The interaction between the librarian and the listener in storytelling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p213

Keywords:

Librarian, Storytelling, School Library

Abstract

Introduction: This article is the result of a bibliographic research, in which the storytelling in school library is highlighted as a cultural and educational activity that could be developed in school library’s daily routine.
Objective: Encourage reflections about the actions that involve reading in the school library, specially the narratives of stories performed by librarians.
Methodology: Bibliographic research based on published literature in Portuguese.
Results: It is of the utmost importance that faculty of librarianship and librarians participate in discussions about oral practices as a way of interaction and welcoming young readers in the school library.
Conclusions: Still, there is little involvement of librarians with narratives, probably because the work routine in school libraries still requires that this professional gets involved on administrative and technical issues a lot, letting the responsibility of spreading literature to the teachers

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sueli Bortolin, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Information Science from Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Professor at the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Vera Jussara Burghi, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo na cidade de Santo Anastácio

Librarian, acting as a sociocultural analyst at the Department of Education of the State of São Paulo in the city of Santo Anastácio.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1989.

ARANTES, Fernanda Mecking. Uso da oralidade na mediatização dos websites de bibliotecas públicas. Londrina, 2014. 108f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.

AZEVEDO, Ricardo. Formas literárias populares e formação de leitores. In: BARBOSA, Márcia H. S.; RETTENMAIER, Miguel; Rosing, Tânia M. K. (Org.). Leitura, Identidade e patrimônio cultural. Passo Fundo: UPF, 2004.

BORTOLIN, Sueli. Mediação Oral da Literatura: A voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010.232 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.

BUSARELLO, Raulino. Dicionário básico latino-português. 6.ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2005.

CAFÉ, Angela Barcellos. Dos contadores de história e das histórias dos contadores. Campinas: 2000. 102 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

COELHO, Betty. Contar histórias: uma arte sem idade. São Paulo, Ática. 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 11.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Dicionário de Ciências Sociais. Rio de Janeiro: FGV, 1986.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnica de pesquisa: planejamento e execução. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2013.

MUNHÃO, Fernanda. Profissão: contadora de histórias. Diário de Ourinhos, Ourinhos. 1 abr.2013. Entrevista concedida por Fernanda Munhão. Disponível em: http://www.diariodeourinhos.com.br/noticia.asp?codnot=10101. Acesso em: 26 out.2014.

NOBREGA, Nanci Gonçalves da. De livros e bibliotecas como memória do mundo: dinamização de acervos. YUNES. Eliana. (Org.). Pensar a leitura: complexidades. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2002.

PIACENTIN, Tânia Maria. Resenhas: quem conta um conto. Perspectiva R. CED, Florianópolis, v. 5, n. 10, p. 103-104, jan./jun. 1988. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/10044/9228. Acesso em: 26 out.2014.

REGO, T. C. Vygotsky- Uma perspectiva Histórico-Cultural da Educação. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

RODRIGUES, Adriano Duarte. Dicionário breve da informação e da comunicação. Lisboa: Editorial Presença, 2000.

SILVA, Ezequiel Teodoro. Ler é, antes de tudo, compreender. In: SILVA, Ezequiel Teodoro. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. São Paulo: Cortez, 1981. p. 42-45.

SILVA, René Marc da Costa (Org.). Cultura popular e educação. Brasília: SEED\MEC, 2008. (Salto para o Futuro\TV Escola).

WITTER, Geraldina Porto. Pesquisa bibliográfica, pesquisa documental e busca de informação. Estudos de Psicologia, Campinas, v.7, n. 1, p.5-30, jan./jul. 1990.

Published

2015-02-28

How to Cite

BORTOLIN, Sueli; BURGHI, Vera Jussara. The interaction between the librarian and the listener in storytelling. Informação@Profissões, [S. l.], v. 3, n. 1-2, p. 213–226, 2015. DOI: 10.5433/2317-4390.2014v3n1-2p213. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/21059. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Comunicações

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.