221/pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. [S. l.]: Editora Feevale, 2013.

RODAS, C. M.; VIDOTTI, S. A. B. G.; MONTEIRO, S. D. INTERFACE DE BUSCA DO GOOGLE E YAHOO: a experiência do usuário sob o olhar do eye tracking. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 26, n. 2, p. 37-50, maio/ago. 2016. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/296778038.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

RODAS, C. M.; VIDOTTI, S. A. B. G. Eye tracking em interface do google: a influência do elemento. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 2, p. 419-402, 2018. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/30609/22021. Acesso em: 20 ago. 2022.

SANTOS, P. L. V. A. C.; VIDOTTI, S. A. B. G. Perspectivismo e Tecnologias de Informação e Comunicação: acréscimos à Ciência da Informação? DataGramaZero, [S. l.], v. 10, n. 3, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/6513. Acesso em: 20 ago. 2022.

SEPÚLVEDA, M. I. M.; ARAÚJO, C. A. Á. Realização de estudos de usuários na prática profissional bibliotecária: estudo de caso do sistema de bibliotecas da UFMG. Revista ACB, São José, v. 17, n. 2, p. 269-287, 2012. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2015/12/pdf_c385d63d96_0000011997.pdf. Acesso em: 16 nov. 2022.

SMYRNAIOS, N.; REBILLARD, F. L’actualité selon Google L’emprise du principal moteur de recherche sur l’information en ligne. Communication langages, [S. l.], n. 2, p. 95-109, 2009.

STEIMER, I. S. G.; LUZ, C. S. Taxonomia para Comércio Eletrônico: diferentes perspectivas em front e back end. Ciência da Informação em Revista, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 3-14, 2015. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/2186. Acesso em: 20 ago. 2022.

Texto âncora: melhores práticas para otimizar o texto âncora - Moz. [s.d.]. Disponível em: https://moz.com/learn/seo/anchor-text. Acesso em: 30 ago. 2022.

TORINO, E.; TREVISAN, G. L.; VIDOTTI, S. A. B. G. Otimização da produção acadêmico-científica para mecanismos de busca acadêmicos (ASEO). BIBLOS, Rio Grande, v. 33, n. 2, p. 4-19, 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/9734. Acesso em: 20 ago. 2022.

TREVISAN, G. L.; MONTEIRO, S. D.; VIDOTTI, S. A. B. G. Search Engine Optimization e qualidade das fontes de informação digital: elementos construtores à busca. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 9, n. 2, p. 4-23, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pgc/article/view/43522. Acesso em: 20 ago. 2022.

ULLAH, A.; NAWI, N. M.; SUTOYO, E.; SHAZAD, A.; KHAN, S. N.; AAMIR, M. Search Engine Optimization Algorithms for Page Ranking: Comparative Study. International Journal of Integrated Engineering, [S. l.], v. 10, n. 6, p. 19-25, 2018. Disponível em: https://penerbit.uthm.edu.my/ojs/index.php/ijie/article/view/2833. Acesso em: 29 ago. 2022.

VEGLIS, A.; GIOMELAKIS, D. Search Engine Optimization. Future Internet, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 6, 2019. Disponível em: https://www.mdpi.com/1999-5903/12/1/6/htm. Acesso em: 30 ago. 2022.

YALÇIN, N.; KÖSE, U. What is search engine optimization: SEO? Procedia - Social and Behavioral Sciences, [S. l.], v. 9, p. 487-493, 2010.

Published

2024-07-21

How to Cite

CAMOSSI, Gustavo; RODAS, Cecílo Merlotti. As técnicas de Search Engine Optimization (SEO) e suas contribuições com a experiência dos usuários nos mecanismos de busca: Search Engine Optimization (SEO) techniques and their contribution to the user experience on search engines. Informação@Profissões, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 21–39, 2024. DOI: 10.5433/2317-4390.2023v12n3p21. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/49088. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.