Heritage education and history of education in Ilha do Mel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n1p253

Keywords:

Historical Consciousness, Historical Narrative, Lesson Workshop

Abstract

The purpose of this paper is to present heritage education experiences in Ilha do Mel - Paranaguá/PR developed with students of the 6th year of basic education of State College Lucy Requião de Mello e Silva. In this context, the Historical Education emerges as a theoretical and methodological body that guides such investigations and allows the use of heritage as a resource for the lessons of history. Based on the theories of Jörn Rüsen (2001), Peter Lee (2003) and Isabel Barca (2004) this work investigates the relationship that heritage education has with the Historical Education and present the experiences of empirical research. This research shows that the heritage, when viewed in the context of History Education, contributes to the development of historical consciousness of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evandro Cardoso do Nascimento, Universidade Federal do Paraná - Setor litoral

Master's in Sustainable Territorial Development. Professor of History Course Assistant State University of Paraná.

References

AZAMBUJA, L. Jovens alunos e aprendizagem histórica: perspectivas a partir da canção popular. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

BARCA, I. Aula Oficina: do Projeto à Avaliação. In. BARCA, I. Para uma educação de qualidade: Atas da Quarta Jornada de Educação Histórica. Centro de Investigação em Educação (CIED) Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho. Braga, 2004.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução: Fernando Tomaz. 12 ed. Editora: Bertrand Brasil. Rio de Janeiro/RJ, 2009.

BRITEZ, R. M.; MARQUES, M. C. M. Caracterização Geral. In. MARQUES, M. C. M.; BRITEZ, R. M. História natural e conservação da Ilha do Mel. (Org.). Curitiba: Editora UFPR, 2005.

CERCADILHO, L. [Prefácio] Aprender História: perspectivas da Educação Histórica. In. SCHMIDT, M. A. BARCA, I. Aprender História: perspectivas da educação histórica. Editora: Unijuí. Ijuí, 2009. CHOAY, F. A alegoria do patrimônio. Tradução: Luciano Vieira Machado. 3 ed. Estação Liberdade: UNESP, São Paulo, 2006.

MAGALHÃES, L. H. et al. Educação Patrimonial: da teoria à prática. Editora: Unifil. Londrina/PR, 2009.

EHLKE, T. G. Patrimônio Imaterial e Educação Histórica. Setor de Educação– DTPEN – Departamento de Teoria e Prática de Ensino. 2008. Disponível em: www.diaadiaeducacao.pr.gov.br. Acesso em: 18 de Setembro de 2008.

FERREIRA, F. N. Paisagens de Praia: o litoral como patrimônio (Rio Grande, XIXXX). In. SCHIAVON, C. G. B. Anais eletrônicos do I Seminário de História e Patrimônio: diálogos e perspectivas. EdiFURG, Rio Grande/RS, 2011. p. 549-569.

FRONZA, M. A intersubjetividade e a verdade na aprendizagem histórica de jovens estudantes a partir das histórias em quadrinhos. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

GEVAERD, R. T. F. Narrar: uma maneira de aprender História na sala de aula. In. SCHMIDT, M. A. BARCA, I. Aprender História: perspectivas da educação histórica. Editora: Unijuí. Ijuí, 2009.

LE GOFF, J. (1924). História e Memória. Tradução: Bernardo Leitão, et al. 5 ed. Editora da Unicamp. Campinas/SP, 2003.

LEE, P. “Nós fabricamos carros e eles tinham que andar a pé”: compreensão das pessoas do passado. In. BARCA, I. (org.). Educação histórica e museus. CIED, Universidade do Minho. Braga, 2003.

LEE, P. Progressão da compreensão dos alunos em História. In. BARCA, I. Perspectivas em educação histórica. Uminho. Braga, 2001.

LÉVI-STRAUSS, L. Patrimônio Imaterial e Diversidade Cultural: O Novo Decreto para a Proteção dos Bens Imateriais. In. IPHAN. Patrimônio Imaterial: O Registro do Patrimônio Imaterial. Brasília. 4 ed., 2006.

MAGALHÃES, L. H. et al. Educação Patrimonial: da teoria à prática. Editora: Unifil. Londrina/PR, 2009.

NAKOU, I. (2001), apud PINTO, H. O triângulo patrimônio-museu-escola: que relações com a Educação Histórica? In. SCHMIDT, M. A. BARCA, I. Aprender História: perspectivas da educação histórica. Editora: Unijuí. Ijuí, 2009.

NASCIMENTO, E. C. Educação Patrimonial: perspectivas da educação histórica. Ed. Do Autor, Matinhos/PR, 2013.

NASCIMENTO, E. C. História, Patrimônio e Educação Escolar: diálogos e perspectivas. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História. São Paulo/SP, 2011.

ORIÁ, R. Memória e ensino de história. In. BITTENCOURT, C. (org.). O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

PINTO, H. O triângulo patrimônio-museu-escola: que relações com a Educação Histórica? In. SCHMIDT, M. A. BARCA, I. Aprender História: perspectivas da educação histórica. Editora: Unijuí. Ijuí, 2009.

RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins, Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

SOUZA, É. . de. O que o cinema pode ensinar sobre a história? Ideias de jovens alunos sobre a relação entre filmes e aprendizagem histórica. História & Ensino, Londrina, v. 16, n. 1, p. 25-39, 2010.

Published

2015-03-02

How to Cite

Nascimento, E. C. do. (2015). Heritage education and history of education in Ilha do Mel. História & Ensino, 21(1), 253–269. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n1p253

Issue

Section

Artigos