The history notebooks:

assessment of learning in initial teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p161-178

Keywords:

Supervised Curricular Internship, source analysis, notebooks, methodology, evaluation

Abstract

The present article is part of the debate about evaluation in History teaching. It aims to raise the use of notebooks as instruments of exercise and evaluation, questioning limits and potentialities. To do so, we present the Supervised
Curricular Internship as a stage of the initial teacher training that made possible the realization of the activities described here, proceeding to issues concerning the use of
sources in History teaching and culminating in the experience of using the notebooks as pedagogical and evaluative instruments. Through them, over a period of two
months, exercises were carried out to analyze sources and elaborate narratives, which led to reflections on the progression of historical knowledge and the incorporation
of procedural assessment in History teaching. The notebooks are understood here as school technologies based on the proposition of Jan Masschelein and Marteen Simons. The progression of historical knowledge and evaluation are based on the work of Flavia Caimi and Marcus Leonardo Bonfim Martins. The Supervised Internship Report is the document that supports the reflection.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Caroline Jaques Cubas, Universidade do Estado de Santa Catarina

 

   

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2004.

BARCA, Isabel. Aula oficina: do projeto à avaliação. In: BARCA, Isabel. Para uma educação histórica de qualidade. Braga: Instituto de Educação e Psicologia: Universidade do Minho, 2004. (Atas da Quarta Jornada de Educação Histórica). p. 131-144.

BARCA, Isabel. O papel da educação histórica no desenvolvimento social. In: CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora (org.). Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Editora Unijui, 2011. p. 21-48.

BITTENCOURT, Circe. História e ensino: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

CAIMI, Flavia. Progressão do conhecimento histórico. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019. p. 209-213.

CHARTIER, Anne-Marie. Um dispositivo sem autor: cadernos e fichários na escola primária. Revista Brasileira de História da Educação, [s. l.], n. 3. p. 9-26. jan./jun. 2002. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38731/20260. Acesso em: 26 dez. 2022.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen. P de professor. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018.

MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Avaliação da aprendizagem no ensino de história: entre “silêncios de” e “desafios para” um campo de pesquisa. CLIO: Revista de Pesquisa Histórica, Pernambuco, v. 38, n. 1, p. 152-168, 2020. Disponível em https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaclio/article/view/243548. Acesso em: 23 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.22264/clio.issn2525-5649.2020.38.1.07

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Marteen. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

NADAI, Elza. A prática de ensino e a democratização da escola. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v.11, n. 1/2, p. 5-17, jan./dez. 1985.

PEREIRA, Nilton Mullet; SEFFNER, Fernando. O que pode o ensino de história? sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, Porto Alegre, v.15, n. 28, p. 113-128, dez. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/anos90/article/view/7961. Acesso em: 23 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-201X.7961

REIS, João José. Domingos Sodré, um sacerdote africano: escravidão, liberdade e candomblé na Bahia do século XIX. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

RELATÓRIO final de estágio curricular supervisionado em história: Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina, 2018.

RÜSEN, Jörn. História viva: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010a.

RÜSEN, Jörn. Reconstrução do passado: os princípios da pesquisa histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010b.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é essa? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009. p. 21-51.

SILVA, Cristiani Bereta da. Formação histórica e narrativas: efeitos de sentido sobre o ensino de história e o espaço escolar no estágio supervisionado. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca (org). O ensino de história em questão: cultura histórica, usos do passado. Rio de Janeiro: FGV editora, 2015. p.163-182.

Published

2022-06-30

How to Cite

Jaques Cubas, C. (2022). The history notebooks:: assessment of learning in initial teacher education . História & Ensino, 28(1), 161–178. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p161-178

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas