The polyphony of the margins
a dialogical production of historical-educational knowledges in a district of Uberlândia
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n2p169-189Keywords:
History teaching, ProfHistory, periphery, city, memoryAbstract
This article is the result of a master's degree research carried out with public school students from a peripheral area in an important city located in the interior of Minas Gerais. The research aimed to mobilize History Teaching in the re-elaboration of students' sensibilities regarding the place where they live, strongly marked by derogatory images, endorsed by the media and by the absence of public policies aimed at this place and its population. The section presented here privileges the dialogue with the narratives produced by students in the first phase of the activities, which led to reflections regarding the challenges of teaching History in contemporary times, considering the ethical-political demands of the discipline in a context of profound inequalities generated by capitalist modernity. In the theoretical-methodological framework we dialogue with productions by Brazilian teachers and researchers, dedicated to understanding the production of historical-educational knowledge in the interface with the city, and with the Berlin philosopher Walter Benjamin. Benjamin was an important critic of modernity, defender of a history that considers what is left aside, or forgotten, adhering to deviating paths, instead of insisting on routes that are always the same.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Infância em Berlim por volta de 1900. In: BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1995. v. 2, p. 71-142.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
BETLINSKI, Carlos; SANTOS, Maurício Inácio dos. Experiência e racionalidade estética no trabalho docente. Devir Educação, Lavras, v. 4, n. 2, p. 343-372, 2020. Disponível em: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/223. Acesso em: 29 fev. 2024 DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.223
CUNHA, Nara Rúbia de Carvalho. Chão de pedras, céu de estrelas: o museu-escola do Museu da Inconfidência, Ouro Preto, década de 1980. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2011.
CUNHA, Nara Rúbia de Carvalho; FRANÇA, Cyntia Simioni; PRADO, Guilherme do Val Toledo. Ressignificar a formação docente na relação com as experiências vividas. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 29, n. 57, p. 219-234, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/8281. Acesso em: 29 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n57.p219-234
DANTAS, Sandra Mara. De Uberabinha a Uberlândia: os matizes de um projeto de construção da Cidade Jardim (1900-1950). In: BRITO, Diogo de Souza, WARPECHOWSKI, Eduardo Moraes (org.). Uberlândia revisitada: memória, cultura e sociedade. Uberlândia: EDUFU, 2008. p. 17-50.
FONSECA, Selva Guimarães. Caminhos da História Ensinada. 8. ed. Campinas: Papirus, 1993.
FRANÇA, Cyntia Simioni; SANTOS, Maíra Wencel Ferreira. Museus e seus públicos: possibilidades dialógicas, inventivas e interativas. Cadernos de Pesquisa do CDHIS, Uberlândia, v. 33, n. 2, p. 251-279, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/cdhis/article/view/57384. Acesso em: 29 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/cdhis.v33n2.2020.57384
GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Imagens que lampejam: ensaios sobre memória, história e educação das sensibilidades. Campinas: FE/UNICAMP, 2021a
GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Imagens que lampejam: contribuições de Walter Benjamin para produção de conhecimentos históricos. In: GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Imagens que lampejam: ensaios sobre memória, história e educação das sensibilidades. Campinas: FE/UNICAMP, 2021b p. 176-189.
GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória, História e (Re) invenção educacional: uma tessitura coletiva na escola pública. In: GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Imagens que lampejam: ensaios sobre memória, história e educação das sensibilidades. Campinas: FE/UNICAMP, 2021c p. 95-137.
HOMEM é morto com golpes de faca ao receber suposto "corretivo" no morada nova em Uberlândia. V9, Uberlândia, 6 jan. 2025. Disponível em: https://v9vitoriosa.com.br/homem-e-morto-com-golpes-de-faca-ao-receber-suposto-corretivo-no-morada-nova-em-uberlandia. Acesso em: 3 jan. 2025.
JESUS, Likem Edson Silva de. Periferia, um termo crítico: distanciamentos espaciais, sociais e simbólicos nas cidades. Movimentos Sociais e Dinâmicas Espaciais, Recife, v. 10, p. 58-78, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistamseu/article/view/244989/38612. Acesso em: 27 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.51359/2238-8052.2021.244989
KERN, Leslie. A cidade feminista: a luta pelo espaço em um mundo desenhado por homens. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2021.
MARTINS, Igor. Moradores do Morada Nova, em Uberlândia, reivindicam asfaltamentos de rua do bairro. Diário de Uberlândia, Uberlândia, 17 ago. 2022. Disponível em: https://diariodeuberlandia.com.br/noticia/31918/moradores-do-morada-nova-em-uberlandia-reivindicam-asfaltamento-de-ruas-do-bairro. Acesso em: 27 fev. 2024
MIRANDA, Sonia Regina. Sobre o ato de aprender a olhar: a cidade como um jogo de saberes e potências educadoras. NUPEM, Campo Mourão, v. 14, n. 33, p. 43-63, set./dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/4819/4976 Acesso em: 27 fev. 2024 DOI: https://doi.org/10.33871/nupem.2022.14.33.43-63
PASSOS, Pâmela; MENDONÇA, Amanda. O professor é o inimigo: uma análise sobre perseguição docente no Brasil. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. História do ensino de história no Brasil: uma proposta de periodização. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 37, p. 73-91, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/24245. Acesso em: 29 fev. 2024.
SEFFNER, Fernando. Se não agora, quando? A urgência do hoje e a desigualdade como tema no Ensino de História. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 13, n. 33, p. 1-30, maio/ago. 2021. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180313332021e0107. Acesso em: 29 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180313332021e0107
SOUZA, Elizabeth Salgado de. Museus: testemunhas do tempo. Amae Educando, Belo Horizonte, ano 25, n. 228, p. 4-7, jun. 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nara Rúbia, Mariane

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















