Reinventing yourself:
digital narratives of teaching in Covid-19 ́s pandemic in 2020
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p079Keywords:
Remote teaching;, pandemic;, public history;, digital history.Abstract
This article aims to analyze teaching experiences in the process of social isolation caused by Covid-19’s pandemic in 2020. Anchored in public and digital history constructs, we seek to make use of digital technologies to produce narratives and memories, to document daily life and the personal stories. The documentary sources produced resulted from individual narratives built collaboratively in a social network in the context of the extension project “Reinventing Yourself: Digital Narratives of Teaching in 2020” at the Federal University of São Paulo. The project was responsible for the development of an online platform (in social network) to record memories, impressions and experiences of everyday teaching life, collecting reports of experiences, images and other digital productions that dealt with changes, adaptations and difficulties in home work. Our analyzes reveal practical effects on the transformation of teaching in relation to the appropriation and use of web 2.0 technologies for teaching, highlight emotional effects of remote work on teachers, demonstrate efforts to seek efficiency in environments with little or no support from schools and educational institutions, exposing social inequalities, and, from the point of view of teaching / learning processes, they suggest the development of teaching skills, the stimulation of creativity and the expansion of communication efforts between teachers and their students.
Downloads
References
BARBOSA, Cristiane de Fátima. Imigração e Pandemia: haitianos em São Paulo, photovoice e formas de alcançar o outro. In: BUSTAMANTE, Márcio; NOGUEIRA NETO, Hugo (org.). Diversidade em Ação. Embu das Artes: Alexa Cultural, 2022. p. 485-502.
BARROS, Marilisa Berti de Azevedo et al. Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 29, n. 4, p. 1-12, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400018 . DOI: https://doi.org/10.1590/s1679-49742020000400018
DIÁRIOS da Pandemia: um dia por vez. São Paulo: Museu da pessoa, 2021. Disponível em: https://museudapessoa.org/exposicoes/diarios-da-pandemia-um-dia-por-vez-wp/. Acesso em: 6 dez. 2023.
DOSSE, François. História do tempo presente e historiografia. Revista Tempo eArgumento, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 5 - 22, 2012. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180304012012005. Acesso em:19 fev. 2021 DOI: https://doi.org/10.5965/2175180304012012005
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1993.
FRANCO, Marina; LVOVICH, Abraham Daniel. História reciente: apuntes sobre un campo de investigación en expansión. In: MULLER, Angelica; IEGELSKI, Francine (org.). História do tempo presente: mutações e reflexões. Rio de Janeiro: FGV, 2022.
FRAZÃO, Samira Moratti. História pública no Brasil: espaço de apropriações e disputas. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 8, n. 19, p. 374 - 379. set./dez. 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338149856015. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180308192016374
GALLINI, Stefania; NOIRET, Serje. La historia digital en la era del Web 2.0. Introducción al dossier Historia digital. Historia Crítica, Angeles, v. 1, n. 43, p. 16–37, 2011. Disponível em: https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/hiscrit/article/view/4227. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit43.2011.03
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2019.
LAMBERT, Joe. Digital storytelling: capturing lives, creating community. 4th ed. Mew York: Routledge, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.4324/9780203102329. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203102329
LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana e o mundo moderno. São Paulo: Ed. Ática, 1989.
MAIA, Andrea Casa Nova. Arquivando a Pandemia: Projetos de historiador e “dever de memória”. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 47, n. 3, p. 1-9, set./dez. 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41291. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.3.41291
MARINO, Ian Kisil; SILVEIRA, Pedro Telles de; NICODEMO, Thiago Lima. Arquivo, memória e Big Data: Uma proposta a partir da Covid-19. Cadernos do Tempo Presente, Aracaju, v. 11, n. 1, p. 90–103, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/tempo/article/view/14139. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.33662/ctp.v11i01.14139
NOIRET, Serge. História pública digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 28-51, maio 2015. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3634. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.18225/liinc.v11i1.797
NUNES, Sandra Regina Chaves. História fotografada, história (com)partilhada: imagens e vozes de Cotia. Visualidades, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 239-256, jul - dez/2018. DOI: 10.5216/vis.v16i2.56389. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/56389. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5216/vis.v16i2.56389
PEREIRA, Daniel Carvalho. Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Rede Nacional PROFHISTORIA) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/642426. Acesso em: 15 fev. 2021
SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados: alguns comentários sobre a história pública no Brasil. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabelo de; SANTHIAGO, Ricardo (org.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 23-35.
SÃO PAULO (Estado). Decreto no 64.879 de 20 de março de 2020. Reconhece o estado de calamidade pública, decorrente da pandemia do COVID-19, que atinge o Estado de São Paulo, e dá providências correlatas. São Paulo: Secretaria de Governo, 2020.
SOUZA, Claudia Moraes de. Reinventar-se: narrativas digitais na docência em 2020. Osasco, 6 maio 2020a. Facebook: Reinventar-se: narrativas digitais na docência em 2020a. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/933517050813500.
SOUZA, Claudia Moraes de. Reinventar-se: narrativas digitais docentes na Pandemia Covid-19”. In: ENCONTRO DE ANTROPOLOGIA VISUAL DA AMÉRICA AMAZÔNICA, 4., 2020b, Belém. Anais [...]. Belém: UFPA, 2020b.
SOUZA, Claudia Moraes de. O Photovoice: uma metodologia de estudo da realidade como estratégia para trabalhar com projetos. In: VIESBA, Eveton; ROSALEN, Marilena. Metodologias ativas: aprendizagem baseada em projetos. Diadema: V & V Editora, 2022. p. 182 – 197. DOI: https://doi.org/10.47247/EV/88471.61.6.16
WANG, Caroline; BURRIS, Mary Ann. Photovoice: Concept, methodology, and use for participatory needs assessment. Health Education and Behavior, Thousand Oaks, v. 24, n. 3, p. 369–387, June 1997. DOI: https://doi.org/10.1177/109019819702400309. DOI: https://doi.org/10.1177/109019819702400309
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História & Ensino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.