History and life: the epistemological meeting between didatic of history and history education
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p49Keywords:
Historical Consciousness, Didactic of History, Philosophy of History, History Education, History Culture.Abstract
The article gives a brief history about the formation of the scientific field of Didactic of History in Germany, as well as History Education in England and his epistemological meeting, occurred early in this century. Secondly, part of epistemology to relate historical knowledge, scientifically designed, the guidance needs of humans in quotidian Contemporary Historical Culture. Finally, it presents such a meeting as a supplier of a theoretical-methodological repertoire that enables the qualification of research Teaching of History in Brazil, aiming to research about the school as a place of development of historical consciousness of students and teachers
Downloads
References
ANGVIK. M.; BORRIES, B. V. Youth and History: a comparative European survey on historical and political attitudes among Adolescents. Hamburg: Korber Foundation, 1997.
ASHBY, R.; DICKINSON, A.; LEE, P. Project Chata: concepts of History and Teaching Approaches at key stages 2 and 3. In. Teaching History, 82, 1996, p. 6- 30.
BARCA, I. Em torno da Epistemologia da História. In. BARCA, I.; GAGO, M. Questões de Epistemologia e Investigação em Ensino da História. Actas das III Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Centro de Investigação em Educação/Instituto de Educação e Psicologia/Universidade do Minho, 2006, p. 17-25.
BARCA, I. O Pensamento Histórico dos Jovens. Braga: Universidade do Minho, 2000. DROYSEN, J. G. Arte e Método (1868). In. MARTINS, E. de R. M. (Org.). História pensada: teoria e método na historiografia europeia do Século XIX. Tradução de Pedro S. P. Caldas. São Paulo: Contexto, 2010, p. 31-46.
KOSELLECK, R. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução de Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira; Revisão de César Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto & Ed. PUC-Rio, 2006.
LEE, P. Progressão da compreensão dos alunos em História. In. BARCA, I. Perspectivas em Educação Histórica: actas das I Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Centro de Investigação em Educação – Instituto de Educação e Psicologia – Universidade do Minho, 2001, p. 13-27.
LEE, P. Walking Backing into Tomorrow – Historical consciousness and understanding history. (‘Caminhar para trás em direção ao amanhã’ – a Consciência Histórica e o entender da História’). Trad.: José Norberto Soares. Comunicação apresentada no “Annual Meeting of American Educational Research Association, New Orleans, 2002” (Encontro Anual da Associação Americana de Pesquisa em Educação, New Orleans, 2002), p. 1-45. Disponível em http://centres.exeter.ac.uk/historyresource/journal7/lee.pdf. (Acesso em 12/04/2012).
MARTINS, E. de R. Cultura e Poder. 2 ed., São Paulo: Saraiva, 2007.
RÜSEN, J. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Tradução: Marco Roberto Kusnick. Revisão: Luis Fernando Cerri. In. SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R.; (Orgs.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 2010, p. 23-40.
RÜSEN, J. História Viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2007.
RÜSEN, J. Historiografia Comparativa Intercultural. Tradução de Jurandir Malerba. In: A História Escrita. São Paulo: Editora Contexto, 2006, p. 115-137.
RÜSEN, J. Razão histórica. Teoria da história I: fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.