Between expectations and experience: the genesis of laboratory of studies e researches in history teaching (LEPEDIH) of UNESP/Assis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p235

Keywords:

Didactic of History, Historical consciousness, Teaching of history, Historical learning, History Education

Abstract

The article aims to present some elements that gave rise to the Laboratory of Studies and Research on Didactic of History UNESP/Assis in order to demonstrate different possibilities of research in Teaching History, through the epistemological repertoire of the theory of historical consciousness, coming from the Didactic of History, with a view to discussion on public function of history. 

Author Biography

Ronaldo Cardoso Alves, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus de Assis

PhD in Education from the University of São Paulo (USP). Professor at the Education Department at Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus Assis.

References

ALVES, R. C. A aula de História como lugar do ensino, da pesquisa e da extensão. Revista Espaço Pedagógico. Passo Fundo, v. 21, p. 274-287, 2014.

ALVES, R. C. História e Vida: o encontro epistemológico entre Didática da História e Educação Histórica. História & Ensin., Londrina, v. 19, p. 49-69, 2013.

ALVES, R. C. Por um Ensino de História com Sentido para a Vida. Revista Diálogos. Maringá, v. 19, p. 323-343, 2015.

BARCA. I. Fundamentos da pesquisa em educação histórica. Seminário realizado no Programa de Pós-Educação em Educação-UFPR. Programa Professor VisitanteCNPq. Curitiba, set./out. 2005.

BAROM, W. C. C.; CERRI, L. F. A Teoria da História de Jörn Rüsen entre a Modernidade e a Pós-modernidade: uma contribuição à Didática da História. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 991-1008, set./dez. 2012.

BERGMANN, K. A História na Reflexão Didática. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 19, p. 29-42, set. 1989/fev. 1990.

BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire? Coleção Primeiros Passos, 38. São Paulo: Brasiliense, 2008.

DIVARDIM, T. A relação ensino e aprendizagem histórica como práxis: a Educação Histórica e a formação de professores. 2012. 214f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Paraná, 2012.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3 ed. São Paulo: Centauro, 2008.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 14 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2011a.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17 ed. São Paulo: Paz & Terra, 2011b.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 58 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2014.

KOSELLECK, R. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora da PUC-Rio, 2006.

LEE, P. Progressão da compreensão dos alunos em História. In: BARCA, I. (Org.). Perspectivas em Educação Histórica: Actas das I Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Centro de Investigação em Educação – Instituto de Educação e Psicologia – Universidade do Minho, 2001, p. 13-27.

LEE, P. Nós fabricamos carros e eles tinham que andar a pé: compreensão da vida no passado. In: BARCA, I. (Org.). Educação Histórica e Museus: Actas da II Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Centro de Investigação em Educação – Instituto de Educação e Psicologia – Universidade do Minho, 2003, p. 19-36.

LEE, P. Educação Histórica, consciência histórica e literacia histórica. In: BARCA, I. (Org.). Estudos de Consciência Histórica na Europa, América, Ásia e África: Actas das VII Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Centro de Investigação em Educação – Instituto de Educação e Psicologia – Universidade do Minho, 2008, p. 11-32.

MEIHY, J. C. S. B. Manual de História Oral. 5 ed. São Paulo. Edições Loyola, 2005.

MONTEIRO, A. M. F. C.; PENNA, F. A. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Revista Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 191-211, jan./abr., 2011.

MONTEIRO, A. M. F. C.; PENNA, F. A.Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. de R. (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, p. 23-40, 2010a.

MONTEIRO, A. M. F. C.; PENNA, F. A.O desenvolvimento da competência narrativa na aprendizagem histórica: uma hipótese ontogenética relativa à consciência moral. In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. de R. (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, p. 51-77, 2010b.

MONTEIRO, A. M. F. C.; PENNA, F. A.Narrativa Histórica: fundamentos, tipos, razão. In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 2010c, p. 93-108.

MONTEIRO, A. M. F. C.; PENNA, F. A. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

SADDI, R. O parafuso da didática da história: o objeto de pesquisa e o campo de investigação de uma didática da história ampliada. Acta Scientiarum Education. Maringá, v. 34, n. 2, p. 211-220, jul.-dez., 2012.

SANTOS, S. R.; ALVES, R. C. História Oral, Memória e Representações Sociais: diálogos com a educação de pessoas adultas. História e Diversidade/ Revista do Departamento de História. Cáceres, v. 4, n. 1, p.179-187, 2014.

SCHMIDT, M. A. A Cultura como referência para investigação sobre consciência histórica: diálogos entre Paulo Freire e Jörn Rüsen. In: BARCA, I. (Org.). Atas das XI Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Realizadas de 15 a 18 de Julho de 2011, Instituto de Educação da Universidade do Minho/Museu D. Diogo de Sousa, Braga.

SCHMIDT, M. A. Literacia Histórica: um desafio para a Educação Histórica do século XXI. História & Ensino, Londrina, v. 15, p. 9-22, ago. 2009.

SCHMIDT, M. A.; GARCIA, T. M. B. A Formação da consciência histórica de alunos e professores e o cotidiano em aulas de História. Caderno Cedes, Campinas, v. 25, n. 67, p. 297-308, set./dez. 2005.

SCHMIDT, M. A.; GARCIA, T. M. B. Pesquisas em Educação Histórica: algumas experiências. Educar. Curitiba, Especial, p. 11-31, 2006.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2008.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. WHITE, H. Meta-História: a imaginação histórica do século XIX. 2 ed. São Paulo: EDUSP, 2008.

Published

2015-09-02

How to Cite

Alves, R. C. (2015). Between expectations and experience: the genesis of laboratory of studies e researches in history teaching (LEPEDIH) of UNESP/Assis. História & Ensino, 21(2), 235–264. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p235

Issue

Section

DOSSIÊ