Singing the post-64 Brazil: facing some discussions on music and history of teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p59

Keywords:

History and teaching, Music, Military dictatorship

Abstract

This article aims to revisit an article of my own, published in 1995, about the military dictatorship through music, emphasizing issues such as violence, guerrilla and repressive censorship and the possibility to work with such topics in the classroom. In this article we continue these discussions, seeking to emphasize as the same have been designed in recent years, in particular those related to the teaching of history.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria de Fátima da Cunha, Universidade Estadual de Londrina

Professor of the undergraduate course in History and the postgraduate course Social Master, research line History and Teaching (UEL)

References

ABUD, K. Conhecimento histórico e ensino de História: a produção de conhecimento histórico escolar. In: SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. (Org.) II Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba, Aos Quatro Ventos: 1995.

ABUD, K.. Registro e Representação do Cotidiano: a música Popular na Aula de História. Cadernos Cedes. Campinas, v. 25, n. 67, p.309-317; set./dez. 2005.

ARAÚJO, P. C. Eu não sou cachorro não: música popular cafona e ditadura militar. RJ: Record, 2002.

BITTENCOURT, C. F. Aprendizagens em História. In: Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo, Cortez: 2004.

BURKE, P. Cultura Popular na Idade Moderna. São Paulo: Cia. das Letras, 1989.

CALDAS, W. Iniciação à Música Popular Brasileira. São Paulo: Ática, 1985. (Princípios). CAIMI, F. E. História escolar e memória coletiva: como se ensina? Como se aprende? In: ROCHA, H. et ali. (Org.). A Escrita da História Escolar. memória e historiografia. RJ, Ed. FGV: 2009.

CAINELLI, M. Educação Histórica: perspectivas de aprendizagem da história no ensino fundamental. Educar em Revista. Curitiba: Ed. UFPR, 2006 (Dossiê Educação Histórica).

CUNHA, M. de F. da. Eles Ousaram Lutar. A Nova Esquerda Brasileira no período ele 64-72. 1993. Dissertação (Mestrado). UNESP- Assis.

D'EUGÊNIO, F. N. et ali. Linguagem e canção: uma proposta para o ensino de História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 8. n. 15, 1988.

FONSECA, S. G. Ensino de História: diversificação de abordagens. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 9, n. 19, 1990.

Published

2014-09-20

How to Cite

Cunha, M. de F. da. (2014). Singing the post-64 Brazil: facing some discussions on music and history of teaching. História & Ensino, 20(2), 59–86. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p59

Issue

Section

Artigos