Overview of the writing on history and teaching in central Brazil (2011-2016)

Authors

  • Dennis Rodrigo Damasceno Fernandes Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p401

Keywords:

History, Teaching, State of the Art, Central-West.

Abstract

The proposal of this text is to present a mapping of the academic productions developed on History and Teaching in the universities in the CenterWest region of Brazil. This study is based on the methodological procedures of documentary research aimed at locating, retrieving, selecting and ordering references about History and its teaching made available in the digital repositories of theses and dissertations from Brazilian universities and in the catalogue of the Coordination of Improvement of Personnel of Higher Level (CAPES). For this, three analytical criteria were established for the selection and categorization of the sources: the study of the titles, abstracts and key words of theses and dissertations. From these procedures, the partial results of the research indicate, to date, a set of 16 dissertations and one thesis in the graduate programs in History of the Center-West. This set of dissertations was developed between the years 2011 to 2016 in the following institutions: Federal University of Grande Dourados, Federal University of Goiás, Federal University of Mato Grosso, Pontifical Catholic University of Goiás and University of Brasília. The topics covered are on "Didactics of History"; "Historical Education"; "History textbook"; "History Teaching"; "History of history teaching"; "Identity and representation of the history teacher". It was also possible to observe that this is a topic more extensively linked to research in the area of Education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Dennis Rodrigo Damasceno Fernandes, Universidade Estadual de Londrina

Master in Social History at the Universidade Estadual de Londrina. Professor in Human Sciences at the Regional Education Coordination CRE / 08 - SED - Naviraí - MS.

References

BARBOSA, Aline do Carmo Costa. Didática da história e educação de jovens e adultos: a consciência histórica nos alunos da EJA. 2013. 123 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013a.

BARBOSA, Regiane Francisca. Ensino de história nas escolas indígenas: aportes analíticos a partir de estudos de caso das experiências escolares de professores indígenas Guarani e Kaiowá do Mato Grosso do Sul. 2013. 99 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2013b.

BELLOTTO, Heloísa Liberali. Arquivos permanentes: tratamento documental. São Paulo: T. A. Queiroz, 1991.

BELLOTTO, Heloísa Liberali. Os instrumentos de pesquisa no processo historiográfico. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ARQUIVOLOGIA, 4., 1979, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: AAB, 1979. p. 133-147.

BENFICA, Tiago Alinor Hoissa. Perfil do professor de história: representações e identidades em escolas públicas de Dourados. 2011. 209 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2011.

CERRI, Luis Fernando. Cartografias temporais: metodologias de pesquisa da consciência histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 59- 81, jan./abr. 2011.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria M. Galhardo. Lisboa: DIFEL; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

DEBONA, Jackson James. Entre o regional e o nacional: Mato Grosso do Sul nos livros didáticos de história – PNLD 2011. 2015. 164 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2015.

FERNANDES, Dennis Rodrigo Damasceno. A história do ensino de história na pós-graduação brasileira: um instrumento de pesquisa (1987-2017). Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2018. (No prelo).

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.

GOULDING, C. Grounded theory: a magical formula or a potential nightmare. The Marketing Review, Helensburgh, v. 2, n. 1, p. 21- 33, 2001.

LEAL, Fernanda de Moura. Didática da história e imagens: reflexões em torno da consciência histórica em visualidades formativas. 2013. 157 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013.

LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. Educar em Revista, Curitiba, n. 60, abr./jun. 2016.

LEE, Peter. Por que aprender história? Educar em revista, Curitiba, n. 42, p. 19-42, out./dez. 2011.

LOPES, Daniela Miller de Araújo. O cinema nos discursos e nas práticas pedagógicas de professores de história do ensino médio no Distrito Federal: entre o ideal e o possível. 2016. 111 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

MENDES, Luís César Castrillon. “Logo que o seu cofre proporcione esta despesa”: a construção da narrativa didática nacional nos manuais de história do Brasil adotados no Colégio Pedro II (1838-1898). 2016. 295 p. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2016.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Notas sobre linguagem, texto e pesquisa histórica em educação. História da Educação. Pelotas, v. 6, p. 69- 77, out 1999.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização (São Paulo – 1876/1994). São Paulo: Ed. UNESP; Brasília: MEC: INEP: COMPED, 2000.

OLIVEIRA, Rodrigo Mendes. O projeto educacional brasileiro durante o regime militar e o ensino de história em Goiás (1964-1979). 2015. 128 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2015.

PACHECO, Daniela Cristina. Performances mito-narrativas no ensino de história. 2016. 105 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

PINA, Max Lanio Martins. Guerreiros, castelos e dragões: ideias históricas de estudantes goianos sobre a Idade Média. 2016. 159 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2016.

PORFIRIO, Welington Ernane. Negros e indígenas nos livros didáticos: das lutas à obrigatoriedade: um estudo sobre o material do sistema positivo de ensino. 2015. 132 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal De Mato Grosso, Cuiabá, 2015.

RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Tradução de Marco Roberto Kusnick. In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R.; (org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Editora UFPR, 2010. p. 23-40.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2007.

RÜSEN, Jörn. Historiografia comparativa intercultural. Tradução de Jurandir Malerba. In: RÜSEN, Jörn. A história escrita. São Paulo: Editora Contexto, 2006. p. 115-137.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história I: fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

SEREJO, Wilson da Silva. Construindo a prática cidadã: o ensino de história como aporte para o exercício da cidadania em escolas públicas de Campo Grande/MS. 2011. 132 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2011.

SILVA NETA, Segismunda Sampaio. História e cultura afro-brasileira e africana nos livros didáticos de história indicados pelo programa nacional do livro didático – PNLD/2013. 2015. 195 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2015.

SILVA, Luciana Coelho Gama. As vestimentas do mártir: as representações sobre Tiradentes em Joaquim Norberto de Souza Silva e Lúcio José dos Santos e a narrativa da nação no discurso didático. 2016. 171 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2016.

SILVA, Luciana Leite. Noções de passado, presente e futuro entre crianças indígenas (Javaé) e crianças não indígenas (colégio Claretiano Coração de Maria). 2014. 120 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

SOUZA, Ana Paula Hilgert. Concepções do ensino da história regional no ensino médio em Mato Grosso do Sul: práticas docentes em Dourados e Nova Andradina. 2014. 111 f.

Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2014.

VIANA, Irene Quaresma de Azevedo. O ensino de história nas escolas públicas no período de 1971 a 2002, “o caso da Escola Estadual Presidente Vargas de Dourados/MS”. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2014.

Published

2019-12-01

How to Cite

Fernandes, D. R. D. (2019). Overview of the writing on history and teaching in central Brazil (2011-2016). História & Ensino, 25(2), 401–428. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p401

Issue

Section

Laboratório (artigo)