The usage of comics in teaching historical concepts

Authors

  • Brayan Lee Thompsom Ávila Universidade Estadual de Londrina
  • Anne Isabelle Vituri Berbert Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp07

Keywords:

Historical education. Second degree concepts, Comics, Teaching, Aula-Oficina.

Abstract

Introduce the results of the Aula-Oficina (BARCA, 2004) done by History PIBID from Universidade Estadual de Londrina, at the schools Colégio Gabriel Martins and Tsuru Oguido, and whose thematic was the usage of comics in teaching historical concepts to 6th year students. In basic education, concepts like "representation" and "historical source", second degree concepts (LEE, 2001), are not directly taught to the students, these words are used only to explain substancial concepts (such as "empire", "revolution", "republic"). Our intent was to teach directly some second degree concepts, using the comics by Albert Uderzo and René Goscinny "Asterix and Obelix" for it, according to LANGER (2006) and NOGUEIRA (2009)'s research on using comics to teach historical concepts. The debate around this theme done by the authors named above suggests that the usage of comics keep the children's attention for more time than other kinds of media being, in our understanding, apropriate to teach second degree concepts, as well as it is usefull to exemplify how the context of production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brayan Lee Thompsom Ávila, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

Anne Isabelle Vituri Berbert, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

References

BARCA, I. Aula Oficina: do Projeto à Avaliação. In. BARCA, I. Para uma educação de qualidade: Atas da Quarta Jornada de Educação Histórica. Braga, Centro de Investigação em Educação (CIED)/ Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2004. p. 131–144.

BONIFÁCIO, S. F.; CERRI, L. F. O ensino da história e as histórias em quadrinhos: algumas considerações. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2006/anaisEvento/docs/CI- 090-TC.pdf. Acesso em 30 mar.2012

CALAZANS, F. M. A. História em quadrinhos na escola São Paulo: Paulus, 2004.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

ENTREVISTA com Roger Chartier. Pós-História, Assis, v. 7, p. 11-13, 1999.

FRONZA, M. O significado das histórias em quadrinhos na educação histórica dos jovens que estudam no Ensino Médio, Curitiba, 2007. Disponível em http://www.lapeduh.ufpr.br/arquivos/2010-02-28-10-26- 25-dissertacao2007fronza.pdf. Acesso em: 8 abr.2012

KARNAL, L. História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2003.

LANGER, J. A volta dos bárbaros: Asterix e os vikings no cinema e na HQ. Revista História, Imagem e Narrativas, ano 2, n. 3, set. 2006. Disponível em: http://www.historiaimagem.com.br/edicao3setembro2006/resenhaasterix.pdf. Acesso em: 15 fev.2012.

LEE, P. Progressão da compreensão dos alunos em História. In: BARCA, Isabel (Org.). Perspectivas em Educação Histórica: Actas das Primeiras Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: UMINHO, 2001. p. 15.

NOGUEIRA, N. A. S. Aprendendo história através das HQs: experiências e considerações. 25 fev. 2009. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/12794646/Aprendendo-Historia-atraves-das-HQs. Acesso em: 08 jun. 2012

OLIVEIRA, T. A. D.; SCHMIDT, M. A. M. S. Perspectivas de aprendizagem histórica: um estudo a partir de professores e sua relação com conceitos históricos de manuais didáticos. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PESQUISADORES DO ENSINO DE HISTÓRIA, 9.,2012. Anais Eletrônicos [...]. Disponível em: http://abeh.org/trabalhos/GT07/tcompletothiago.pdf. Acesso em: 8 jun. 2012

RAVIL, L. História e Paródia em Asterix, 2012. Disponível em http://seguindopassoshistoria.blogspot.com.br/2011/01/historia-e-parodiaem-asterix.html. Acesso em: 11 maio 2012

SIQUEIRA, A. L. O ensino de conceitos históricos a partir dos HQs de “Hagar, o Horrível”. Revista Eletrónica do Laboratório de Ensino e Pesquisa do Curso de História, Curitiba-PR, Jan. 2011. Disponível em: http://www.utp.br/lep/N2/artigos/o_ensino.pdf. Acesso em: 30 mar. 2012.

Published

2012-10-21

How to Cite

Ávila, B. L. T., & Berbert, A. I. V. (2012). The usage of comics in teaching historical concepts. História & Ensino, 18(esp), 07–30. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp07