Knowledge and senses about evaluation practices of reference teachers in teaching formation in history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p135-160

Keywords:

evaluation practices, reference teachers, teaching knowledge, historical generation of sense, historical learning

Abstract

Considering that evaluation is an oriented and knowledge-producing practice, this article problematizes the knowledge and meanings of teachers and students generated around the evaluation practices of 6 reference professors in the teaching formation in History of 3 different courses of a public university in Ceará. The research was carried out between March and December 2020, during the first waves of the COVID-19 pandemic, which were collected and analyzed testimonies from graduates in the subject selection questionnaire, also discipline plans, academic productions, and oral history interviews of the reference professors’ lives. In these
narratives, the teachers indicate that the evaluative practices throughout their
teaching life are both guided by and guiding a multiplicity of experiential knowledge
and didactic action, arising from the multiple dimensions of culture-identityhistorical learning, and historically situated meanings (mainly the genetic mode) were communicated in various ways. The undergraduates intersubjectively recognize these knowledge and meanings and take them as references for teaching History, which will potentially reverberate in Basic Education. We conclude that the dialogue between Epistemology of Teaching Practice, Didactics of History, and Evaluation contributes for understanding the potential of evaluative practices of teacher educators in the constitution of historical teaching learning.

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Author Biographies

Augusto Ridson de Araújo Miranda, Universidade Estadual do Ceará

Doutor e Mestre em Educação (UECE). Especialista em Metodologia do Ensino de História (UECE). Licenciado em História (UFC). Servidor da Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Foi Coordenador do GT de Ensino de História da ANPUH CE (2016-2018/2018-2020). É membro eleito da diretoria da ANPUH CE (2020-2022) e da diretoria da ABEH (2022-2023). Professor efetivo da rede estadual pública cearense. Atua como pesquisador nas áreas de Formação de Professores; Didática da História; Educação Histórica; História do ensino de História; Docência no Ensino Superior. Tem publicações em periódicos das áreas de Educação e de História. 

Luis Fernando Cerri, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Possui graduação em História (1992), mestrado (1996) e doutorado (2000) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. É professor associado no Departamento de História da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Atua no mestrado acadêmico de História da UEPG e na Maestría en Enseñanza de la Historia da UNTREF (Argentina). Tem experiência na área de História, com ênfase em ensino de História, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura histórica, didática da história, consciência histórica, identidade social, ensino de história. Líder do Grupo de Estudos em Didática da História (GEDHI) e coordenador do Mestrado Acadêmico em História da UEPG. É presidente da Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de História (mandato 2019-2021 e 2022-2023) e bolsista de produtividade em pesquisa nível 2 do CNPq.

Antonio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará

Graduando em Psicologia pela Universidade Estadual do Ceará, Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1991), graduação em História pela Universidade Estadual do Ceará (1994), especialização em pesquisa educacional pela Universidade Federal do Ceará (1992) e educação a distância pela Universidade de Brasília (2001), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009). Atualmente é professor da Universidade Estadual do Ceará. Ministra aulas na graduação, especialização, Mestrado e Doutorado Acadêmico em Educação, Mestrado Profissional em Ensino de Saúde, Mestrado Profissional em Políticas Públicas e Doutorado Acadêmico em Políticas Públicas, pesquisando na área de história da cultura e educação brasileira, avaliação e tecnologias na educação. Exerce a função de avaliador ad hoc do MEC/INEP e Conselho de Educação do Estado do Ceará. Participa de grupos de pesquisa sobre a temática história da educação brasileira, avaliação e educação a distância.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Araújo Miranda, A. R. de, Cerri, L. F., & Magalhães Junior, A. G. (2022). Knowledge and senses about evaluation practices of reference teachers in teaching formation in history . História & Ensino, 28(1), 135–160. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p135-160

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas