The Amazon represented in History textbooks: about History, narrative and teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p287

Keywords:

History teaching. Textbook. Narrative. Amazon.

Abstract

The article proposes to analyze how the Brazilian Amazon is represented in the history textbooks of the final years of elementary school, approved in the National Textbook Program (PNLD) 2020. For this, 40 books published in 10 collections were selected that offer their products and compete as options for the acquisition of textbooks that will be used by thousands of students, teachers and teachers working in the public education network. The analyzes show a narrative that represents the Amazon inhabited by people without a name, represented in a generalized way and associated with the time of the appearance of the first inhabitants in the Americas and the time of Portuguese colonization.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erinaldo Cavalcanti, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - Unifesspa

Permanent professor of the Graduate Program in History at the Federal University of the South and Southeast of Pará (Unifesspa). PhD in History from UFPE.

References

ABUD, Kátia Maria. A história de cada dia: saber escolar e saber acadêmico na sala de aula. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.) Ensino de história: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007. p.107-117.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Editora Cortez, 2009.

BOULOS, Alfredo. História, sociedade e cidadania. São Paulo: FTD, 2020.

BRAICK, Patrícia Ramos; BARRETA, Ana. Estudar história: das origens à era digital. São Paulo: Editora Moderna, 2018.

CAIMI, Flávia Eloisa. O livro didático de história e suas imperfeições: repercussões do PNLD após 20 anos. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017, p. 33-54.

CAIMI, Flávia Eloisa. Sob nova direção: o PNLD e seus desafios frente aos contextos político-educativos emergentes. Revista História Hoje, São Paulo, v. 7, n. 14, p. 21-40, 2018.

CAMPOS, Flávio de; CLARO, Regina; DOLHNIKOFT, Miriam. História, escola e democracia. São Paulo: Editora Moderna, 2018.

CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. Política e economia de mercado do livro didático no século XXI: globalização, tecnologia e capitalismo na educação básica nacional. In: ROCHA, Helenice A. B.; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017. p. 83-100.

CAVALCANTI, Erinaldo. A história encastelada e o ensino encurralado: reflexões sobre a formação docente dos professores de história. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 72, p. 249-267, 2018a.

CAVALCANTI, Erinaldo. História, ensino de história e livro didático: a formação docente em debate. Sæculum, João Pessoa, v. 38, p. 37-49, 2018b.

CAVALCANTI, Erinaldo. Livro didático: produção, possibilidades e desafios para o ensino de História. Revista História Hoje, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 262-284, 2016.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.

COELHO, Mauro Cezar. Que enredo tem essa história? A colonização portuguesa na América nos livros didáticos de história. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017. p. 63-83.

COTRIM, Gilberto; RODRIGUES, Jaime. Historiar. São Paulo: Saraiva, 2020.

DIAS, Adriana Machado; KRINBERG, Keila Krinberg; PELLEGRINI, Marco. Vontade de Saber. São Paulo: Quinteto, 2018.

ENTREVISTA com a Dra Maria Auxiliadora Moreira dos Santos Schmidt para a revista Camine -bloco 1. Marília: Unesp, 2011. 1 vídeo (20min35). Publicado pelo canal CAMINE – Caminho da Educação. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=O9c9OjMzj18. Acesso em: fev. 2015.

FERNANDES, Ana Claudia. Araribá mais: história. São Paulo: Editora Moderna, 2018.

FERRO, Marc. A manipulação da história no ensino e nos meios de comunicação. São Paulo: Ibrasa, 1983.

MIRANDA, Sônia Regina; LUCA, Tânia Regina de. O livro didático de história hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 123-144, 2004.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático: alguns temas de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 12, n. 3, p. 179-197, set./dez. 2012.

NEMI, Ana Lúcia Lana; REIS, Anderson Roberti; MOTOOKA, Débora Yumi; VAZ, Valéria. História. São Paulo: SM Educação, 2018. (Geração Alfa)

OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; OLIVEIRA, Itamar Freitas. Programa Nacional do Livro Didático - PNLD: processo de uma política e possibilidades de aperfeiçoamento. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; COSTA, Aryana Lima. (org.). Para que(m) se avalia?: livros didáticos de história e avaliações (Brasil, Chile, Espanha, Japão, México e Portugal). Natal: EDUFRN, 2014. v. 1, p. 11-25.

OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Uma profissional de história em gestão de políticas públicas: como a memória construiu minha experiência no PNLD de 2004 a 2015. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FVG Editora, 2017.

PEREIRA, Nilton Mullet. A invenção do medievo: narrativas sobre a Idade Média nos livros didáticos de história. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FVG Editora, 2017. p. 169-184.

ROCHA, Helenice A narrativa histórica nos livros didáticos, entre a unidade e a dispersão. Revista Territórios & Fronteiras, 2013, p. 53-66.

ROCHA, Helenice. Livro didático de história em análise: a força da tradição e transformações possíveis. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2017a. p. 11-30.

ROCHA, Helenice. A ditadura militar nas narrativas didáticas. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2017b. p.245-268.

ROCHA, Helenice. Desafios presentes nos livros didáticos de História: narrar o que ainda está acontecendo. Revista História Hoje, São Paulo, v. 7, p. 86-106, 2019.

RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (org.) Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2011.

SERIACOPI, Reinaldo; AZEVEDO, Gislane. Inspire. São Paulo: FTD, 2018. SILVA, Cristiani Bereta de. História do Brasil como saber escolar nos livros didáticos dos exames de admissão ao Ginásio (1931-1971) Revista de História e Historiografia da Educação, v. 2, p. 114-141, 2018.

VICENTINO, Claúdio; VICENTINO, Jorge Bruno. Teláris. São Paulo: Ática, 2018.

Published

2020-12-13

How to Cite

Cavalcanti, E. (2020). The Amazon represented in History textbooks: about History, narrative and teaching. História & Ensino, 26(2), 287–312. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p287

Issue

Section

Artigos