Intergenerational actions: a reinterpretation of the seniors in the information institutions.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2016v5n1p75

Keywords:

Elderly, Intergenerational, Libraries. Schools

Abstract

Introduction: The general framework in indicate a path that could represent the announcement of a new stage in the relations we have with the elderly and with them the most different age groups.
Objectives: In this document, we seek to present initiatives that have in intergenerational relationships trigger your motto, with special attention, although not exclusively, those related to the area of librarianship.
Methodology: The methodological procedures are oriented according to qualitative principles, exploratory given the need to get closer to the object of study.
Results: Present initiatives that were in intergenerational relationships trigger your theme, with special attention, although not exclusively, those related to the area of librarianship. These searches led us to recognize the existence of an international dimensions of movement rescue the elderly and his experience as a form of rehabilitation of this segment in the sociocultural life.
Conclusions: The recognition of the existence of an international dimensions of movement rescue the elderly and his experience as a form of rehabilitation of this segment in the sociocultural life.

Author Biography

Simone Borges Paiva, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD from the Graduate Program in Information Science at the School of Communications and Arts (USP). Collaborating Professor at the Department of Information Science at the Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Reference and User Services Association – RUSA. Guidelines for Library and Information Services to Older Adults. 2008. Disponível em: http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/libraryservices. Acesso em: 22 nov. 2015.

ASSEMBLEIA GERAL DAS NAÇÕES UNIDAS. Plano de Ação Internacional de Viena Sobre o Envelhecimento. Disponível em: http://www.ufrgs.br/epsico/publicas/humanizacao/prologo.html. Acesso em: 14 nov.2015

BEAUVOIR, Simone. A velhice. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembrança dos velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1979.

CASTELLS, Manoel; CASTELLS. A sociedade em rede. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

CHISITA, Collense T.; ABDULLAHI, Ismail. The Challenges and Opportunities of preparing LIS Students for Orally based communities. Disponível em: http://www.ifla.org/past-wlic/2010/152- chisita-en.pd. Acesso em: 22 nov. 2015.

DÍAZ GRAU, Antonio. Experiencias con ancianos y niños en una biblioteca pública: bueno, bonito y barato. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, v. 21, n. 82, mar./2006a, p. 57-68. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2259123. Acesso em: 22 nov. 2015.

DÍAZ GRAU, Antonio. Programas bibliotecarios para ancianos en la Biblioteca de Santiago de la Ribera. TEJUELO: Revista de ANABAD-Murcia, Norteamérica, n. 4-5-6, oct. 2006b. Disponível en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2259123. Acesso em: 01 fev. 2016.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e Narração em Walter Benjamin. 2. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2005.

KAPLAN, Matthew S. School-based Intergenerational Programs. 2001. Hamburg: UNESCO Institue for Education. Disponível em: http://www.unesco.org/education/uie/pdf/schoolbasedip.pdf. Acesso em: 22 nov. 2015.

NATIONAL COUNCIL OF AGING. 2015. Disponível em: http://www.ncoa.org/. Acesso em: 22 nov. 2015.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. In: Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP, São Paulo, n. 10, 1993. p. 07-28. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/viewFile/12101/8763. Acesso em 22 nov. 2015.

PAIVA, Simone Borges. Oficinas intergeracionais: saberes e fazeres da experiência, mediação cultural e significação. 2015. 246f. Tese (Doutorado em Cultura e Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-13112015- 092819/. Acesso em: 2016-04-09

PERROTTI, Edmir; PIERUCCINI, Ivete. Infoeducação: saberes e fazeres da contemporaneidade. In: LARA, Marilda Lopes Gino de, FUJINO, Asa. NORONHA, Daisy Pires. (Org.) Informação e contemporaneidade: perspectivas. Recife: Néctar, 2007. p. 46-97.

RUBIN, Rhea Joyce. Intergenerational programming: a how-to-do-it manual for librarians. Chicago: Neal Schuman Pub, 1993.

PROGRAMA UNA BIBLIOTECA PARA TODAS LAS EDADES. Disponível em: http://www.acervointergeneracional.com/biblioteca00.html. Acesso em: 22 nov. 2014

SWAIN, Ellen. Oral History in the Archives: Its Documentary Role in the Twenty-first Century. The American Archivist, [s.l.], v. 66, n. 1, p.139- 158, jun./ 2003. Disponível em: http://americanarchivist.org/doi/abs/10.17723/aarc.66.1.9284q6r604858. Acesso em: 14 nov. 2015.

ZACHERT, Martha Jane K. The Implications of Oral History for Librarians. In College and Research Libraries, [s.l.], v. 29, n. 2, p. 101- 103, mar./ 1968. Disponível em: https://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/38149. Acesso em: 14 nov. 2015.

Published

2016-04-25

How to Cite

Paiva, S. B. (2016). Intergenerational actions: a reinterpretation of the seniors in the information institutions. Informação@Profissões, 5(1), 75–93. https://doi.org/10.5433/2317-4390.2016v5n1p75

Issue

Section

Comunicações