"Place of Authorship": other views on the production of textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n1p181

Keywords:

Textbook, Authorship, Publishing company, Place of authorship

Abstract

This article presents a discussion from a doctoral research that aims to develop the notion of "place of authorship" in order to understand the current scenario of the production of history textbooks in Brazil. On this occasion, having as a theoretical contribution Michel Foucault’s studies, the concept of authorship is reviewed based on the function it performs in discourse. In political and economic conjuncture of the first two decades of the 21st century, the role of publishers in the production of didactic materials is problematized, proposing a look beyond the market performance. From interviews conducted with authors of history textbooks, we understand that the "place of authorship" constitutes in the specificity of their time and space

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Soares Ralejo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

PhD and Master in Education from the Federal University of Rio de Janeiro. Teacher and historian. He works in research in the teaching of history and in the training of teachers.

References

ANDRADE, Eliane. A autoria e a função-autor no livro didático. Quaestio – revista de estudos em educação, Sorocaba, ano 5, n. 2, p. 75-90, nov. 2003.

BEZERRA, Holien G.; LUCA, Tânia. R. Em busca da qualidade PNLD história – 1996 – 2004. In: SPOSITO, Maria. E. B. (org.). Livros didáticos de história e geografia: avaliação e pesquisa. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2006. p. 27-53.

BITTENCOURT, Circe. M. F. Livro didático e saber escolar 1810-1910. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

BITTENCOURT, Circe. M. F. Autores e editores de compêndios e livros de leitura (1810-1910). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 475-491, set./dez. 2004.

CAIMI, Flávia. O livro didático e as imperfeições: repercussões do PNLD após 20 anos. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de S. (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017. p. 33-54

CARTAXO, Simone R. A formação do autor do livro didático do PNLD. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2012. v. 11, p. 1-13.

CASSIANO, Célia C. de F. Política e economia do mercado do livro didático no século XXI: globalização, tecnologia e capitalismo na educação básica nacional. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de S. (org.) Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017. p. 88-100

CASSIANO, Célia C. de F. O mercado do livro didático no Brasil do século XXI: a entrada do capital espanhol na Educação nacional. São Paulo: Editora Unesp, 2013

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 3. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

CHARTIER, Roger. A mão do autor e a mente do editor. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

CHARTIER, Roger. O que é um autor?: revisão de uma genealogia. São Carlos: EdUFSCar, 2012.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Imprensa oficial do Estado de São Paulo: Editora UNESP, 1998.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor?. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos: estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. v. 3, p. 264-298.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 22. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

GASPARELLO, Arlete M. Livro didático e história do ensino de História: caminhos de pesquisa. In: GALZERANI, Maria C. B.; BUENO, João B. G.;

PINTO JUNIOR, Arnaldo (org.). Paisagens da pesquisa contemporânea sobre o livro didático de História. Jundiaí: Paco Editorial; Campinas: Centro de Memória Unicamp, 2013.

GATTI JUNIOR, Décio. A escrita escolar da história: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru: Edusc; Uberlândia: Edufu, 2004.

GATTI JUNIOR, Décio. Estado, currículo e livro didático de história no Brasil (1988-2007). In: OLIVEIRA, Margarida M. D. de; STAMATTO, Maria I. S. (org.). O livro didático de história: políticas educacionais, pesquisas e ensino. Natal: EDUFRN, 2007. p. 19-35.

GOODSON, Ivor. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

HENGE, Gláucia da S. Confrontos discursivos e autoria colaborativa. In:

MITTMANN, Solange (org.). A autoria na disputa pelos sentidos. Porto Alegre: Instituto de Letras UFRGS, 2016.

JAEHN, Lizete; FERREIRA, Márcia S. Perspectivas para uma história do currículo: as contribuições de Ivor Goodson e Thomas Popkewitz. Currículo sem fronteiras, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 256- 272, set./dez. 2012.

MIRANDA, Sônia R.; ALVIM, Yara C. Livros na batalha de ideias: a sedução da verdade no debate em torno dos livros didáticos de história. In: GALZEANI, Maria C. B.; BUENO, João B. G.; PINTO JUNIOR, Arnaldo (org.). Paisagens da pesquisa contemporânea sobre o livro didático de história. Jundiaí: Paco Editorial; Campinas: Centro de Memória Unicamp, 2013. p. 373-398.

MIRANDA, Sônia R.; LUCA, Tânia R. de. O livro didático de história hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 123-144, 2004.

MONTEIRO, Ana M. F. C. Livros didáticos de história para o ensino médio e as orientações oficiais: processos de recontextualização e didatização. In: GALZEANI, Maria C. B.; BUENO, João B. G.; PINTO JUNIOR, Arnaldo (org.). Paisagens da pesquisa contemporânea sobre o livro didático de história. Jundiaí: Paco Editorial; Campinas: Centro de Memória Unicamp, 2013. p. 209-226.

MONTEIRO, Ana M. F. C. Professores e livros didáticos: narrativas e leituras no ensino de História. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís;

MAGALHÃES, Marcelo de S. A história na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro. FGV, 2009. p. 177-199.

MUNAKATA, Kazumi. Os autores de livros didáticos na virada do século. In: GAPARELLO, Arlete; VILLELA, Heloisa (org.). Educação na história: intelectuais, saberes e ações instituintes. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016. p. 35-56.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. Pró-Posições, São Paulo, v. 23, p. 51-66, 2012.

MUNAKATA, Kazumi. Devem os livros didáticos de história ser condenados?. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; CONTIJO, Rebeca (org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009. v. 1, p. 281-292.

MUNAKATA, Kazumi. Dois manuais de história para professores: histórias de sua produção. Educação e Pesquisa (USP), São Paulo, v. 30, n. 3, p. 513-529, 2004.

MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. Tese (Doutorado) –Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1997.

OLIVEIRA, Iranilson. B. de. A zona do indeterminado: pensando autor, autoria, produção e consumo de livros didáticos. In: OLIVEIRA, Margarida M. D. de; STAMATTO, Maria I. S. (org.). O livro didático de história: políticas educacionais, pesquisas e ensino. Natal: Editora da UFRN EDUFRN, 2007. p. 67-77.

OLIVEIRA, Margarida M. D, de. O programa nacional do livro didático (PNLD) e a construção do saber histórico escolar. In: GALZEANI, Maria C. B.; BUENO, J. B. G.; PINTO JUNIOR, Arnaldo. Paisagens da pesquisa contemporânea sobre o livro didático de história. Jundiaí: Paco Editorial; Campinas: Centro de Memória Unicamp, 2013. p. 357-372.

ROCHA, Helenice. Livro didático de história em análise: a força da tradição e transformações possíveis. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís;

MAGALHÃES, Marcelo de S. (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017. p. 11-30.

ROCHA, Helenice. Livros didáticos de história: a diversidade de leitores e usos. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de S. (org.). A história na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009. p. 201-226.

SILVA, Alexandra L. da. Ensino e mercado editorial de livros didáticos de história do Brasil – Rio de Janeiro (1870-1924). 2008. Dissertação (Mestrado) Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2008.

SOUZA, Deusa M. Autoridade, autoria e o livro didático. Contexturas, São Paulo, n. 3, 1996.

TEIXEIRA, Adriana L. de D. Autoria no livro didático de língua portuguesa: o papel do editor. 2012. Dissertação (Mestrado) - Unicamp, Campinas, 2012.

Published

2020-09-30

How to Cite

Ralejo, A. S. (2020). "Place of Authorship": other views on the production of textbooks. História & Ensino, 26(1), 181–199. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n1p181

Issue

Section

Artigos