"Foreigners in their own territory"
(re)writing the history of Tabuleiro dos Negros through historical and decolonial education
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n1p134-158Keywords:
Tabuleiro dos negros, historical consciousness, decolonialityAbstract
This article emerges from reflections stemming from a dissertative investigation on the history, education, and Afro-Ceará culture in the Vale do Jaguaribe-Ceará, concluded in 2014. Subsequently, it inspired experiences in basic education in a peripheral neighborhood. The objective of this text is, on one hand, to examine the recognition of the repertoire (pre-existing ideas), historical concepts, the development of historical consciousness, and issues related to the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture in 9th-grade students at Ana Xavier Lopes School in the city of Russas/CE. This territory was initially inhabited only by black individuals. On the other hand, the article aims to share the experience of a project titled "The Tabuleiro dos Negros has History!" carried out in February and March 2021 - post-COVID-19 pandemic - at the mentioned institution with these students. As a methodological approach, we opted for qualitative research, based on references from the Didactics of History, the Decolonial Movement, and Afro-Brazilian and Afro-Ceará Historiography. We developed the project using the Workshop Lesson methodology, and interviews and semi-structured questionnaires were employed as data collection techniques with the students. The results indicate that through the exploration of doubts, pre-existing ideas, experiences, and research within the community, these students are becoming protagonists of their histories, no longer mere repeaters of a narrative that excluded them from an ethnic and educational standpoint.
Downloads
References
ABREU, Martha; MATTOS, Hebe. Em torno das diretrizes curriculares para a educação das relações étnicoraciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana: uma conversa com historiadores. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, p. 5-20, jan./jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21862008000100001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21862008000100001
BARCA, Isabel. Aula oficina: do projeto à avaliação. In: BARCA, Isabel (org.). Para uma educação de qualidade: atas da quarta jornada de educação histórica. Braga: Universidade do Minho, 2004. p. 131-144.
BARCA, Isabel. Ideias chave para a educação histórica: uma busca de (inter) identidades. História Revista, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 37-51, dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.5216/hr.v17i1.21683. DOI: https://doi.org/10.5216/hr.v17i1.21683
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. O ensino de história: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortês, 2009.
BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "história e cultura afro-brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 26 jan. 2024.
CONCEIÇÃO, Maria Telvira da; BARBOSA, Carlos Henrique Moura. Historiografia ensino de história e Educação étnica: Abordagens problemáticas e perspectivas. Acessado em: http://www.ce.anpuh.org/download/anais_2008_pdf/Maria%20Telvira%20da%20Concei%E7 %E3o.pdf]. IPEA. Política social: acompanhamento e análise. Nº13, IPEA, 2007. Acesso em 15/Nov. 2023. p. 131-158
FERREIRA SOBRINHO, José Hilário. Cultura popular e as culturas afrodescendentes. In: HOLANDA, Cristina Rodrigues (org.). Negros no Ceará: história, memória e etnicidade. Fortaleza: Museu do Ceará, 2009. p. 67-89.
LEE, Peter. Progressão da compreensão dos alunos em história. In: BARCA, Isabel (org.). Perspectivas em educação histórica. Braga: Universidade do Minho, 2001. p. 13-27.
LIMA, Carlos Rochester Ferreira de. "O lugar da gente de cor preta" no sistema educacional e no ensino de história no Vale Do Jaguaribe-Ceara: projetos e representações sociais em disputa (2005-2013). 2014. 166 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2014. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=84813. Acesso em: 26 jan. 2024.
MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais - perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 33-49.
MUNANGA, Kabengele. O racismo no mundo contemporâneo. In: OLIVEIRA, Iolanda de; PESSANHA, Márcia Maria de Jesus (org.). Relações raciais: discussões contemporâneas. Niterói: Intertexto, 2000. p. 37-54
RAMOS, Márcia Elisa Teté. Considerações sobre a construção da história escrita, ensinada e divulgada através da matriz disciplinar de Jörn Rüsen. Diálogos, Maringá, v. 22, n. 3, p. 32-54, 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/dialogos.v22i3.45349
RIBARD, Franck. África, mãe negra do Brasil ou apontamentos para uma nova consciência multicultural. In: RIOS, Kênia Sousa; FURTADO FILHO, João Ernani (org.). Em tempo: história, memória, educação. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2008. p. 179-192.
RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2012.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Editora da UFPR, 2010.
SILVA, Cidinha da (org.). Ações afirmativas em educação: experiências brasileiras. São Paulo: Summus, 1995.
SILVA, Giovani José da; MEIRELES, Marinelma Costa. Orgulho e preconceito no ensino de história no Brasil: reflexões sobre currículos, formação docente e livros didáticos. Crítica Histórica, Maceió, v. 8, n. 15, p. 7-30, ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.28998/rchvl8n15.2017.0001. DOI: https://doi.org/10.28998/rchvl8n15.2017.0001
SILVA, Lúcia Maria da. O ensino da história e da cultura afro-brasileira na visão de alunos, professora e coordenação pedagógica da EEIEF Ana Xavier Lopes (Russas-CE). Fortaleza: INESP, 2018.
WALSH, Catherine. Lo pedagógico y lo decolonial: entrejiendo caminos. In: WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir, y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013. p. 585-590.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Rochester Ferreira de Lima, Diana Nara da Silva Oliveira, Sirneto Vicente da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















