Evaluation as a translation and subjectivation process:

dialogue and conflict in history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p018-034

Keywords:

evaluation, historical learning, history teaching, cultural translation

Abstract

This article aims to present readings that can support research and evaluation practices of the History curricular component, considering issues such as translation and conflict. We present the evaluation process as a process of cultural translation, considering intersubjectivities produced in the midst of interaction and problematization between subjects. The theoretical basis for the use of such
concepts are Foucault’s texts for the processes of intersubjectivity and processes of subjectivation; Bhabha for the concepts of translation and hybridity; and Rancière for the proposition of understanding the concepts of dissent and conflict. The concepts are mobilized to enunciate principles and bring reflections that can promote conceptions in relation to evaluation in the History teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BONDÍA, Jorge Larossa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p.20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf. Acesso em: 27 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: o nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014.

GABRIEL, Carmen Teresa. Relação com o saber: uma proposta de releitura pósfundacional. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza Araújo Ramos Martins de; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Souza de (org.). A teoria do discurso na pesquisa em

educação. Recife: Editora UFPE, 2018. p.217-250.

MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Avaliação democrática das aprendizagens históricas: desafios à didática da história. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, p.1-18, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/ DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698227098

rdyHQntMDNjtDDBfb3WfKGj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 dez. 2022.

RANCIÈRE, Jacques. O dissenso. In: NOVAES, Adauto (org.). A crise da razão. São Paulo:

Cia das Letras, 1996. p.376-382.

Published

2022-06-30

How to Cite

Ribeiro, S. (2022). Evaluation as a translation and subjectivation process: : dialogue and conflict in history teaching. História & Ensino, 28(1), 018–034. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p018-034

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas