Working on the “difference” issue in the classroom: students perceptions about the nazis conceptions in the xxth and xxist centuries

Authors

  • Lucas Werlang Girardi Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Maria Luiza Galle Lopedote Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p325

Keywords:

Historical Education. Nazism. PIBID.

Abstract

Explains the authors (PIBID trainees) experience inside the classroom, that happened in the second half of 2012, at the Escola de Educação Básica Padre Anchieta, Florianópolis. There were three classes, which were prepared as "workshops", with 23 high school students between 15 and 20 years. The topic, "the interwar period and the rise of totalitarian regime" was established after the teacher's chronogram, but the focus on "Nazism" was defined after observing the class and researching what could be more relevant to the students. The objective was to operate with their historical thinking, both for discussing the inefficiency and to suppress the "good/bad" or "punisher/victim" Manichaeism, and to point out the continuity of certain types of thinking from that period nowadays, looking forward to cut off or transform those paradigms. The project tried to make the students more critical about the society they live in, and to orientate them in terms of future actions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Werlang Girardi, Universidade do Estado de Santa Catarina

History Scholar at Universidade do Estado de Santa Catarina

Maria Luiza Galle Lopedote, Universidade do Estado de Santa Catarina

History Scholar at Universidade do Estado de Santa Catarina

References

BARCA, Isabel. Aula Oficina: do projeto à avaliação. In: BARCA, Isabel (org.) Para uma educação histórica de qualidade. Actas das IV Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Universidade do Minho, 2004. p. 131-144.

BERGMANN, Klaus. A História na Reflexão Didática. Dossiê História em QuadroNegro: escola, ensino e aprendizagem. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.9, n. 19 p. 29-42. set.1989/fev.1990.

CARDOSO, Paulino de Jesus Francisco. Negros em desterro. Experiências de populações de origem africana em Florianópolis, 1860/1888. 2004. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

CERRI, Luis Fernando. Os conceitos de consciência histórica e os desafios da didática da história. Revista de História Regional, v. 6, n. 2, p. 93-112, 2001. Disponível em http://www.revistas2.uepg.br/index.php/rhr/article/viewFile/2133/1614. Acesso em 13 set. 2013.

LEE, Peter. Por que aprender História? Educar em Revista, Curitiba. N.42. pp 19- 42. Out./dez2011. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/er/n42/a03n42.pdf. Acesso em 13 ago. 2013.

LIEBEL, Vinícius. Humor, propaganda e persuasão: as charges e seu lugar na propaganda nazista. 2006. Dissertação (Mestrado em História) – UFPR, Curitiba, 2006. Disponível em http://dspace.c3sl.ufpr.br/dspace/bitstream/handle/1884/5779/Humor%20Propanda%20e%20Persuas%C3%A3o.pdf?sequence=1. 13 ago. 2013.

MARTINS, Estevão C. Rezende. História: consciência, pensamento, cultura, ensino. Educar, Curitiba, n 42. p.43-58, 2011. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602011000500004&script=sci_abstract&tlng=es, acesso em 13/09/2013.

NECKEL, Roselane. A República em Santa Catarina: modernidade e exclusão (1889-1920). Florianópolis: EDUFSC, 2003.

NEONAZISTAS atacam imigrantes estrangeiros em bairro da Grécia. Notícias Terra. s.l., 07 jul. 2012. Disponível em: http://noticias.terra.com.br/mundo/noticias/0,,OI5883775-EI8142,00-Neonazistas+atacam+imigrantes+estrangeiros+em+bairro+da+Grecia.html. Acesso em 16 set. 2012.

RÜSEN, Jorn. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de metahistória. História da Historiografia. N.02. pp. 163-209. mar.2009.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (org). Aprender História: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Editora UNIJUI, 2009. p. 117- 137.

Published

2013-09-26

How to Cite

Girardi, L. W., & Lopedote, M. L. G. (2013). Working on the “difference” issue in the classroom: students perceptions about the nazis conceptions in the xxth and xxist centuries. História & Ensino, 19(2), 325–341. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p325

Issue

Section

Laboratório (artigo)