History teaching and human formation: study activity as a condition for the development of theoretical thinking by students
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p159Keywords:
Secretariat of Education, Culture, Sport and Tourism of Massaranduba (SC), Master in Education by Furb.Abstract
We have presented a study proposal activity for History learning, aimed to the elementary students at sixth grade, in a public school of the municipality of Massaranduba (SC) with the main theme "What is the purpose of studying History?” The proposal has been analyzed from a Vygotsky’s perspective, highlighting the theoretical concepts of learning and development of neoformations, such as awareness and intervention of will (arbitrariness). At the same time, we also use the theoretical understandings developed by Vasili Vasilievich Davidov that presents the study activity as a condition for the students’ development of theoretical thinking, through five mental actions, based on the genetic method (one that attends to the historical genesis of events), aiming at the constitution of a theoretical position in relation to the reality, by the students.
Downloads
References
DAVIDOV, Vasili Vasilievich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progresso, 1988.
DAVIDOV, Vasili Vasilievich. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na Psicologia. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas. [S. l.: s. n, 1986]. Disponível em: https://www.google.com.br/urlsa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwiqq8LUpL7gAhXJt1kKHRUfDKEQFjAAegQIChAC&url=http%3A%2F%2Fprofessor.pucgoias.edu.br%2FSiteDocente%2Fadmin%2FarquivosUpload%2F5146%2Fmaterial%2FDAVYDOV%2520TRADU%25C3%2587%25C3%2583O%2520PROBLEMS%2520OF%2520DEVELOPMENTAL%2520TEACHING%2520(Livro).doc&usg=AOvVaw0OD-LyfoGf8YQJNl4px669. Acesso em: 12 fev. 2019.
FURB – UNIVERSIDADE DE BLUMENAU. História: [curso de graduação]. Blumenau: FURB, [2019]. Disponível em: http://www.furb.br/web/1787/cursos/graduacao/cursos/historia/apresentacao. Acesso em: 12 fev. 2019.
HEDEGAARD, Mariane. A ZDP como base para a instrução. In: MOLL, Luis C. Vygotsky e a educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio-histórica. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 341-362.
IBGE. Massaranduba: panorama. Rio de Janeio: IBGE, [2018]. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sc/massaranduba/panorama. Acesso em: 12 fev. 2019.
LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel A. Marra da Madeira. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (org.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: EDUFU, 2013. p. 315-350.
MASSARANDUBA. Secretaria de Educação, Cultura, Esporte e Turismo. Plano Municipal de Educação de Massaranduba. Massaranduba: Secretaria de Educação, Cultura, Esporte e Turismo, 2011.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Teoria e método em psicologia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004a.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia pedagógica. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia pedagógica. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
WERTSCH, James V. A necessidade da ação na pesquisa sociocultural. In: WERTSCH, James V.; DEL RIO, Pablo; ALVAREZ, Amelia. Estudos socioculturais da mente. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 56-71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.