Reinventing yourself:

digital narratives of teaching in Covid-19 ́s pandemic in 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p079

Keywords:

Remote teaching;, pandemic;, public history;, digital history.

Abstract

This article aims to analyze teaching experiences in the process of social isolation caused by Covid-19’s pandemic in 2020. Anchored in public and digital history constructs, we seek to make use of digital technologies to produce narratives and memories, to document daily life and the personal stories. The documentary sources produced resulted from individual narratives built collaboratively in a social network in the context of the extension project “Reinventing Yourself: Digital Narratives of Teaching  in 2020” at the Federal University of São Paulo. The project was responsible for the development of an online platform (in social network) to record memories, impressions and experiences of everyday teaching life, collecting reports of experiences, images and other digital productions that dealt with changes, adaptations and difficulties in home work. Our analyzes reveal practical effects on the transformation of teaching in relation to the appropriation and use of web 2.0 technologies for teaching, highlight emotional effects of remote work on teachers, demonstrate efforts to seek efficiency in environments with little or no support from schools and educational institutions, exposing social inequalities, and, from the point of view of teaching / learning processes, they suggest the development of teaching skills, the stimulation of creativity  and the expansion of communication efforts between teachers and their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Moraes SOUZA, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO

Historiadora. Professora Doutora Adjunta da Universidade Federal de São Paulo na Escola Paulista de Política, Economia e Negócios. Professora da Pós Graduação Interdisciplinar "Humanidades, Direitos e outras Legitimidades" da FFLCH da USP. Pesquisadora-membro e coordenadora do LEIA-Laboratório de Estudos Interdisciplinares e Analise Social , grupo de pesquisa Diretório CNPq. Pesquisadora membro do Diversitas-Núcleo de Estudos das Diversidades, Intolerâncias e Conflitos da USP .Vice-coordenadora do Observatório de Direitos Humanos da Unifesp. Autora dos livros "Movimentos Sociais no Brasil Contemporâneo" da Editora Loyola e " Pelas Ondas do Rádio : Camponeses, Cultura Popular e o rádio nos anos de 1960" da Editora Alameda. Tem experiência em pesquisa em temas que se interseccionam aos estudos culturais, memória social, a história pública, história oral e historia audiovisual , com foco na interação entre atores sociais e instituições políticas, abrangendo as temáticas: movimentos e lutas sociais, memória social, resistências culturais e políticas e políticas públicas.

Cristiane Fátima Barbosa, Pós-Graduanda da Universidade de São Paulo

Historiadora. Mestranda do Programa Interdisciplinar de pós-graduação Humanidades, direitos e outras legitimidades da USP. Especialização (latu sensu) em Conflitos Internacionais e Globalização pela Unifesp. Professora da Rede Municipal de São Paulo.  Pesquisadora do Observatório da Democracia e Direitos da Unifesp.

References

BARBOSA, Cristiane de Fátima. Imigração e Pandemia: haitianos em São Paulo, photovoice e formas de alcançar o outro. In: BUSTAMANTE, Márcio; NOGUEIRA NETO, Hugo (org.). Diversidade em Ação. Embu das Artes: Alexa Cultural, 2022. p. 485-502.

BARROS, Marilisa Berti de Azevedo et al. Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 29, n. 4, p. 1-12, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400018 . DOI: https://doi.org/10.1590/s1679-49742020000400018

DIÁRIOS da Pandemia: um dia por vez. São Paulo: Museu da pessoa, 2021. Disponível em: https://museudapessoa.org/exposicoes/diarios-da-pandemia-um-dia-por-vez-wp/. Acesso em: 6 dez. 2023.

DOSSE, François. História do tempo presente e historiografia. Revista Tempo eArgumento, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 5 - 22, 2012. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180304012012005. Acesso em:19 fev. 2021 DOI: https://doi.org/10.5965/2175180304012012005

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1993.

FRANCO, Marina; LVOVICH, Abraham Daniel. História reciente: apuntes sobre un campo de investigación en expansión. In: MULLER, Angelica; IEGELSKI, Francine (org.). História do tempo presente: mutações e reflexões. Rio de Janeiro: FGV, 2022.

FRAZÃO, Samira Moratti. História pública no Brasil: espaço de apropriações e disputas. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 8, n. 19, p. 374 - 379. set./dez. 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338149856015. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180308192016374

GALLINI, Stefania; NOIRET, Serje. La historia digital en la era del Web 2.0. Introducción al dossier Historia digital. Historia Crítica, Angeles, v. 1, n. 43, p. 16–37, 2011. Disponível em: https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/hiscrit/article/view/4227. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit43.2011.03

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2019.

LAMBERT, Joe. Digital storytelling: capturing lives, creating community. 4th ed. Mew York: Routledge, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.4324/9780203102329. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203102329

LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana e o mundo moderno. São Paulo: Ed. Ática, 1989.

MAIA, Andrea Casa Nova. Arquivando a Pandemia: Projetos de historiador e “dever de memória”. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 47, n. 3, p. 1-9, set./dez. 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41291. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.3.41291

MARINO, Ian Kisil; SILVEIRA, Pedro Telles de; NICODEMO, Thiago Lima. Arquivo, memória e Big Data: Uma proposta a partir da Covid-19. Cadernos do Tempo Presente, Aracaju, v. 11, n. 1, p. 90–103, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/tempo/article/view/14139. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.33662/ctp.v11i01.14139

NOIRET, Serge. História pública digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 28-51, maio 2015. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3634. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.18225/liinc.v11i1.797

NUNES, Sandra Regina Chaves. História fotografada, história (com)partilhada: imagens e vozes de Cotia. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 239-256, jul - dez/2018. DOI: 10.5216/vis.v16i2.56389. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/56389. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5216/vis.v16i2.56389

PEREIRA, Daniel Carvalho. Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Rede Nacional PROFHISTORIA) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/642426. Acesso em: 15 fev. 2021

SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados: alguns comentários sobre a história pública no Brasil. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabelo de; SANTHIAGO, Ricardo (org.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 23-35.

SÃO PAULO (Estado). Decreto no 64.879 de 20 de março de 2020. Reconhece o estado de calamidade pública, decorrente da pandemia do COVID-19, que atinge o Estado de São Paulo, e dá providências correlatas. São Paulo: Secretaria de Governo, 2020.

SOUZA, Claudia Moraes de. Reinventar-se: narrativas digitais na docência em 2020. Osasco, 6 maio 2020a. Facebook: Reinventar-se: narrativas digitais na docência em 2020a. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/933517050813500.

SOUZA, Claudia Moraes de. Reinventar-se: narrativas digitais docentes na Pandemia Covid-19”. In: ENCONTRO DE ANTROPOLOGIA VISUAL DA AMÉRICA AMAZÔNICA, 4., 2020b, Belém. Anais [...]. Belém: UFPA, 2020b.

SOUZA, Claudia Moraes de. O Photovoice: uma metodologia de estudo da realidade como estratégia para trabalhar com projetos. In: VIESBA, Eveton; ROSALEN, Marilena. Metodologias ativas: aprendizagem baseada em projetos. Diadema: V & V Editora, 2022. p. 182 – 197. DOI: https://doi.org/10.47247/EV/88471.61.6.16

WANG, Caroline; BURRIS, Mary Ann. Photovoice: Concept, methodology, and use for participatory needs assessment. Health Education and Behavior, Thousand Oaks, v. 24, n. 3, p. 369–387, June 1997. DOI: https://doi.org/10.1177/109019819702400309. DOI: https://doi.org/10.1177/109019819702400309

Published

2022-12-30

How to Cite

SOUZA, C. M., & Barbosa, C. F. (2022). Reinventing yourself: : digital narratives of teaching in Covid-19 ́s pandemic in 2020. História & Ensino, 28(2), 079–105. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p079

Issue

Section

Artigos