Teaching history in the cracks of heritage
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n2p031-053Keywords:
Cultural Patrimony, Internship in History, Critic to ColonialityAbstract
This text is an exercise of contemplation from three teachers, with different professional trajectories, who meet at the Teaching of History to think about it as a transgression, acting at the fissures, the edges and the outskirts of a curriculum eurocentered. The field of activity were four classes from the Internship of Teaching History - Patrimonial Education, offered at the History Graduation Course at the Federal University of Rio Grande do Sul, in the year of 2022. Cultural patrimony is, therefore, the theme of the planning and proceeding of the interns. In this article, the focus devolves on the problematization that guided the classes planning, looking to reflect on the impacts the readings of the course had. Certainly, the themes, the cutouts, the groups, the problematization and the theoretical reference chosen for the construction of the planning indicate the power to make teaching at the edges and fissures of the original curriculum.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Fazer defeitos nas memórias: para que servem o ensino e a escrita da história? In: GONÇALVES, Márcia de Almeida; ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís, MONTEIRO, Ana Maria. (org.). Qual o valor da história hoje? Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012. p. 21-39.
BAPTISTA, Jean; BOITA Tony; BRIGIDI, Bianca. Em Tempos Pandêmicos de HIV/AIDS e COVID-19: Museologia Queer BIPOC e corpos pedagógicos entre necromuseus e museus pela vida. In: PRIMO, Judite; MOUTINHO, Mário (ed.). Sociomuseologia: para uma leitura crítica do mundo. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas, 2021. p. 121-138. Disponível em: https://www.museologia-portugal.net/files/sociomuseologia_leitura_critica_mundo-c om_capa_final-rev_carolina-copiar.pdf. Acesso em: 6 out. 2022.
BAUER, Clara; MENGUE, Wiliam Candido. Estágio de Docência em História - Educação Patrimonial. Porto Alegre: UFRGS, 2022.
BISPO, Antonio. Somos da terra. Piseagrama, Belo Horizonte, n. 12, p. 44-51, 2018. Disponível em: https://piseagrama.org/artigos/somos-da-terra/. Acesso em: 15 fev. 2024.
BOITA, Tony. LGBTfobia Museológica: algumas reflexões sobre estratégias simbólicas utilizadas nos museus. Revista Eletrônica Ventilando Acervos, Florianópolis, v. 1, p. 104-115, 2020. Disponível em: https://ventilandoacervos.museus.gov.br/v-especial-n-1-jul-2020/. Acesso em: 2 fev. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2004. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://download.inep.gov.br/-publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_-para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf. Acesso em: 2 fev. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 8, de 20 de novembro de 2012: Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 2012a. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11963-rceb008-12-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 6 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes operacionais para a implementação da história e das culturas dos povos indígenas na Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=27591-pareceres-da-camara-de-educacao-basica-14-2015-pdf&category_slug=novembro-2015-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 6 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF: MEC, 2012b. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/educacao-em-direitos-humanos/diretrizes-nacionais-para-a-educacao-em-direitos-humanos. Acesso em: 6 dez. 2023.
CERVANTES, Pedro; OLIVEIRA, Roger Campiol de. Estágio de Docência em História - Educação Patrimonial. Porto Alegre: UFRGS, 2022.
CONCEIÇÃO, Maria Telvira da; OLIVA, Anderson R. A construção de epistemologias insubmissas e os caminhos possíveis para uma educação antirracista e anticolonial: reflexões sobre os 20 anos da Lei 10.639/2003. Revista História Hoje, São Paulo, v. 12, n. 25, p. 6-38, 2023.
COELHO, Diogo; FREITAS, Nathalia. Estágio de Docência em História - Educação Patrimonial. Porto Alegre: UFRGS, 2022.
COLL, Liana. Conselho universitário aprova título de Doutor Honoris Causa para Racionais MC's. Jornal da Unicamp, Campinas, 28 nov. 2023. Disponível em: https://www.jornal.unicamp.br/noticias/2023/11/28/conselho-universitario-aprova-titulo-de-doutor-honoris-causa-para-racionais-mcs/#gsc.tab=0. Acesso em: 15 fev. 2024.
DELAVEQUIA, Natália. Estágio de Docência em História - Educação Patrimonial. Porto Alegre: UFRGS, 2022.
DEMOCRACIA racial lenta, gradual, relativa. Revista Tição, Porto Alegre, ano 2, n. 2, p. 3, agosto de 1979.
EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2003.
GIL, Carmem Zeli de Vargas. Escreviver o patrimônio na educação. In: NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. Patrimônio, resistência e direitos: histórias entre trajetórias e perspectivas em rede. Vitória: Editora Milfontes, 2022. p. 261-274.
GIL, Carmem Zeli de Vargas; PACIEVITCH, Caroline. Aulas de história e educação patrimonial: em busca de mediações participativas. In: ZARBATO, Jaqueline; RODRIGUES JUNIOR, Osvaldo; RIBEIRO, Renilson Rosa. (org.). Estágio, práticas e extensão: vivências dos professores de história no tempo das incertezas e esperanças. Cuiabá: Paruna Editorial, 2022. p. 114-133. E-book. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/248728. Acesso em: 2 fev. 2024.
GIL, Carmem Zeli de Vargas; PACIEVITCH, Caroline; PERUSSATTO, Melina. Pensar historicamente com a educação patrimonial: um não-guia. Sillogés, Porto Alegre, v. 5. n. 1, p. 56-87, jan./jul. 2022. Disponível em: https://historiasocialecomparada.org/revistas/index.php/silloges/article/view/209. Acesso em: 2 fev. 2024.
GOMES, Nilma Lino. Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.
HARDER, Arthur; SOUZA, Lucas Pittan. Estágio de Docência em História - Educação Patrimonial. Porto Alegre: UFRGS, 2022.
HARTMAN, Saidiya. O Tempo da escravidão. Revista Periódicus, Salvador, v. 1, n. 14, p. 242-262, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/4279. Acesso em: 2 fev. 2024.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2020.
KINCAID, Jamaika. A autobiografia da minha mãe. Tradução Debora Landsberg. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2021.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LARA, Pedro. Estágio de Docência em História - Educação Patrimonial. Porto Alegre: UFRGS, 2022.
LEAL, Natacha Simei; MARTINS, Greice, FELIPE, Henrique Junio, SILVA, Suz Evany Lima da. Das confluências, cosmologias e contra-colonizações. Uma conversa com Nego Bispo. Revista EntreRios, Teresina, v. 2, n. 1, p. 73-84, 2019. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/entrerios/article/view/10481. Acesso em: 2 fev. 2024.
LIMA, Mônica. História, patrimônio e memória sensível: o Cais do Valongo no Rio de Janeiro. Outros Tempos, São Luís, v. 15, n. 26, p. 98-111, 2018. Disponível em: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/657. Acesso em: 2 fev. 2024.
LUZ, Hérvka da; BARP, Manuela; BRAGA, Marluce; BEM, Thales de. Estágio de Docência em História - Educação Patrimonial. Porto Alegre: UFRGS, 2022.
MELLO, Anahí. Corpos (in)capazes. Jacobin Brasil, [S. l.], n. 2, 2021. Disponível em: https://jacobin.com.br/2021/02/corpos-incapazes/. Acesso em: 9 maio 2023.
NASCIMENTO, Beatriz. Por uma história do homem negro. In: RATTS, Alex (org.). Eu sou atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. São Paulo: Imprensa Oficial, 2006. p. 93-98.
NAZÁRIO, Heleno Rocha. Mano Brown é o novo Doutor Honoris Causa pela UFSB. Portal da UFSB, [Itabuna], 2 nov. 2023. Disponível em: https://ufsb.edu.br/ultimas-noticias/4344-mano-brown-e-o-novo-doutor-honoris-causa-pela-ufsb. Acesso em: 15 fev. 2024.
OLIVEIRA, Acauam Silvério de. O evangelho marginal dos Racionais MC's. In: RACIONAIS MC'S. Sobrevivendo no inferno. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 19-37.
PERUSSATTO, Melina. Esperidião Calisto e o preconceito escolar com base na cor: educação, cidadania e racialização no século XIX (Porto Alegre, Rio Grande do Sul. Tempo, Niterói, v. 27, n. 2, p. 427-444, maio/ago. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tem/a/SwyFCwcnZPmLjH9QKjkwDRc/. Acesso em: 2 fev. 2024.
PORFÍRIO, Iago; OLIVEIRA, Lucas Timoteo de. Antonio Bispo dos Santos. Enciclopédia de Antropologia, São Paulo, 24 jul. 2021. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ea.fflch.usp.br/sites/ea.fflch.usp.br/files/inline-files/Antonio%20Bispo%20dos%20Santos.pdf. Acesso em: 2 fev. 2024.
SANHA, Marisa. Estágio de Docência em História - Educação Patrimonial. Porto Alegre: UFRGS, 2022.
SANTOS, Antonio Bispo. Somos da terra. Piseagrama, Belo Horizonte, n. 12, p. 44-51, 2018. Disponível em: https://piseagrama.org/artigos/somos-da-terra/. Acesso em: 2 fev. 2024.
SEFFNER, Fernando. Sempre atrás de um buraco tem um olho: racionalidade neoliberal, autoritarismo fundamentalista, gênero e sexualidade na Educação Básica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15010. Acesso em: 2 fev. 2024.
SCIFONI, Simone. Conhecer para preservar: uma ideia fora do tempo. Revista do CPC, São Paulo, n. 27, p. 14-31, jan./jul. 2019. Número especial, Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cpc/article/view/157388. Acesso em: 2 fev. 2024.
SILVA, Gabriel Ribeiro da; MACEDO, Greice Adriana Neves; SILVA, Tairane Ribeiro da. Contribuições sobre resistências e apagamentos da população negra na ditadura-civil militar brasileira (1964-1985). In: MELLO, Marco Antônio; COLOMBO, Roselena; ARISTIMUNHA, Claudia; PERUSSATTO, Melina; VICENTIN, Inês (org.). PoAncestral: muito além de 250. 2. ed. Porto Alegre: ATEMPA; CPHIS, 2023. p. 76-79. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/242115. Acesso em: 2 fev. 2024.
SILVA, Maria Julia de Lima. Estágio de Docência em História - Educação Patrimonial. Porto Alegre: UFRGS, 2022.
TEDESCO, Caio de Souza. Pode a educação transgredir a cisnormatividade?. ECOA-UOL, [São Paulo], 15 dez. 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/opiniao/2020/12/15/pode-a-educacao-transgredir-a-cisnormatividade.htm. Acesso em: 2 fev. 2024.
TOLENTINO, Átila. Educação patrimonial decolonial: perspectivas e entraves nas práticas de patrimonialização Federal. Sillogés, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 41-60, jan./jun. 2018. Disponível em: https://historiasocialecomparada.org/revistas/index.php/silloges/article/view/12. Acesso em: 18 de julho de 2022.
XAKRIABÁ, Célia. Amansar o giz. Piseagrama, Belo Horizonte, n. 14, p. 110-117, 2020. Disponível em: https://piseagrama.org/amansar-o-giz/. Acesso em: 2 fev. 2024.
ZUBARÁN, Maria Angélica. O acervo do jornal O Exemplo (1892-1930): patrimônio cultural afro-brasileiro. Revista Memória em Rede, Pelotas, v. 5, n. 12, p. 1-16, jan./jun. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/Memoria/article/view/9396. Acesso em: 2 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carmem Zeli de Vargas Gil, Melina Perussatto, Sarah Calvi Amaral Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















