The importance of local history for history teaching

reflections from an experience in Eastern Brazilian Amazonia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n1p206-227

Keywords:

History education, local history, eastern Amazon

Abstract

In the 1990s, Local History became a thematic area of content for the early years of basic education. However, from Middle School onwards, the place of Local History is not well defined. From this scenario, part of the scientific literature on History Education has already recognized the importance of the local history of cities, neighborhoods, and other spaces, which represent the idea of place, for the education of students, as it allows for a direct connection with their life history. However, even in the face of changes in the historiographical field, including some attention to the local and regional aspects, it is possible to understand that there are various difficulties in working with Local History in teaching practice. Considering this situation, this text aims to discuss the importance of Local History for History Education based on the reported experience of a teaching project developed in basic education in a city in the interior of the Brazilian Amazon (Xinguara-PA). The knowledge and practices acquired through the mentioned project allow us to consider the importance of Local History in bringing the school audience closer to History, particularly by stimulating observation, curiosity, creativity, experimentation, the development of reasoning, and the recognition of historical relationships between the past and the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucilvana Ferreira dos Santos Barros, Federal University of Southern and Southeastern Pará

Doutora em História pela Universidade Federal do Pará - UFPA. Professora da Faculdade de História do Instituto de Estudos do Trópico Úmido - IETU e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará-Unifesspa.

Roberg Januário dos Santos, Federal University of Southern and Southeastern Pará

Doutor em História pela Universidade Federal do Pará - UFPA. Professor da Faculdade de História do Instituto de Estudos do Trópico Úmido - IETU e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará-Unifesspa.

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. O objeto em fuga: algumas reflexões em torno do conceito de região. Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 17, p. 55-67, jul. 2008. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/view/62. Acesso em: 11 jan. 2024.

BARROS, José D'Assunção. História local e história regional: a historiografia do pequeno espaço. Tamoios, São Gonçalo, v. 18, n. 2, p. 22-53, jul./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2022.57694. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2022.57694

BARROS, José D'Assunção. O lugar da história local: a expansão da história. Petrópolis: Vozes, 2013.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília, DF: MEC, 1999.

CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CAVALCANTI, Erinaldo. História e história local: desafios, limites e possibilidades. História Hoje, São Paulo, v. 7, n. 13, p. 272-292, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v7i13.393. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v7i13.393

FAGUNDES, José Evangelista. A história local e seu lugar na história: histórias ensinadas em Ceará-Mirim. 2006. 194 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14531. Acesso em: 11 jan. 2024.

FONSECA, Selva Guimarães. O estudo da história local e a construção de identidades. In: FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. 13. ed. Campinas: Papirus, 2012.

GASPARELLO, Arlete Medeiros. Construindo um novo currículo de história. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.

KNAUSS, Paulo. Sobre a norma e óbvio: a sala de aula como lugar de pesquisa. In: NIKITIUK, Sônia L. (org.). Repensando o ensino de história. 2. ed. São. Paulo: Cortez, 2012. p. 30.

MARTINS, José de Souza. A vida privada nas áreas de expansão da sociedade brasileira. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz (org.). História da vida privada no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. v. 4.

PEREIRA, Airton dos Reis. A luta pela terra no sul e sudeste do Pará: migrações, conflitos e violência no campo. 2013. 265 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/11582. Acesso em: 11 jan. 2024.

SAMUEL, Raphael. História local e história oral. Revista Brasileira de História, São Paulo, n. 19, p. 219-243, 1990.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.

SILVA, Idelma Santiago da. Migração e cultura no sudeste do Pará: Marabá (1968-1988). 2006. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/113/o/Idelma_Santiago_da_Silva.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.

SILVA, Idelma Santiago da; LISBÔA, Flávia Marinho; SENA, Laécio Rocha de. Alteridades e outridades na região de Carajás. Novos Cadernos NAEA, Belém, v. 25, n. 4, p. 87-112, dez. 2022. Disponível em https://periodicos.ufpa.br/index.php/ncn/article/view/12831. Acesso em: 15 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.18542/ncn.v25i4.12831

SILVEIRA, Rosa Maria Godoy. História local e ensino de história. In: ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 6., 2007, Natal. Anais [...]. Natal: ABEH, 2007. p. 1-9. Disponível em: https://www.abeh.org.br/conteudo/view?ID_CONTEUDO=419. Acesso em: 5 jan. 2024.

Published

2024-06-30

How to Cite

Ferreira dos Santos Barros, L., & Januário dos Santos, R. (2024). The importance of local history for history teaching: reflections from an experience in Eastern Brazilian Amazonia. História & Ensino, 30(1), 206–227. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n1p206-227

Issue

Section

Dossiê ENSINO DE HISTÓRIA EM "PERIFERIAS": ENSINAR E APRENDER EM MARGENS, BEIRAS, BORDAS E FRONTEIRAS