The dictatorship of 1964-1985 in the teaching initiation: the teaching between the memory duty and the media struggles

Authors

  • Walter Francisco Figueiredo Lowande Universidade Federal de Alfenas, MG http://orcid.org/0000-0001-5137-1352
  • Vinícius Pedro Fonseca Universidade Federal de Alfenas, MG
  • Pedro Otávio Carvalho Fernandes Universidade Federal de Alfenas, MG

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p353

Keywords:

Dictatorship of 1964-1985, Memory Wars, Media-Education.

Abstract

We propose some theoretical reflections about the challenges related to the teaching of the history of 1964-1985’s Brazilian dictatorship among the memory wars concerned to this period on the electronic media. This debate is relevantly linked to the discussions about the problems concerned to the theme of the public history. Therefore, we present some experiences and conclusions we have developed about this matter from actions that took place in the Institutional Scholarship Program of Teaching Initiation in 2017.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Walter Francisco Figueiredo Lowande, Universidade Federal de Alfenas, MG

PhD in History from UNICAMP. Adjunct Professor at the Institute of Human and Social Sciences (ICHL) at the Federal University of Alfenas, MG (UNIFAL-MG)

Vinícius Pedro Fonseca, Universidade Federal de Alfenas, MG

Graduating from the History-Degree course at UNIFAL-MG

Pedro Otávio Carvalho Fernandes, Universidade Federal de Alfenas, MG

Graduating from the History-Degree course at UNIFAL-MG

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. [S.l.], [1947]. Disponível em: https://nupese.fe.ufg.br/up/208/o/fil_dialetica_esclarec.pdf?1349572420. Acesso em: 03 jul. 2017.

BAGGIO, K. G. Conexões ultraliberais nas Américas: o think-tank norteamericano Atlas Network e suas vinculações com organizações latinoamericanas. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DA ANPHLAC, 12., 2016, Campo Grande. Anais [...]. Campo Grande, MS, 2016.

BAUMAN, Z. Modernidade e holocausto. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 1998.

BÉVORT, E.; BELLONI, M. L. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Educação Social, Campinas, v. 30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 2004. v. 1.

FICO, C. Ditadura militar brasileira: aproximações teóricas e historiográficas. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 9, n. 20, p. 5-74, jan./abr. 2017.

GUMBRECHT, H. U. Modernização dos sentidos. São Paulo: Editora 34, 1998.

IBGE. Brasil em síntese, panorama da cidade de Alfenas, Minas Gerais. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/alfenas/panorama. Acesso em: 28 dez. 2017.

INEP. Sinopse estatística da Educação Básica 2016. Brasília: INEP, 2017.

INTERNATIONAL COALITION OF SITES OF CONSCIENCE. “Sobre nós”. 2017. Disponível em: http://www.sitesofconscience.org/pt/sobre-nos/. Acesso em: 28 dez. 2017.

LATOUR, B. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.

MALERBA, J. Acadêmicos na berlinda ou como cada um escreve a História?: uma reflexão sobre o embate entre historiadores acadêmicos e não acadêmicos no Brasil à luz dos debates sobre Public History. História da historiografia, Ouro Preto, n. 15, p. 27-50, ago. 2014.

MALERBA, J. Os historiadores e seus públicos: desafios ao conhecimento histórico na era digital. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 37, n. 74, p. 135-154, 2017.

MATTOS, M. B. O governo João Goulart: novos rumos da produção historiográfica. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 28, n. 55, p. 245- 263, 2008.

MELO, D. B. Ditadura “civil-militar”?: controvérsias historiográficas sobre o processo político brasileiro no pós-1964 e os desafios do tempo presente. Espaço plural, v. 13, n. 27, pp. 39-53, Jul./Dezembro 2012.

MÉSZÁROS, I. O século XXI: socialismo ou barbárie. São Paulo: Boitempo, 2003.

NAPOLITANO, M. O golpe de 1964 e o regime militar brasileiro: apontamentos para uma revisão historiográfica. Contemporânea, v. 2, n. 2, p. 209-217, 2011.

PEREIRA, M. H. F. Nova direita? Guerras de memória em tempos de Comissão da Verdade (2012-2014). Varia Historia, Belo Horizonte, v. 31, n. 57, p. 863-902, set./dez. 2015.

PEREIRA, M. H. F.; HERMETO, M. Justa memória, dívida, ética e passadospresentes dolorosos: questões a partir da análise de interpretações sobre a Ditadura Militar Brasileira (1964-1985) em livros didáticos de história. In MAIA, T. A.; ALVES, L. A. M.; HERMETO, M.; RIBEIRO, C. S. P. (Orgs.). (Re)Construindo o passado: o papel insubstituível do ensino da História. Porto Alegre: EdiPUCRS; Porto: CITCEM, 2016.

PEREIRA, M. H. F.; PEREIRA, A. C. I. Os sentidos do golpe de 1964 nos livros didáticos de história (1970-2000): entre continuidades e descontinuidades. Tempo, v. 16, n. 30, pp. 197-220, 2011.

PINTO, A.; MÓDOLO, L. Big Data e a espoliação algorítmica dos dados: novos meios para uma velha dominação. Blog da Boitempo, 11 outubro 2017. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2017/10/11/big-data-e-aespoliacao-algoritmica-dos-dados-novos-meios-para-uma-velha-dominacao/. Acesso em: 26 dez. 2017.

REIS FILHO, Daniel Aarão. (org.). Versões e ficções: o sequestro da história. São Paulo: Perseu Abramo, 1997.

ROCHA, H. A Ditadura Militar (1964-1985) nas narrativas didáticas brasileiras. Espacio, Tiempo y Educación, v. 2, n. 1, p. 97-120, 2015.

SEIGEL, M. Beyond compare: comparative method after the transnational turn. Radical History Review, v. 91, p. 62-90, Inverno 2005. WAGNER, R. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

WEINSTEIN, B. Pensando a história fora da nação: a historiografia da América Latina e o viés transnacional. Revista eletrônica da ANPHILAC, n. 14, p. 9-36, jan./jun. 2013.

WERNER, M.; ZIMMERMANN, B. Pensar a história cruzada: entre empiria e reflexividade. Textos de História, v. 11, n. 1/2, p. 89-127, 2003.

Published

2019-07-29

How to Cite

Lowande, W. F. F., Fonseca, V. P., & Fernandes, P. O. C. (2019). The dictatorship of 1964-1985 in the teaching initiation: the teaching between the memory duty and the media struggles. História & Ensino, 25(1), 353–372. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p353

Issue

Section

Artigos