Historical knowledge, military and civilian dictatorship and democracy – what students from high school think

Authors

  • Maria Cristina Dantas Pina Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Maria Alessandra dos Santos Aquino Secretaria Estadual de Educação da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p83

Keywords:

History Teaching, Historical knowledge, Military and Civilian Dictatorship, Democracy, Historical narrative.

Abstract

This article aims to evaluate the historical knowledge of high school students about democracy and military and civilian dictatorship. Important themes in Brazil's recent political history and powerful for investigating the relationship between youth and politics. Specifically, we have sought to identify how students establish relationships between two historical contexts and how they use historical information to explain past and present. Those contents appear in school curriculum, textbooks, films and other public productions. Thus, we have sought to highlight the knowledge students have about Military and Civilian Dictatorship (1964/1985) and Democracy (from the 1988 Constitution) in Brazil. The theoretical framework was based on formulations of Jörn Rüsen, Isabel Barca, Maria Auxiliadora Schmidt and Luís Fernando Cerri regarding the categories: historical consciousness, narrative, historical culture and historical learning. The methodology was based on qualitative and quantitative criteria. Data collection has occurred through a questionnaire, in 2015, with students of the 3rd year of high school, in a public school in the city of Vitória da Conquista, Bahia. For data interpretation we have used the content analysis technique (BARDIN, 2009), elaborating a typology that allowed verifying and qualifying the different narrative structures. The results have pointed to different expressions of students' temporal experiences with historical contexts, revealing, in most narratives, lack of historical content, nonvalorization of information from sources for historical reflection, difficulty of establishing a temporal relation. They have shown they have not yet begun to understand history and how building that knowledge can be helpful in guiding life. The narratives have also pointed to one of the problems perceived in the everyday classroom of history, which is the difficulty demonstrated by students of interpretation, comprehension and expression through production of texts.

Author Biographies

Maria Cristina Dantas Pina, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

PhD in History of Education from Unicamp. Adjunct Professor at the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

Maria Alessandra dos Santos Aquino, Secretaria Estadual de Educação da Bahia

Master in Education from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Basic education teacher at the Bahia State Education Department.

References

ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Braseira, 2007.

AGUIAR, Edinalva Padre. O ensinado, o aprendido: a educação histórica e a consciência histórica. 2013. 338 f. Tese (Doutorado em Educação) -Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Fazer defeitos nas memórias: para que servem o ensino e a escrita da história? In: MONTEIRO, Ana Maria; ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; REZNIK, Luis; GONÇALVES, Marcia de Almeida (org.). Qual o valor da história hoje?. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012. p. 21-39.

BAHIA. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Consulta escola. Salvador: Secretaria de Educação do Estado da Bahia, 2015a. Disponível em: http://escolas.educacao.ba.gov.br/node/12620. Acesso em: 23 ago. 2015.

BAHIA. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Ditadura Militar: direito à memória: 50 anos do golpe militar. Salvador: Secretaria de Educação do Estado da Bahia, 2015b. Disponível em: http://www.educacao.ba.gov.br/direitoamemoria. Acesso em: 1 maio 2015.

BAHIA. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Orientações curriculares para ensino médio: orientações gerais. Salvador: Egba, 2015c. p. 13.

BARCA, Isabel. Ideias chave para a educação histórica: uma busca de (inter)identidades. História Revista, Goiânia, v. 17, n. 1, dez. 2012. Disponível em: http://revistas.ufg.br/historia/article/view/21683/12756. Acesso em: 1 fev. 2017.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2009.

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto Editora, 2006.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.

BRASIL. Secretaria Especial dos Direitos Humanos da Presidência da República. Direito à memória e à verdade: histórias de meninas e meninos marcados pela ditadura. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2009. p. 40-41.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 30 de Janeiro 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 20, 31 jan. 2012.

CAIMI, Flávia Eloisa. História escolar e memória coletiva: como se ensina? Como se aprende? In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHÃES, Marcelo, e GONTIJO, Rebeca (org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009. p. 65-79.

CÂMARA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE. Comissão de Defesa do Consumidor, Direitos Humanos e Segurança Urbana. Dossiê manifestações em Porto Alegre: violações de direitos humanos por parte da brigada militar. Porto Alegre: Câmara Municipal, 2013. p. 7.

CARRETERO, Mario; MONTANERO, Manuel. Enseñanza y aprendizaje de la historia: aspectos cognitivos y culturales. Cultura y Educación, Madrid, v. 20, n. 2, p. 133-142, 2008. Disponível em: http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/ensenanza_apre ndizaje_historia.pdf. Acesso em: 21 ago. 2014.

CERRI, Luis Fernando. Ensino de história e consciência histórica: implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: FGV, 2011.

DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes?: reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 15 mar. 2015.

FERREIRA, Angela Ribeiro; PACIEVITCH, Caroline; CERRI, Luis Fernando. Identidade e decisões políticas de jovens brasileiros, argentinos e uruguaios. Cultura Histórica & Patrimônio, Alfenas, v. 1, n. 1, p. 21-38, ago. 2012. ISSN 2316-5014. Disponível em: https://publicacoes.unifalmg.edu.br/revistas/index.php/cultura_historica_patrimonio/article/view/04_v1n1_ChP. Acesso em: 10 out. 2015.

FONSECA, Thaís Nivia de Lima. História e ensino de história. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

GAGO, Marília. Pluralidade de olhares: construtivismo e multiperspectiva no processo de aprendizagem. Lisboa: Pensar a Educação, 2012.

GASPAROTTO, Alessandra; PADRÓS, Enrique Serra. A ditadura civil-militar em sala de aula: desafios e compromissos com o resgate da história recente e da memória. In: BARROSO, Vera Lúcia; PEREIRA, Nilton Mullet; BERGAMASCHI, Maria Aparecida; GEDOZ, Sirlei; PADRÓS, Enrique Serra (org.). Ensino de história: desafios contemporâneos. Porto Alegre: EST, 2010. p. 183-201.

GUIMARÃES, Selva. (org.). Ensino de história e cidadania. Campinas, SP: Papirus, 2016.

GÜNTHER, Hartmut. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão?. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, v.22, n. 2, p. 201-210, maio/ago. 2006.

LIMA, Maria. A expressão linguística dos saberes: aspectos da relação entre a aprendizagem da língua escrita e o desenvolvimento da consciência histórica. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca. (org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009. p.213-234.

MAGALHÃES, Marcelo; CIAMBARELLA, Alessandra; ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; RIBEIRO, Jayme Fernandes (org.). Ensino de história: usos do passado, memória e mídia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014.

OBSERVATÓRIO DO PNE. O Plano Nacional de Educação. 2016. Disponível em: http://www.observatoriodopne.org.br/metas-pne/3-ensinomedio/indicadores#porcentagem-de-jovens-de-15-a-17-anos-matriculadosno-ensino-medio. Acesso em 18 dez. 2016.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Tradução de Estevão de R. Martins. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2010a.

RÜSEN, Jörn. Razão Histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de R. Martins. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2010b.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Tradução de Peter H. Rautmann, Caio da C. Pereira, Daniel Martineschen e Sibele Paulino. Curitiba: W. A. Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. O que é cultura histórica?: reflexões sobre uma nova maneira de abordar a História. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora M; MARTINS, Estevão de Rezende (org). Jörn Rüsen: contribuições para uma teoria da didática da história. Curitiba: W.A. Editores Ltda, 2016. p.53-81.

SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Tradução de Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (org). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Editora UFPR, 2011.

SEFFNER, Fernando. Leitura e escrita na história. In: ENCONTRO PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 3., 1999, Campinas. Anais [...]. Campinas: Unicamp, 1999. Disponível em: http://ojs.fe.unicamp.br/ged/FEH/issue/view/290. Acesso em: 21 jan. 2017.

SILVA, Marcos. Aprender a ditadura brasileira de 1964 a 1985 (ensino de história depois da cada da morte). In: GUIMARÃES, Selva (org.). Ensino de história e cidadania. Campinas, SP: Papirus, 2016. p.65-74.

SILVA, Carla R.; LOPES, Roseli E. Adolescência e Juventude: entre conceitos e políticas públicas. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, São Carlos, Jul-Dez 2009, v. 17, n.2, p 87-106.

Published

2019-12-01

How to Cite

Pina, M. C. D., & Aquino, M. A. dos S. (2019). Historical knowledge, military and civilian dictatorship and democracy – what students from high school think. História & Ensino, 25(2), 83–113. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p83

Issue

Section

Artigos