Working on the “difference” issue in the classroom: students perceptions about the nazis conceptions in the xxth and xxist centuries
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p325Keywords:
Historical Education. Nazism. PIBID.Abstract
Explains the authors (PIBID trainees) experience inside the classroom, that happened in the second half of 2012, at the Escola de Educação Básica Padre Anchieta, Florianópolis. There were three classes, which were prepared as "workshops", with 23 high school students between 15 and 20 years. The topic, "the interwar period and the rise of totalitarian regime" was established after the teacher's chronogram, but the focus on "Nazism" was defined after observing the class and researching what could be more relevant to the students. The objective was to operate with their historical thinking, both for discussing the inefficiency and to suppress the "good/bad" or "punisher/victim" Manichaeism, and to point out the continuity of certain types of thinking from that period nowadays, looking forward to cut off or transform those paradigms. The project tried to make the students more critical about the society they live in, and to orientate them in terms of future actions.
Metrics
References
BERGMANN, Klaus. A História na Reflexão Didática. Dossiê História em QuadroNegro: escola, ensino e aprendizagem. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.9, n. 19 p. 29-42. set.1989/fev.1990.
CARDOSO, Paulino de Jesus Francisco. Negros em desterro. Experiências de populações de origem africana em Florianópolis, 1860/1888. 2004. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.
CERRI, Luis Fernando. Os conceitos de consciência histórica e os desafios da didática da história. Revista de História Regional, v. 6, n. 2, p. 93-112, 2001. Disponível em http://www.revistas2.uepg.br/index.php/rhr/article/viewFile/2133/1614. Acesso em 13 set. 2013.
LEE, Peter. Por que aprender História? Educar em Revista, Curitiba. N.42. pp 19- 42. Out./dez2011. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/er/n42/a03n42.pdf. Acesso em 13 ago. 2013.
LIEBEL, Vinícius. Humor, propaganda e persuasão: as charges e seu lugar na propaganda nazista. 2006. Dissertação (Mestrado em História) – UFPR, Curitiba, 2006. Disponível em http://dspace.c3sl.ufpr.br/dspace/bitstream/handle/1884/5779/Humor%20Propanda%20e%20Persuas%C3%A3o.pdf?sequence=1. 13 ago. 2013.
MARTINS, Estevão C. Rezende. História: consciência, pensamento, cultura, ensino. Educar, Curitiba, n 42. p.43-58, 2011. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602011000500004&script=sci_abstract&tlng=es, acesso em 13/09/2013.
NECKEL, Roselane. A República em Santa Catarina: modernidade e exclusão (1889-1920). Florianópolis: EDUFSC, 2003.
NEONAZISTAS atacam imigrantes estrangeiros em bairro da Grécia. Notícias Terra. s.l., 07 jul. 2012. Disponível em: http://noticias.terra.com.br/mundo/noticias/0,,OI5883775-EI8142,00-Neonazistas+atacam+imigrantes+estrangeiros+em+bairro+da+Grecia.html. Acesso em 16 set. 2012.
RÜSEN, Jorn. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de metahistória. História da Historiografia. N.02. pp. 163-209. mar.2009.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (org). Aprender História: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Editora UNIJUI, 2009. p. 117- 137.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.