Production and scientific collaboration of post-graduate teacher in biblioteconomy and information science in the northeast region: analysis from 2013 to 2017

Authors

  • Ana Karolyne Nogueira de Sousa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus Crato
  • Paulo Eduardo Silva Lins Cajazeira Universidade Federal do Cariri (UFCA) https://orcid.org/0000-0001-8060-9358

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n2p171

Keywords:

Scientific production, Bibliometrics, Analysis of co-authoring networks

Abstract

Introduction: For considering science in an accumulative perspective of productions and social in co-authoring relations.
Objective: To analyze the indicators of scientific production and collaboration of teachers from the seven stricto sensu graduate programs in the Northeast region in Library and Information Science, from 2013 to 2017.
Methodology: using bibliometrics and social network analysis as methods co-authored.
Results: Regarding the scientific journals, it was demonstrated that the teachers have opted for the smaller journals, the quarterly ones, as well as for endogenous practices, with massive use of the journals belonging to the programs themselves.
Conclusions: seeks to collaborate with the understanding, recognizing the characteristics and evolution of the area, identifying the specificities and patterns, with the purpose of promoting discussions, contributions and reflections on the productions of the area.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Karolyne Nogueira de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus Crato

Master's Degree in Library Science from the Universidade Federal do Cariri (UFCA). Librarian/Documentalist at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus Crato

Paulo Eduardo Silva Lins Cajazeira, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

PhD in Communication and Semiotics from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professor at the Universidade Federal do Cariri (UFCA)

References

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Correntes teóricas da Biblioteconomia. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 9, n.1, p. 41- 58, jan./dez. 2013. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/247. Acesso em: 20 fev. 2019.

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Bibliometria: evolução história e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, jan./jun. 2006. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/documento.php?dd0=0000006356&dd1=15c36. Acesso em: 28 ago. 2016.

BRADFORD, Samuel Clement. Documentação. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1961. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Diretoria de avaliação. Relatório da Avaliação Quadrienal 2017: Comunicação e Informação. Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3z8recz. Acesso em 14 dez. 2018.

CRESWELL, John. Projetos de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DIAS, Eduardo Wense. Biblioteconomia e ciência da informação: natureza e relações. Perspect. cienc. inf., Belo Horizonte, v. 5, n. especial, p. 67-80, jan./jun. 2000.

FIGUEIREDO, Nice. Tópicos modernos em Bibliometria. Brasília, DF: Associação dos Bibliotecários do Distrito Federal, 1977.

GALINDO, Marcos; AZEVEDO NETTO, Carlos Xavier de. Distribuição dos recursos de formação em Pós-graduação: o caso da Ciência da Informação no Nordeste do Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 9., 2008, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2008. p. 1-12. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/ixenancib/paper/viewFile/3089/2215 Acesso em: 25 jul. 2019.

GODOI, Christiane Kleinübing; BANDEIRA-DE-MELLO, Rodrigo; SILVA, Anielson Barbosa. (Org.). Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva, 2006.

KOBASHI, Nair Yumiko; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos. Institucionalização da pesquisa científica no Brasil: cartografia temática e de redes sociais por meio de técnicas bibliométricas. Transinformação, Campinas, v. 18, n. 1, p. 27-36, jan./abr. 2006. Disponível em: https://bit.ly/3rfYlc3. Acesso em: 25 jul. 2019.

LE COADIC, Yves François. A ciência da informação. 2. ed. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2004.

MELO, Natasha de Faria Neves. Análise da correlação entre produção científica, conhecimento inovador e impacto tecnológico nas Universidades Federais com investimento na infraestrutura da pesquisa. 2015. 122 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Pública) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3kmvdyh. Acesso em: 25 jul. 2019.

MIRANDA, Májory Karoline Fernandes de Oliveira. O custodialismo e a teoria da intencionalidade. Recife: Liber, 2012.

MUELLER, Suzana Machado Pinheiro. Avaliação do estado da arte da formação em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Ci. Inf., Brasília, DF, v. 17, n. 1, p. 71-81, jan./jun., 1988. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/301/301 Acesso em: 25 jul. 2019.

ORTEGA, Cristina Dotta. Relações históricas entre biblioteconomia, documentação e ciência da informação. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 5, n. 3, p. 1-16, out. 2004. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/7649 Acesso em: 25 jul. 2019.

OTLET, Paul. O livro e a medida: bibliometria. In: OTLET, Paul. Bibliometria: teoria e prática. São Paulo: Cultrix, 1986. p. 19-34.

RODRIGUES, Mara Eliane Fonseca; DUMONT, Ligia Maria Moreira. A Lógica da Organização e Distribuição do Conhecimento na Universidade: implicações no processo de ensino-aprendizagem, em especial, nas áreas de Biblioteconomia e Ciência da Informação. DataGramaZero, v. 5, n. 2, abr. 2004. Disponível em: https://bit.ly/3z536YC. Acesso em: 2 fev. 2019.

RUSSO, Mariza. Fundamentos de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Rio de Janeiro: E-papers Serviços Editoriais, 2010.

SIDONE, Otávio José Guerci; HADDAD, Eduardo Amaral; MENA-CHALCO, Jesús Pascual. A ciência nas regiões brasileiras: evolução da produção e das redes de colaboração científica. TransInformação, Campinas, v. 28, n. 1, p. 15-31, jan./abr., 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tinf/v28n1/0103- 3786-tinf-28-01-00015.pdf Acesso em: 22 fev. 2019.

SILVA, Antônio Braz de Oliveira e; MATHEUS, Renato Fabiano; PARREIRAS, Fernando Silva; PARREIRAS, Tatiane Aparecida Silva. Estudo da rede de coautoria e da interdisciplinaridade na produção científica com base nos métodos de análise de redes sociais: avaliação do caso do Programa de pós-graduação em Ciência da Informação - PPGCI/UFMG. Encontros Bibli, Florianópolis, n. especial, p. 179-194, 2006. Disponível em: https://bit.ly/3BcyYMA. Acesso em: 15 fev. 2019.

SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Uma análise sobre a identidade da Biblioteconomia: perspectivas históricas e objeto de estudo. Olinda: Edições Baluarte, 2010.

SIQUEIRA, Jéssica Câmara. Biblioteconomia, documentação e ciência da informação: história, sociedade, tecnologia e pós modernidade. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.15, n.3, p.52-66, set./dez 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v15n3/04.pdf Acesso em: 20 fev. 2019.

SOUZA, Francisco das Chagas de. Os paradigmas da biblioteconomia e suas implicações no ensino desta ciência. Encontros Bibli: Florianópolis, v. 1, n. 2, 1996. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/5/8 Acesso em: 25 jul. 2019.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/5/8. Acesso em: 22 abr. 2019.

VANZ, Samile Andréa de Souza. A bibliometria no Brasil: análise temática das publicações do periódico Ciência da Informação (1972-2002). In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. 5., 2003, Belo Horizonte MG, Anais [...]. Belo Horizonte: ANCIB, 2003. p. 1-20. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/venancib/paper/view/1961 Acesso em: 15 fev. 2019.

Published

2019-11-16

How to Cite

SOUSA, Ana Karolyne Nogueira de; CAJAZEIRA, Paulo Eduardo Silva Lins. Production and scientific collaboration of post-graduate teacher in biblioteconomy and information science in the northeast region: analysis from 2013 to 2017. Informação@Profissões, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 171–192, 2019. DOI: 10.5433/2317-4390.2019v8n2p171. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/37315. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.