The importance of local history for history teaching
reflections from an experience in Eastern Brazilian Amazonia
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n1p206-227Keywords:
History education, local history, eastern AmazonAbstract
In the 1990s, Local History became a thematic area of content for the early years of basic education. However, from Middle School onwards, the place of Local History is not well defined. From this scenario, part of the scientific literature on History Education has already recognized the importance of the local history of cities, neighborhoods, and other spaces, which represent the idea of place, for the education of students, as it allows for a direct connection with their life history. However, even in the face of changes in the historiographical field, including some attention to the local and regional aspects, it is possible to understand that there are various difficulties in working with Local History in teaching practice. Considering this situation, this text aims to discuss the importance of Local History for History Education based on the reported experience of a teaching project developed in basic education in a city in the interior of the Brazilian Amazon (Xinguara-PA). The knowledge and practices acquired through the mentioned project allow us to consider the importance of Local History in bringing the school audience closer to History, particularly by stimulating observation, curiosity, creativity, experimentation, the development of reasoning, and the recognition of historical relationships between the past and the present.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. O objeto em fuga: algumas reflexões em torno do conceito de região. Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 17, p. 55-67, jul. 2008. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/view/62. Acesso em: 11 jan. 2024.
BARROS, José D'Assunção. História local e história regional: a historiografia do pequeno espaço. Tamoios, São Gonçalo, v. 18, n. 2, p. 22-53, jul./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2022.57694. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2022.57694
BARROS, José D'Assunção. O lugar da história local: a expansão da história. Petrópolis: Vozes, 2013.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília, DF: MEC, 1999.
CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CAVALCANTI, Erinaldo. História e história local: desafios, limites e possibilidades. História Hoje, São Paulo, v. 7, n. 13, p. 272-292, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v7i13.393. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v7i13.393
FAGUNDES, José Evangelista. A história local e seu lugar na história: histórias ensinadas em Ceará-Mirim. 2006. 194 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14531. Acesso em: 11 jan. 2024.
FONSECA, Selva Guimarães. O estudo da história local e a construção de identidades. In: FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. 13. ed. Campinas: Papirus, 2012.
GASPARELLO, Arlete Medeiros. Construindo um novo currículo de história. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.
KNAUSS, Paulo. Sobre a norma e óbvio: a sala de aula como lugar de pesquisa. In: NIKITIUK, Sônia L. (org.). Repensando o ensino de história. 2. ed. São. Paulo: Cortez, 2012. p. 30.
MARTINS, José de Souza. A vida privada nas áreas de expansão da sociedade brasileira. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz (org.). História da vida privada no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. v. 4.
PEREIRA, Airton dos Reis. A luta pela terra no sul e sudeste do Pará: migrações, conflitos e violência no campo. 2013. 265 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/11582. Acesso em: 11 jan. 2024.
SAMUEL, Raphael. História local e história oral. Revista Brasileira de História, São Paulo, n. 19, p. 219-243, 1990.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.
SILVA, Idelma Santiago da. Migração e cultura no sudeste do Pará: Marabá (1968-1988). 2006. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/113/o/Idelma_Santiago_da_Silva.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.
SILVA, Idelma Santiago da; LISBÔA, Flávia Marinho; SENA, Laécio Rocha de. Alteridades e outridades na região de Carajás. Novos Cadernos NAEA, Belém, v. 25, n. 4, p. 87-112, dez. 2022. Disponível em https://periodicos.ufpa.br/index.php/ncn/article/view/12831. Acesso em: 15 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.18542/ncn.v25i4.12831
SILVEIRA, Rosa Maria Godoy. História local e ensino de história. In: ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 6., 2007, Natal. Anais [...]. Natal: ABEH, 2007. p. 1-9. Disponível em: https://www.abeh.org.br/conteudo/view?ID_CONTEUDO=419. Acesso em: 5 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucilvana, Roberg

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















