TV series, web-based interactions and history formative experiences:

learning from the series Game of Thrones

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p058-077

Keywords:

history learning, tv series, web-based education

Abstract

This article presents several arguments that  take explicit the relationship between web-based interactions and History formative experiences from debates about the TV series Game of Thrones on a YouTube channel. It implies educational mechanisms, formative experiences, and reflections about unique evaluative possibilities in the learner environment. Accordingly, it is structured from hermeneutic formative experiences mediated through web-based cybercultural interactions and their resonance in History knowledge-education. We can affirm, from the phenomena experienced in the field of the research carried out, that the networks researched assimilate and work with a learning potential from the heterogeneity of the learner’s
imagery and its sensibilities, bringing up from this unique scenario of History learning assessment mechanisms and processes that are also unique. We conclude that this
example researched, with due circumstantial caution, can be experienced in other History learning environments.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AMARAL, Adriana; SOUZA, Rosana Vieira; MONTEIRO, Camila. De westeros no #vemprarua à shippagem do beijo gay na TV brasileira: ativismo de fãs: conceitos, resistências e práticas na cultura digital. Galaxia, São Paulo, n. 29, p. 141-154, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-25542015120250

ARDOINO, Jacques. L’approche multirréférentielle (plurielle) des situatios éducatives et formatives. Pratique de Formation (Analyses), Saint-Denis, n. 25-26, p. 15-34, 1993.

ARRUDA, Eucídio Pimenta. Jogos digitais e aprendizagens: o jogo Age of Empires III desenvolve ideias e raciocínios históricos de jovens jogadores?. 2009. 237 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

ATLAN, Henri. Com razão ou sem ela: intercrítica da ciência e do mito. Tradução de Fátima Gaspar e Fernando Gaspar. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

BARBIER, Renê. A Pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Liber Livro Editora, 2004.

CAPURRO, Rafael. La hermenéutica frente al desafio de la técnica digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 235-249, 2010. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v6i2.377

CARVALHO, Bruno Leal Pastor de. História pública e redes sociais na internet: elementos iniciais para um debate contemporâneo. Transversos: Revista de História, Rio de Janeiro, v. 7, n. 7, p. 35-53, 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/transversos.2016.25602

CIFALI, Marie; GIUST-DESPRAIRIES, Françoise. De la Clinique: un engagemant pour la formation et la recherche. Bruxelles: De Boeck & Larcier, 2006.

CRAVO, Ana Cristina; CASSAL, Ana Elisa; SILVA, Eli Lopes da. Cultura da convergência: desafios de ser professor na era das mídias. In: SIMPÓSIO HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 4., 2012, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2012.

DOMINICÉ, Pierre. L’histoire de vie comme processus de formation. Paris: Editora L’harmattan, 2007.

GAME OF THRONES. In: WIKIMEDIA Commons. [S. l.: s. n., 2017]. Disponível em: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/pt/a/a0/GameofThrones.png. Acesso em: 30 jul. 2017.

GARFINKEL, Harold. Studies in Ethnomethodologie. New Jersey: Prentice Hall, 1976.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1989.

GUERRA das Rosas: Nerdologia. [S. l.: s. n.], 2016. 1 vídeo (9 min39 seg). Publicado pelo canal Nerdologia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EuvHRp9aHOs. Acesso em: 30 jul. 2017.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio e Júlia Ferreira. Lisboa: Editora EDUCA, 2002.

LE GOFF, Jacques. Uma longa Idade Média. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2008.

LIMA JUNIOR, Arnaud Soares de; HETKOWSKI, Tânia. Educação e contemporaneidade: por uma abordagem histórico-antropológica da tecnologia e da práxis humana como

fundamentos dos processos formativos e educacionais. In: LIMA JUNIOR, Arnaud Soares de; HETKOWSKI, Tânia Maria (org.). Educação e contemporaneidade: desafios para a pesquisa e a pós-graduação. Rio de Janeiro: Quartet, 2006. p. 29-46.

MACEDO, Roberto Sidnei. Etnopesquisa Crítica, etnopesquisa-formação. Brasília: Editora Líber Livro, 2006.

MARTIN, George Raymond Richard. A Guerra dos Tronos: Crônicas do gelo e fogo. São Paulo: Editora Leya, 2010. v. 1.

RICOEUR, Paul. O conflito das interpretações: ensaios de hermenêutica. Rio de Janeiro: Editora Imago, 1978.

RODRIGUES, Ricardo. Game of Thrones: quando a realidade é mais sádica que a ficção. [S. l.]: Espalha Factos, 2015. Disponível em: https://espalhafactos.com/2015/05/11/game-of-thrones-realidade-sadica-ficcao/. Acesso em: 11 out. 2017.

SANTOS, Boaventura de Souza. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Editora Graal, 1989.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

TOURINHO, Maria Antonieta Campos. O ensino de história: inventos e contratempos. 2004. 319 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador,

Published

2022-06-30

How to Cite

Macedo, T. R., & Macedo, R. S. (2022). TV series, web-based interactions and history formative experiences:: learning from the series Game of Thrones . História & Ensino, 28(1), 058–077. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p058-077

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas